کد خبر: 251627
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ۱۰:۲۷:۰۰
| |

جنبش جلیقه‌زردها الهام‌بخش معترضان در کشورهای عربی

در تونس، جنبشی به نام جلیقه‌قرمزها تشکیل شده است که خود را با نام «ساختار هماهنگی جریان ملی جلیقه‌قرمزها» معرفی کرده و هدف خود را مبارزه با ناکارآمدی، فساد، گرانی، بیکاری، سوء‌مدیریت و قبضه شدن مراکز دولتی در دست برخی از افراد و ادامه سیاست‌های سازماندهی‌شده افزایش فقر اعلام کرده است.

جنبش جلیقه‌زردها الهام‌بخش معترضان در کشورهای عربی
کد خبر: 251627
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ۱۰:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| جنبش جلیقه‌زردها که از حدود یک ماه پیش در فرانسه آغاز شد، الهام‌بخش بسیاری از معترضان در کشورهای عربی همچون الجزایر، تونس و عراق شده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، فرانس 24 در گزارشی در این رابطه خبر داد درخواست‌های معترضان در فرانسه که عموما مربوط به گرانی و کاهش قدرت خرید است به خواسته‌های معترضان عرب هم نزدیک است، امری که باعث شد آنها نیز به فکر پوشیدن جلیقه‌های زرد افتاده و آن را به عنوان سمبلی برای تکرار تحقق خواسته‌هایشان به کار بگیرند.

ظاهرا ویروس جلیقه‌های زرد فرانسوی تدریجا به کشورهای عربی هم در حال انتقال است به نحوی که طی چند روز گذشته در الجزایر، تونس و عراق شاهد تظاهراتی بودیم که اکثرا دعوت برای آن در شبکه‌های اجتماعی انجام شد و شرکت‌کنندگان هم در آن جلیقه‌های زرد به تن کردند، به این امید که اعتراضات آنها بتواند همانند آنچه که در فرانسه رخ داد موجب تحقق درخواست‌هایشان شود.

در شهر بجایه در شمال الجزایر هزاران نفر از معترضان روز سه‌شنبه 11 دسامبر دست به تظاهرات زدند. رسانه‌های الجزایری اعلام کردند این تظاهرات با حمایت یک مجتمع صنعتی انجام شد و تظاهرات‌کنندگان جلیقه‌های زرد به تن کرده بودند.

یک صفحه در فضای مجازی به نام «بجایه کن المراقب» (Béjaia Sois l'observateur) هم ویدئویی از یک تظاهرات دیگر در این شهر در روز دوشنبه منتشر کرد که مسالمت‌آمیز و منظم بود و شرکت‌کنندگان در آن شعارهایی در حمایت از آزادی بیان و آزادی تمامی بازداشت‌شدگان به عنوان یکی از حقوق مندرج در قانون اساسی سر دادند. در این تظاهرات نیز شماری از شرکت‌کنندگان جلیقه‌های زرد به تن کرده بودند.

اما در تونس، جنبشی به نام جلیقه‌قرمزها تشکیل شده است که خود را با نام «ساختار هماهنگی جریان ملی جلیقه‌قرمزها» معرفی کرده و بر اساس بیانیه‌ای که صفحه‌اش در فیسبوک منتشر کرده هدف خود را مبارزه با ناکارآمدی، فساد، گرانی، بیکاری، سوء‌مدیریت و قبضه شدن مراکز دولتی در دست برخی از افراد و ادامه سیاست‌های سازماندهی‌شده افزایش فقر اعلام کرده است. این جنبش خواستار برگزاری مراسم‌های مختلف اعتراض‌آمیز از روز دوشنبه (گذشته) در پایتخت تونس و بقیه شهرهای آن شد.

جلیقه قرمزهای تونس

در عراق نیز شبکه السومریه اعلام کرد معترضان در بصره از اوایل دسامبر جاری با تن کردن جلیقه‌های زرد دست به تظاهرات زدند تا از جلیقه زردهای فرانسه تقلید کرده باشند. به گزارش این شبکه تلویزیونی عراقی مناطق المعقل، الزبیر، ام‌قصر، برجسیه و شط العرب شاهد تحصن افرادی با جلیقه‌های زرد در نزدیکی دفاتر شرکت‌های نفتی و دولتی بود.

در مصر نیز مسئولین دولتی تلاش کردند تا از این موج پیشی گرفته و پیش از رسیدن آن به شکلی غیررسمی خریدوفروش و به تن کردن این جلیقه‌ها را محدود و ممنوع کنند. بسیاری از تجار مصری که در کار فروش این جلیقه‌ها هستند اعلام کردند از هفته پیش پلیس به ما دستور داد این جلیقه‌ها را صرفا به شرکت‌ها فروخته و از فروش آن به افراد امتناع کنیم. دست‌کم هفت نفر از فروشندگان این جلیقه‌ها که در مرکز قاهره فعالیت می‌کنند به فرانس پرس خبر دادند پلیس فروش این نوع جلیقه‌ها را ممنوع کرد است.

گفتنی است جرقه جنبش جلیقه‌زردها ابتدا از طریق درخواستی که در اینترنت برای محکوم کردن افزایش قیمت سوخت در فرانسه صورت گرفت، زده شد اما طولی نکشید که به اعتراضاتی فراگیر تبدیل شد که تاکنون چند کشته و صدها زخمی و بازداشت‌شده به همراه داشته است.

از 17 نوامبر هر شنبه این تظاهرات اعتراض‌آمیزی در پاریس برگزار شده است. لازم به ذکر است که داشتن جلیقه زرد در برخی از کشورها برای رانندگان خودرو الزامی است تا در صورت بروز مشکل و حالت غیرمترقبه پیش از پیاده شدن از خودرو آن را به تن کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها