کد خبر: 251628
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۱۹:۰۹:۰۰
| |

اسدالله بادامچیان:

دانشگاه و دانشجو خود را برای اداره کشور آماده کنند

اسدالله بادامچیان گفت: دانشجو و دانشگاه با حفظ استقلال، خود را برای حضور در صحنه اداره کشور آماده کنند.

دانشگاه و دانشجو خود را برای اداره کشور آماده کنند
کد خبر: 251628
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ۱۹:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| اسدالله بادامچیان،عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که عصر امروز برگزار شد وظیفه دانشجو و دانشگاه را ارائه راه‌حل برای مشکلات کشور دانست و از دانشگاهیان خواست با حفظ استقلال، خود را برای حضور درصحنه اداره کشور آماده کنند.

بادامچیان با بیان تعاریف دانشگاه گفت: در تعریف غرب از دانشگاه، تاریخ علمی جهان در جهت سلطه فرهنگ غرب تحریف‌شده، با این مبنا که آن را ابزاری در جهت بسط و افزایش سلطه فرهنگ استعماری تعریف کرده که در این تعریف همه‌چیز از یونان شروع‌ و به رم باستان ختم می‌شود.

وی با اشاره به نظریه فوکویاما افزود: بر مبنای این تعریف، فوکویاما می‌گوید جهان به پایان تاریخ خود رسیده، یعنی تکاملی پس از این وجود نخواهد داشت. در این تعریف و کتاب‌هایی که در این زمینه نگارش شده هیچ اشاره‌ای به دانشمندان ایران، هند، مصر و دیگر تمدن‌های بزرگ نشده است. از خواجه‌نصیرالدین طوسی، شیخ بهایی، فارابی، ملاصدرا و دیگر اندیشمندان بزرگ ایرانی هیچ نامی در این کتاب‌ها نیست.

بادامچیان با اشاره به تعریف واقعی علم اظهار کرد: تعریف واقعی علم، دانش بشری است و این تعریف باید با واقعیت منطبق باشد. سلطه سیاست‌بازان حکومتی و نگرش‌های تحریفی نمی‌تواند واقعیت علم، دانش و دانشگاه را نشان دهد. محدود کردن علم با نگاه‌های سلطه گرایانه چه در غرب و چه در شرق قابل‌قبول نبوده و محکوم است.

وی ویل‌دورانت را تحریف‌گر بزرگ تاریخ دانست که به‌عنوان منبع مراجعه دانشگاه‌ها مطرح است و اگر این‌ها را ندانیم باور می‌کنیم که همه‌چیز از غرب می‌آید.

بادامچیان با اشاره به سابقه تأسیس دانشگاه‌ها در جهان اظهار‌کرد: نخستین دانشگاه در چین و دومین دانشگاه، دانشگاه جندی‌شاپور ایران است که افلاطون نیز از آن فارغ‌التحصیل شده است. سومین دانشگاه تأسیس‌شده در دنیا نیز در شمال آفریقا و با نام اسکندریه بوده است.

بادامچیان با اشاره به واژه دانشجو بیان کرد: دانشجو دو مفهوم دارد: نخستین مفهوم به‌عنوان جوینده علم و دانش و دومین مفهوم که منظور سخنان امروز نیز است مربوط به دانشجویان دانشگاه‌های معاصر است که از زمان دارالفنون شروع و تا به امروز ادامه دارد.

وی با اشاره به راه‌اندازی دانشگاه‌های امروزی توسط رضاخان افزود: دانشگاه‌هایی که در زمان رضاخان تأسیس شد خصوصیات بارزی داشت ازجمله غرب گرایانه بودن، محدود بودن علوم و استفاده از اساتیدی که علوم را از تعاریف غربی فراگرفته بودند.

بادامچیان با اشاره به سوابق جنبش‌های دانشجویی ادامه‌داد: در زمان رضاخان دانشجویان به خارج از کشور اعزام می‌شدند و دانشجویان بافرهنگ غربی علوم را فرا می‌گرفتند برخلاف امیرکبیر که اساتید برجسته دنیا را به ایران آورد تا دانشجویان در فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی به فراگیری علوم بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: به علت استبداد شدید در زمان رضاخان دانشگاه هیچ‌گونه حرکت و جنبش سیاسی نداشته تا سال 1322 که نخستین انجمن اسلامی دانشجویان در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در جهت مبارزه با حزب توده تشکیل شد.

وی با اشاره به 16 آذر سال 1332 افزود: در سال های 1332 جنبشی که داشت علیه آمریکا، استکبار و علیه حکومت کودتایی آمریکا و انگلیس به راه می‌افتاد، سرکوب شد و پس از شکل‌گیری نهضت امام (ره) دانشجویان جذب ایشان شدند.

بادامچیان با اشاره به فضای امروزی دانشگاه‌ها ادامه داد: امروز در دانشگاه جنبش نداریم چون فضای دانشگاه‌ها اقتضای چنین امری را ندارد. امروز فعالیت‌های دانشگاه‌ها بیشتر برنامه‌محور است و به همین خاطر ثبات بنیادین پیداکرده است.

وی با اشاره به وظیفه دانشگاه‌ها افزود : اقتضا این است که دانشجو و دانشگاه با حفظ استقلال، خود را برای حضور درصحنه کشور آماده کنند و دانشگاه و دانشجو باید مشکلات مربوط به کشور، مردم و نظام را شناسایی و راه‌حل علمی و کارشناسی ارائه دهد و این وظیفه دانشگاه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها