کد خبر: 251815
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

درخواست نمایندگان برای نوسانات اخیر بازار؛

دولت در تنظیم بازار دخالت مستقیم کند

چهار نماینده مجلس در نطق های خود ضرورت رسیدگی به مشکلات کشور را یادآور شدند و از دولت خواستند در کاهش مشکلات اقتصادی و تنظیم بازار دخالت مستقیم داشته باشد.

دولت در تنظیم بازار دخالت مستقیم کند
کد خبر: 251815
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یعقوب شیویاری نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس گفت: در این برهه حساس و تاریخی که با تحریم های اقتصادی آمریکای جنایتکار ، مردم کشور با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند، وظیفه دولت است که با اجرای درست و دقیق قوانین ابلاغی، مشکلات مردم را به حداقل برساند. تنها راه برون رفت از این مشکلات اقتصادی بر اساس فرامین رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مقاومتی و تقویت حمایت از کالا و خدمات ایرانی است.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: کاهش ارزش پول ملی و نوسانات ارز، سم مهلکی بر بدنه اقتصاد کشور است که نشانه بی برنامگی و ضعف مدیریت در سیستم پولی و بانکی تیم اقتصادی دولت بوده و جا دارد با مسببان این موضوع به جدیت برخورد و بر اساس قانون اقدام شود.
شیویاری در ادامه نطق خود از عملکرد بانک مرکزی در هفته های اخیرکه موجب کاهش نوسانات ارز و تا حدودی تقویت پول ملی شد، تقدیر و ابراز امیدواری کرد همچنان شاهد عملکرد مثبت دولت در این زمینه باشیم.


وی به بی توجهی برخی دستگاه ها به اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر شاهد انتصابات فامیلی برخی مسئولان ارشد دولت در مناصب دواتی و خصولتی هستیم که به نوعی دهن کجی و سوء استفاده از قانون منع به کار گیری بازنشستگان در مناصب دولتی هستیم و به نوعی تداعی گر این مساله است که آقایان رفتند و آقازاده ها آمدند، تاکی باید شاهد استفاد از رانت انتصابات باشیم.


نماینده مردم میانه در مجلس ادامه داد: برای مدیریت ارشد در یک وزارتخانه، تجربه لازم است در حالی که شاهد هستیم افراد فاقد تجربه با سمت معاونت وزیر هم پست گرفته اند که لازم است سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات با بازرسی های فوری در اجرای این قانون فعال تر باشند؛ در برخی وزارتخانه ها هم شاهد هستیم که بازنشستگان به عنوان مشاور منصوب و مجددا همان شغل قبلی خود را ادامه می دهند که نوعی دور زدن قانون است.


شیویاری در ادامه به اعتراضات مردم فرانسه اشاره کرد و گفت: این روزها شاهد هستیم گردابی که کشورهای غربی نظیر فرانسه برای مردم ایران پیش بینی کرده بودند، خود در ن گرفتار شده اند.اعتراضات وی تصریح کرد مردم در مهد به ظاهر دموکراسی با شدیدترین شکل سرکوب می شود و این در حالی است که سازمان ملل و شورای امنیت از نقض حقو بشر در ایران سخن می گویند.

امیدواریم نرخ ارز و قمیت ها تثبیت شود


احمد انارکی محمدی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق خود گفت: با توجه به پایین آمدن نرخ ارز و حمایت کمیسیون اقتصادی، امیدواریم که نرخ ارز تثبیت و قیمت ها کاهش پیدا کند تا به این وسیله از فشار معیشتی مردم کاسته شود.

وی به مشکلات اشتغال وازدواج دهه شصتی ها اشاره کرد و افزود: امیدواریم که دولت تسهیلات و راهکارهایی را برای ایجاد اشتغال و ازدواج این قشر فراهم کند.

اراده‌ای برای رفع مشکلات کشور وجود ندارد


سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی هم در نطق خود گفت: در جلسات متعددی که در مجلس شورای اسلامی به صورت علنی و غیر علنی برگزار می شود، در جریان مسائل و مشکلات کشور قرار می گیریم، اما در دولت اراده ای را برای رفع مشکلات موجود شاهد نیستیم.


وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که اکنون در دنیا داریم؛ اقتصاد ایران به عنوان هجدهمین اقتصاد جهان قرار دارد و 9 درصد از منابع طبیعی دنیا را در اختیار دارد، اما متاسفانه بیکاری و همچنین نارضایتی مردمی، اختلاس مسئولان کشور و فشار اقتصادی و معیشتی و ازدواج جوانان- 14 میلیون جوان که از سن ازدواج گذشته اند و رها شده اند و توجهی به آنان نمی شود- مسائلی است که کشور با آن روبرو است.


نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در ادامه از برخی انتصابات در وزارت نفت و وزارت صمت انتقاد کرد و افزود: به جای به کارگیری و استفاده از جوانان تحصیلکرده، شاهد به کارگیری افراد ناکارآمد و انتصابات فامیلی و قبیله ای در وزارتخانه ها هستیم؛ جایگاه مردمی که در انقلاب نقش داشتند، کجاست.


جاسمی با انتقاد از برخی حمایت های پشت پرده بعضی مسئولان دولت از خصوصی سازی در کشور به موضوع خصوصی سازی پالایشگاه کرمانشاه اشاره کرد و یادآور شد: چه دلیلی دارد که یک پالایشگاه مهم فروخته شود و با گذشت یکسال ونیم؛ تحقیق و تفحص درباره آن بلا تکلیف باشد، اگر رانت پشت این قضیه نیست چرا به دنیال تحقیق و تفحص درباره آن نیستید؛ مگر می شود یک شخص، کالایی اساس و ملی مانند نفت و گاز و پتروشمی را خریداری کند.


وی در بخش دیگری از نطق خود به مشکلات استان کرمانشاه به عنوان منطقه جنگی در دفاع مقدس و مشکلات زلزله زدگان این استان پرداخت و افزود: مردم مناطق زلزله زده در وضعیت فلاکت بار و نابسامانی به سر می برند و انتظار دارند که به مشکلات آنان رسیدگی شود.

دولت به صورت مستقیم در تنظیم بازار دخالت کند


همچنین اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در نطق امروز خود گفت: قریب 40 سال دشمن در تلاش است که مسیر انقلاب را تغییر دهد و ملت رشید ایران را تسلیم خود کند و اعلام کرده بود که امسال سال پایانی انقلاب اسلامی است.


وی افزود: اما 40 سال مقاومت و تلاش و پایداری ملت ایران اسلامی و پیوند مستحکم بین امام و امت موجب شد که امسال دو پیروزی بزرگ را در 22 بهمن جشن بگیریم؛ نخست پیروزی جبهه حقانیت جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی و دوم پیروزی افول آمریکا و عوامل آن در عرصه بین المللی.


وی ادامه داد: آمریکا در 40 سال گذشته، جبهه های مقابله ای زیادی در مقابل جمهوری اسلامی ایران گشوده است، از جبهه نظامی، جبهه نفوذ و اختلال در انسجام داخلی با قدرت رسانه ای و جنگ روانی و جبهه مقابله ای با پیشرفت های علمی، فناوری و پژوهش؛ در اوج تهدید ها و تحریم ها، ملت انقلابی و هوشمند پشت سر رهبری بر همه این جبهه های مذبوحانه دشمن فائق آمده و همه آن تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است.


این نماینده مجلس افزود: آخرین تیر در کمان دشمن، جبهه جنگ اقتصادی است که با ساختار شکنی و قوانین و قواعد بین المللی و با حراج حیثیت و اعتبار نداشته خود در منظر جهان، آرزوی تسلیم ملت ایران را دنبال می کند، قطعا در این جبهه نیز ما آماده تر از همیشه دشمن را عقب می رانیم و دیگر کشورها را با خود همراه می کنیم؛ کما این که اکثریت کشورها باطل بودن جبهه آمریکایی، سعودی، صهیونیستی را متوجه شده اند. آمریکا نه تنها آرزوی شکست جمهوری اسلامی را به گور خواهد برد بلکه ما پیروزی 22 بهمن را با ده ها میلیون نفر جشن خواهیم گرفت.


رنجبرزاده در بخش دیگری از نطق خود با اشاره به ماجرای دختران خیابان انقلاب ادامه داد: سخن گفتن باید با تامل و به دور از شتاب زدگی باشد، دختران خیابان انقلاب که ماموریت داشتند در موضوع حجاب ساختار شکنی کنند، اکنون کجا هستند؛ در پارلمان کانادا حضور می یابند و درخواست تحریم ایران را دارند.


وی در ادامه به حذف کارت سوخت در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: برای جبران کسری بودجه دولت نباید شتاب زده و ابتدا به ساکن به دنبال افزایش قیمت بنزین بود، بلکه باتدا باید راه های جلوگیری از سوء استفاده از قاچاق سوخت و عرضه حامل های انرژی را بررسی کنیم، افزایش قیمت بنزین بدون لحاظ نمودن بسته های حمایتی به ویژه در مورد اقشار دهک های کم درآمد، نوعی بی عدلتی و ظلم به مردم است، زیرا در سطح عمومی موجب افزایش قیمت ها و بالارفتن نرخ تورم می شود.


رنجبر زاده تصریح کرد: در تابستان نرخ ارز افزایش چندانی نداشته، اما قیمت ها همچنان افزایش یافته است، و دولت محرتم در شرایط فغلی به صورت جدی و شبانه روزی در موضوع مراقبت از تنظیم بازار مداخله کرده و دخالت مستقیم داشته باشد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها