کد خبر: 251852
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ۱۴:۳۷:۰۰
| |

غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

صنعت به دانشگاه اعتماد کند/ مرکز تحقیقات ریزگردها را برای آلودگی هوا تاسیس کردیم/ سیاست اصلی ما پولی‌سازی آموزش نیست

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز می‌گوید: «ممکن است بخشی از پژوهش‌های ما با نیازهای روز جامعه همخوانی نداشته باشد اما باید به سمتی برویم که پژوهش‌های مورد نیاز صنعت و جامعه را ایجاد کنیم. البته در مقابل صنعت نیز باید نیازهایش را به دانشگاه اعلام کند تا پاسخ مناسب بگیرد.»

صنعت به دانشگاه اعتماد کند/ مرکز تحقیقات ریزگردها را برای آلودگی هوا تاسیس کردیم/ سیاست اصلی ما پولی‌سازی آموزش نیست
کد خبر: 251852
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ۱۴:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مهم‌ترین دغدغه‌ای که دانشگاه‌ها در کاربردی‌کردن پژوهش‌هایشان دارند، این است که صنعت به آنها اعتماد نمی‌کند و نیازهایش را به ندرت به دانشجویان می‌سپارد. دانشگاه‌های مطرحی که با بسترسازی علمی و پژوهشی می‌توانند نقش تاثیرگذاری در کاربردی‌کردن پژوهش‌ها داشته باشند. در همین میان غلامحسین خواجه، رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اقدامات این دانشگاه در حوزه ارتباط با صنعت می‌گوید: «دانشگاه چمران در دو سه سال گذشته با ارتباط گرفتن با صنعت نفت توانست پمپ‌های اس‌آر‌پی را تولید کند. پمپ‌هایی که برای ازدیاد برداشت نفت از چاه‌های نفت و یکی از ده قلم کالای اساسی وزارت نفت بود که اعلام کردند به این کالا نیاز دارند و دانشگاه چمران توانست این پمپ‌ها را بسازد. این یکی از کارهای پژوهشی و عملی ما بوده که توانستیم آن را اجرایی کنیم. علاوه بر این مرکز تحقیقات ریزگردها را برای آلودگی هوا تاسیس کردیم اما این مرکز با وجود اینکه کارهای خوب و موثری انجام داده، محدودیت مالی دارد.»

در ادامه گفت‌وگوی غلامحسین خواجه را با «اعتماد آنلاین» می‌خوانید:

*به نظرشما پژوهش‌ها تا چه اندازه در محیط آکادمیک ایران با نیازهای روز جامعه همخوانی دارد؟


ممکن است بخشی از پژوهش‌های ما با نیازهای روز جامعه همخوانی نداشته باشد اما باید به سمتی برویم که پژوهش‌های مورد نیاز صنعت و جامعه را ایجاد کنیم؛ در واقع دانشگاه‌ها باید به سمتی بروند که پژوهش‌هایشان کاربردی باشد. بنابراین این حرف درست است که خیلی از پروژه‌های ما نیازهای جامعه را برطرف نمی‌کند اما همه اینطور نیستند. دانشگاه چمران در دو سه سال گذشته با ارتباط گرفتن با صنعت نفت توانست پمپ‌های اس‌آر‌پی را تولید کند. پمپ‌هایی که برای ازدیاد برداشت نفت از چاه‌های نفت و یکی از ده قلم کالای اساسی وزارت نفت بود که اعلام کردند به این کالا نیاز دارند و دانشگاه چمران توانست این پمپ‌ها را بسازد. این یکی از کارهای پژوهشی و عملی ما بوده که توانستیم آن را اجرایی کنیم. البته در مقابل صنعت نیز باید نیازهایش را به دانشگاه اعلام کند تا پاسخ مناسب بگیرد.

*چرا در آموزش‌های رسمی در ایران رویکردهای پژوهش محور مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟


نمی‌شود به قطعیت گفت رویکردهای پژوهش‌محور در آموزش‌های رسمی مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ در خیلی از دوره‌های آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی انجام می‌شود که کم‌تر آموزشی است. دانشجویان دکترا ما بیشتر پژوهش‌محور هستند و اکثرا در هر صورت باید به این سمت برویم که بیشتر با جامعه ارتباط داشته باشند. علاوه بر این ما مرکز تحقیقات ریزگردها را برای آلودگی هوا تاسیس کردیم اما این مرکز با وجود اینکه کارهای خوب و موثری انجام داده، محدودیت مالی دارد. علاوه بر این آلودگی هوا مختص به دانشگاه نیست و دستگاه‌های اجرایی هم باید همراهی کند.

*با توجه به اینکه در حال حاضر شاهد پولی‌سازی آموزش در دانشگاه‌ها هستیم، رویکرد شما چیست؟


در یک دوره‌ای به دلیل اینکه برای دانشجویان فضا و اعتبارات به‌اندازه کافی نبود، مصوباتی اتخاذ شد تا دانشجوی نوبت دوم بگیریم و بخشی از هزینه‌ها را به کمک خود دانشجوها تامین کنیم. در واقع هدف این نبود که آموزش را پولی کنیم؛ هدف اصلی این بود که با توجه به محدودیت منابع، بخشی از نیازهای مالی را به کمک دانشجویان فراهم کنیم؛ ولی لازم به ذکر است که سیاست اصلی ما پولی‌سازی آموزش نیست. در مورد پردیس‌ها هم باید بگوییم که بیشتر از مقاطع ارشد و دکتری هستند و نیت این است که افرادی که شاغل هستند و نمی‌توانند مرتب به دانشگاه بیایند از پردیس‌ها استفاده کنند تا فرصت تحصیل از آنها گرفته نشود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها