دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان:

تحقق حقوق شهروندی نیازمند فعالیت نهادهای مدنی است

دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان با انتقاد از فعال نبودن تشکل ها و نهادهای مدنی در زمینه حقوق شهروندی گفت: می توانیم با ایجاد ضمانت اجرایی به تحقق حقوق شهروندی در کشور کمک کنیم که این مساله نیازمند وجود و فعالیت نهادها و تشکل های مدنی است.

تحقق حقوق شهروندی نیازمند فعالیت نهادهای مدنی است
کد خبر: 252159
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۶ ۱۶:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| شهیندخت ملاوردی روز دوشنبه در نشست 70 سال حقوق بشر که در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، افزود: عوامل مهمی در نبود ضمانت اجرای کار و آگاه نبودن شهروندان نسبت به حقوق و تکالیف شان باعث شده است که رعایت حقوق شهروندی و حقوق بشر از استانداردهای لازم در کشور برخوردار نباشد.


دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان گفت: بدون پرداختن به حقوق فردی و قیدهایی که در اصول قانون اساسی مثل قل و زنجیر بر سر راه حقوق شهروندی است، نمی توان این آسیب شناسی را داشته باشیم.


وی افزود: در پیشینه تلاش ها که در کشور و پس از انقلاب اسلامی با سازمان ملل داشتیم، مانند الحاق کنوانسیون میثاقین و معاهدات بین المللی و چندین سند مهم حقوق بشری مثل منع شکنجه در قوانین اساسی و عادی، رد پای این هنجارها را می بینیم.
ملاوردی اظهار داشت: در عین حال هنوز در بررسی هنجاری حقوق بشر در کشور با چالش مواجه هستیم و از نظر ساختاری سازوکارهایی که در این 70 سال پس از تصویب حقوق بشر در جهان شکل گرفته است، مطلوب نیست.


وی ادامه داد: به نظر می رسد با مجموعه شرایط کشور، تجربه زیست متفاوتی که با کشورهای دیگر داریم و با توجه به ظرفیت های آئینی و پیشینه تاریخی و تمدنی کشور، می توانیم در حوزه حقوق بشر در دنیا پیشگام باشیم.


ملاوردی گفت: تحقق این پیشگامی در جهان نیازمند همگرایی همه قوا است و اگر تمام قوا این اراده جدی را نداشته باشند، شاهد پیشرفت وضعیت نخواهیم بود.


وی افزود: هیچ نهادی نباید خود را از پاسخگویی مبرا بداند هرچه رضایت مردم را بیشتر جلب کنیم، مانع مداخلات خارجی در کشور خواهیم بود.


دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان تاکید کرد: باید فرایندهای دمکراتیک را به سرعت توسعه دهیم و به نقش جامعه مدنی و تذکر به نهادهای قدرت در تعمیق مسئولیت های اجتماعی شهروندان کمک کنیم؛ نتیجه مجموعه این تلاش ها در تحقق جامعه ای که فردای آن روشنتر از امروز خواهد بود، ما را امیدوار می کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها