کد خبر: 252165
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۶ ۱۷:۳۵:۰۰
| |

عباسعلی کدخدایی‌، سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد:

چرا مجمع وارد اصلاح مصوبه پولشویی شد؟/ کارکنان مجمع و شورای نگهبان مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستند

عباسعلی کدخدایی‌، سخنگوی شورای نگهبان گفت: مجلس ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مبارزه با پولشویی را رفع کرد اما بر نظر خود درباره ایرادات هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص اصرار ورزید بنابراین وقتی مصوبه به شورای نگهبان آمد، شورای نگهبان دوباره به مجلس نوشت که ایراد بند 2 اصل 110 قانون اساسی همچنان باقی است.

چرا مجمع وارد اصلاح مصوبه پولشویی شد؟/ کارکنان مجمع و شورای نگهبان مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستند
کد خبر: 252165
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۶ ۱۷:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| عباسعلی کدخدایی‌، سخنگوی شورای نگهبان درباره چرایی ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی مصوبه مبارزه با پولشویی به رغم رفع تمام ایرادات شورای نگهبان در مجلس، بیان کرد: شورای نگهبان یکسری ایرادات به مصوبه گرفت، یکسری ایرادات هم هیأت عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی مجمع تشخیص به مصوبه وارد و برای شورای نگهبان ارسال کرد که ما آن ایرادات را تحویل مجلس دادیم.

وی افزود: مجمع تشخص مصلحت نظام نمی تواند رأسا ایرادات را به مجلس شورای اسلامی بفرستد بنابراین ایرادات هیأت عالی نظارت مجمع درباره مصوبات به شورای نگهبان ارسال می شود و شورای نگهبان آن ایرادات را برای مجلس ارسال می کند.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: مجلس ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مبارزه با پولشویی را رفع کرد اما بر نظر خود درباره ایرادات هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص اصرار ورزید بنابراین وقتی مصوبه به شورای نگهبان آمد، شورای نگهبان دوباره به مجلس نوشت که ایراد بند 2 اصل 110 قانون اساسی همچنان باقی است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر مسئله اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی شد که آقای لاریجانی آن را برای مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کرد. در واقع به لحاظ محتوایی، ایرادات مربوط به هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص است اما اشکال از طرف شورای نگهبان اعلام می شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان کرد: مجمع تشخیص وظیفه اش انطباق و عدم مغایرت مصوبات مجلس با سیاست های کلی است. هر ماده ای از یک مصوبه که مجمع مغایریت آن را با سیاست های کلی تشخیص دهد می تواند اعلام کند.

وی در پاسخ به این سئوال که «آیا مجمع تشخیص می تواند خارج از ایرادات خود به اصلاح مصوبه مجلس ورود کند؟» گفت: معمولا در همان مسیر ورود می کند. الان هم مجمع تشخیص در حال بررسی همان ایرادات هیأت عالی نظارت به مصوبه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی است.

کدخدایی درباره انتقاد یکی از نمایندگان مجلس به نحوه اصلاح مصوبه مبارزه با پولشویی که گفته «مجمع روح حاکم بر این قانون را گرفت» اظهار کرد: اینها تفسیر و برداشت افراد است.

وی با اشاره به تکمیل پروسه قانونگذاری درباره یکی از لوایح چهارگانه FATF افزود: مصوبه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به تأیید شورای نگهبان رسید و از طرف رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

کدخدایی در پاسخ به این سئوال که دایره قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام می شود؟ گفت: کارکنان مجمع تشخیص و کارکنان شورای نگهبان مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستند اما اعضای شورای نگهبان و اعضای مجمع تشخیص مشمول این قانون نمی شوند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها