گزارش دوم منطقه تهران بزرگ حزب اتحاد ملت به شهروندان تهران؛

ارزیابی عملکرد شورا و شهرداری در شش‌ماهه اخیر

منطقه تهران بزرگ حزب اتحاد ملت ایران، دومین گزارش خود خطاب به شهروندان تهرانی را در خصوص ارزیابی عملکرد شورا و شهرداری در شش‌ماهه اخیر منتشر کرد.

ارزیابی عملکرد شورا و شهرداری در شش‌ماهه اخیر
کد خبر: 252713
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۸ ۱۶:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سال گذشته و در زمان شهرداری محمد علی نجفی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی منطقه تهران بزرگ در گزارشی به نقد و بررسی عملکرد شش‌ماهه نخست شهرداری تهران پرداخته بود.

در بخشی از گزارش حزب اتحاد ملت از بررسی عملکرد شش ماهه اخیر شورای شهرتهران و شهرداری تهران آمده است:

با وجود آنکه کارنامه مدیریت شهری در یک سال اخیر با دستاوردهایی همراه بوده است، اما ما نسبت به آنچه در این مدت بر شورا و شهرداری اصلاح‌طلب گذشته است، انتقاد داریم و معتقدیم خطاهایی در این مسیر وجود داشته است که باید با همت آقای دکتر حناچی و تیم مدیریتی او و حمایت شورا و دیگر اصلاح‌طلبان، اصلاح و جبران شود.

خطا این بود که ضرورت جمعی بودن کار اداره شهر به قدر لازم جدی گرفته نشد و تصور شد انتخاب اشخاص مشهور و دارای حسن سابقه، کافی است. حال آنکه در همین یک سال برای همگان روشن شد مدیریت شهری به بزرگی تهران تا چه حد به پشتوانه کار تشکیلاتی و سازمانی در ساحت‌های نظریه‌پردازی، پرورش نیرو، حمایت سیاسی و تقویت ارتباط با بدنه اجتماعی نیاز دارد.

خطا این بود که به بهانه وحدت اصلاح‌طلبان یا عدم ایجاد اختلاف، در برابر خودمحوری‌ها و پیگیری منافع شخصی و گروهی در شهرداری تهران سکوت شد. کم نیستند کارشناسان و کارمندان دلسوز شهرداری که در دوره سابق سالها خون دل خوردند و رنج کشیدند و انتظار داشتند با تغییر یکپارچه شورای شهر و آغاز دوره جدید، شیوه‌ای متفاوت بر اداره شهر حاکم شود.

اما بخشی از این بدنه شهرداری ناامید شده‌اند و یا لااقل نگران‌اند که اتفاقاتی که انتظار می‌رفت، برآورده نشود. هرچند بخشی از آن انتظارها هم عملی و منطبق با واقعیت نبوده باشد.

خطا این بود که برخی اعضای شورا نیز به جای سیاستگذاری و نظارت، به سمت تذکرهای نمایشی، ورود به حوزه‌های اجرایی و تقلیل شأن خود به دخالت در انتصابات سوق یافتند. بی‌تردید ضروری است که شورا به جایگاه تعیین سیاست‌های کلی و برنامه‌های عملیاتی شهرداری بازگردد و با جدیت بر پایداری مدیریت شهری در ریل تعیین‌شده نظارت کند.

خطا این بود که کمین اقتدارگرایان برای بر زمین زدن اصلاح‌طلبان در اداره تهران ولو به بهای زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان را کم‌اهمیت انگاشتیم؛ قدرت تخریب جریان مقابل را دست‌کم گرفتیم و برای واکنش‌های باندها و محافل خاص به از بین رفتن منافع اقتصادی و سیاسی خود در شهرداری تهران، به اندازه کافی آماده نبودیم. به اشتباه تصور شد برای اداره موفق شهر، باید همه راضی شوند و حال آنکه ما صرفا در برابر اعتماد مردم و مصالح آنها مسئولیت داریم.

خطا این بود که در پیگیری رویکرد اصلاح‌طلبانه در حوزه فرهنگی تعلل صورت گرفت و به جای پاسخ مثبت به توقعات جامعه و توجه به نیازهای نسل جدید، ایجاد نکردن حساسیت به دغدغه اصلی بدل شد.

خطا این بود که اهمیت اصلاح نظام مالی شهرداری تهران جدی گرفته نشد. مالیه شهرداری در حوزه کسب درآمد و تأمین منابع، آشکارا ناکارآمد بوده و در عمل به تأمین ماهانه حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری اکتفا کرده است. مشغولیت به روزمرگی‌های سیاسی، ناکارآمدی در معاونت مالی، ناهماهنگی و بی‌ثباتی در معاونت برنامه‌ریزی، ناتوانی از برقراری ارتباط موفق با دولت و بی‌توجهی به نظرات کارشناسی، باعث شد که بدهی‌های شهرداری در شش ماه اخیر افزایش یابد و مشارکت بخش خصوصی و کسب درآمدهای پایدار نیز به حداقل برسد.

خطا این بود که در حوزه نیروهای انسانی نه تنها راه بر جذب نیروهای متخصص و کارآمد اصلاح‌طلب بسته ماند، بلکه از ظرفیت خیل عظیم نیروهای کاربلد و شایسته درون شهرداری نیز به خوبی استفاده نشد و اجازه داده شد که افرادی بدون در نظر گرفتن اصل شایسته‌سالاری در شهرداری مسئولیت بگیرند. متأسفانه معاونت منابع انسانی در عمل تا حد زیادی تحت تأثیر شبکه روابط محفلی مدیران دوران قالیباف قرار داشته و تاکنون نتوانسته است شایسته‌سالاری را بر روند گزینش مدیران و ارتقاء کارکنان حاکم کند.

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها