کد خبر: 254160
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۴ ۰۹:۱۵:۰۰
| |

اسنک‌هایی با طعم غذای دام

تقلب و تخلف در تولید مواد غذایی کم نیست، گاهی تقلب در تولید محصولاتی مفید مثل روغن زیتون، آبلیو و زغفران است حالا تقلب به مواد مضر و بی ارزشی مثل اسنک های پفک کرده هم رسیده است، گل بود به سبزه نیز آراسته شد.

اسنک‌هایی با طعم غذای دام
کد خبر: 254160
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۴ ۰۹:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| استفاده از ذرت دامی در اسنک های حجیم شده برای بسیاری از مردم خبری شوکه کننده بود، اغلب مردم از بی ارزش بودن، تنقلاتی مانند اسنک حجیم شده از نظر ارزش غذایی باخبرند اما به خاطر مزه آن به خصوص تحت فشار کودکان از این محصولات استفاده می کنند.


این در حالی است که انواع فرآورده های غلات (انواع اسنک) طبق اعلام وزارت بهداشت جزو کالاهای آسیب رسان به سلامت هستند و تبلیغات آن ممنوع شده است که تبلیغات این کالاهای مضر همچنان در برخی رسانه های ملی دیده می شود.


با این وجود دو واحد تولید کننده در اقدام عجیب از ذرت دامی در تولید اسنک پف کرده استفاده کردند.


سازمان غذا و دارو استفاده از ذرت دامی را در دو برند معروف اسنک حجیم شده تائید کرده و با آنکه با این دو کارخانه برخورد صورت گرفته اما هنوز مردم نگران سلامت این محصولات هستند به خصوص اینکه نام این دو برند اعلام نشده و مردم نمی دانند کدام محصولات را نباید مصرف کنند.


کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره اینکه چرا دو کارخانه در تولید اسنک حجیم شده خود از ذرت دامی استفاده کرده اند، ارزانی ذرت دامی را به عنوان علت اعلام کرده و گفته است: طبق مقررات، در تامین خوراک دام که ذرت نیز از جمله آنهاست، از منابع ارز دولتی ترجیحی استفاده می شود، اما به ذرتی که برای محصولات اسنک پف کرده و سایر صنایع غذایی استفاده می شود، ارز سامانه نیما تعلق می گیرد که قیمت آن حدود دو برابر ارز دولتی است. بحثی که درباره این دو برند اسنک پف کرده مطرح است، در درجه اول این است که از ارز دولتی برای واردات این ذرت استفاده شده ولی در جایی دیگر به کار گرفته شده است.



برخورد با کارخانه های متخلف


اکنون برای بسیاری از مردم این سوال مطرح است که سازمان غذا و دارو پس از اطلاع از این اقدام دو کارخانه در استفاده از ذرت دامی در تولید اسنک حجیم شده، چه اقداماتی انجام داده است.


وحید مفید، مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در این باره می گوید: برخی واحدها از پودر فید گرید (مناسب برای خوراک دام) در محصول پف کرده خود استفاده کرده بودند که به آنها تذکر دادیم و برخورد لازم با آنها انجام شد.


او می افزاید: البته در این بین بحث های دیگری نیز مطرح است، مانند اینکه واحدهای غذایی از نظر ویژگی های اولیه محصول خود مانند باقیمانده سموم مانند مایکوتوکسین ها و فلزات سنگین نیز کنترل می شوند.



مردم نگرانند


بسیاری از مردم از این بابت نگران هستند که شاید از ذرت دامی در دیگر محصولات اسنک حجیم شده نیز استفاده شده باشد. چرا که لورفتن استفاده از ذرت دامی در دو برند معروف در پی بازرسی ها یا شکایت مردمی نبوده بلکه به گفته غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو این تخلف از داخل شرکت های متخلف به سازمان گزارش شد.


اصغری با اشاره به تخلف مسئول فنی کارخانه، گفته است: اخبار این تخلف توسط افرادی از داخل همین شرکت ها به سازمان غذا و دارو داده شد، افرادی که نسبت به چنین کارهایی احساس مسئولیت می کنند.


به دنبال این نگرانی ها بود که مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از بازرسی فوق العاده تمام واحدهای غذایی که در تولید فرآورده‌های خود از ذرت استفاده می‌کنند خبر داد و گفت: در صورت اثبات هر گونه عدم انطباق با اصول قانونی با متخلفان وفق مقررات برخورد می‌شود.


او تاکید کرد که در مدت حداکثر 15 روز از تاریخ صدور این ابلاغیه نسبت به بازرسی فوق العاده از تمام کارخانه ها و کارگاه های تولیدی تحت نظارت که از ذرت در تولید فرآورده های خود استفاده می کنند، اقدام خواهد شد و پس از بررسی در صورت مشاهده هر گونه موارد عدم انطباق در واحدهای تولیدی و صنعتی به استناد مفاد قانونی و مطابق ضوابط مربوطه اقدامات قانونی انجام خواهد گرفت.



ذرت دامی چیست؟


اما تکلیف آنانی که تا به حال از این اسنک های حجیم شده استفاده کرده اند، چیست؟ و مصرف این اسنک ها چه پیامدهایی برای مردم داشته است.


یکی از شهروندان اظهار داشت که چندی پیش اسنک های حجیم شده مصرف کرده و دچار گلودرد و سوزش در گلو شده است. حالا مردم هر عارضه ای که هنگام مصرف اسنک های حجیم شده به آن دچار بوده اند را به مصرف این اسنک ها نسبت می دهند.

بسیاری از مردم این پرسش را مطرح می کنند که استفاده از این اسنک ها چه عوارضی دارد و در آینده با چه پیامدهایی روبرو خواهند بود.


احمدرضا درستی، مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: محصولاتی که برای دام، کشت می شوند خیلی به سلامت آسیب نمی رسانند. اما چون بازه زمانی برداشت تا مصرف این محصولات نسبت به محصولات تولید شده برای انسان طولانی تر است بیشتر در معرض مواد آلوده ساز مانند کودهای شیمیایی و سم قرار می گیرند.


درستی می افزاید: بدیهی است محصولاتی که بیشتر در معرض کود و سم قرار بگیرند به سلامت بیشتر آسیب می زنند اما این محصولات، محصولات سمی و کُشنده نیستند.



گل بود به سبزه نیز آراسته شد


مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در عین حال می گوید: خود محصولات حجیم شده و پف کرده ارزش غذایی چندانی ندارند حال چه برسد به اینکه نوع بی کیفیت آنها نیز تولید شود. گل بود به سبزه نیز آراسته شد.


او می افزاید: اسنک های پف کرده، فقط پُف (هوا) وارد بدن می کنند و از ترکیب نمک و روغن زیاد و پنیرهای بی کیفیت یا با کیفیت و آب پنیر تهیه می شوند.


وی اضافه می کند: این اسنک ها با غذای مناسب جایگزین می شوند و حتی مصرف تفننی آن موجب می شود که مواد غذایی سالم کمتر مصرف شوند. مصرف آنها مفید نیست چه برسد به اینکه پودر دامی هم به آن اضافه شود که درآن صورت نور علی نور می شود.



چرا برندهای متخلف اعلام نمی شوند؟


سوال بسیاری از مردم این است که چرا اسم برندهای متخلف اعلام نمی شود البته همواره در موارد مشابه اینچنینی، خرید نکردن مردم از آن محصول پس از اصلاحات و بیکاری کارگران آن شرکت دلیل اعلام نشدن نام متخلفان اعلام می شود.


گاهی نیز در جریان بودن پرونده قضایی و انتظار برای اعلام نهایی نتیجه دادگاه بهانه می شود.


هرچه که باشد تاکنون نام برندهای متخلف تولید اسنک اعلام نشده است و مردم اطلاعات کافی از ماجرا ندارند اما طی چند روز گذشته مدیرعامل یکی از شرکتهای قدیمی تولید اسنک سبت به استفاده اشتباه از واژه «پفک» به جای اسنک های حجیم شده در مورد تخلف دو برند تولیدکننده اسنک های پف دار (حجیم) واکنش نشان داد و خواستار اصلاح آن شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها