کد خبر: 262858
|
۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ۰۹:۰۷:۰۰
| |

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس:

معایب استانی شدن هدفمندی یارانه‌ها باید برطرف شود

سیدمرتضی خاتمی نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: معایب استانی شدن هدفمندی یارانه‌ها باید برطرف شود چرا که استان های برخوردار سهم بیشتری می برند.

معایب استانی شدن هدفمندی یارانه‌ها باید برطرف شود
کد خبر: 262858
|
۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ۰۹:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدمرتضی خاتمی در خصوص استانی شدن هدفمندی یارانه ها گفت: بودجه استانی نشان می دهد که رویکرد استانی شدن اداره کشور به سختی پیش می رود.

وی افزود: در این میان استانی شدن هدفمندی یارانه ها در جهت تفویض اختیار و ایجاد رقابت در حذف یارانه 3 دهک بالائی مثبت ارزیابی می شود اما اینکه منابع حاصل از حذف3 دهک بالایی هر استان صرف بودجه عمرانی شود قابل تامل است؛ چرا که استان های برخوردار، 3 دهک بالائی بسیار بیشتری دارند و از این محل درآمد بیشتری را کسب خواهند کرد و استان های کم برخوردار ، درآمد به مراتب، کمتری را خواهند داشت. این موضوع باید در کمیسیون تلفیق و صحن مورد توجه جدی قرار گیرد .

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به منایع و مصارف بودجه استانی اظهار داشت: با وجود تامین 28 درصدی منابع بودجه عمومی لایحه، از منابع استانی ، تنها 6 درصد یعنی 25 هزار میلیارد تومان از اعتبارات، استانی است ؛ یعنی در شورای برنامه ریزی استان براساس ماده 31 احکام دائمی و ماده 44 قانون الحاق 2 تخصیص می یابد.به عبارتی بخش اعظم بودجه استانها از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصمیم گیری می شود .

وی گفت: منبع مهم و مؤثر در بودجه استانی که صرف طرح های عمرانی می شود و تعادل در بودجه استانها را بهمراه دارد از محل قانون استفاده متوازن از امکانات کشور است که در لایحه امسال، 14 درصد افزایش داشته است . مجموع اعتبارات هزینه ای استانی با 20 درصد و مجموع اعتبارات عمرانی با 2 درصد رشد مواجه شده اند که با توجه به افزایش تورم ، در عمل سرعت پیشرفت طرحها کاهش خواهد داشت .

نائب رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه بودجه بطور میانگین 20 درصد درآمدهای استانی به استان برمیگردد. ضریب بازگشت که نسبت مجموع اعتبارات استانها به درآمدهای استانی است در 9 استان بیش از صد درصد است. بیشترین آن ایلام با 216 درصد است یعنی بیش از 2 برابر درآمد استان ایلام به خود استان برمی گردد و کمترین آن تهران با 11 درصد است.

وی مطرح کرد: البته سهم استان تهران تامین درآمدهای استانی 53 درصد است و فقط 11 درصد آن به این استان برمیگردد و دلیل آن تمرکز درآمدها در تهران است . ضریب بازگشت در استان زنجان حدود 35 درصد است و با توجه به محرومیت های موجود بازگشت تنها 40 درصدی از درآمدهای استان زنجان به خود استان قابل تامل است.

خاتمی در ادامه افزود: میانگین رشد اعتبارات عمرانی 2 درصد است و 18 استان رشد مثبت و 13 استان رشد منفی دارند. استان زنجان شاهد افزایش 1 درصدی در بودجه عمرانی است. میانگین رشد اعتبارات هزینه‌ای استانی 20 درصد بوده است که سهم استان زنجان رشد 15 درصدی است.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت در پایان گفت ؛میانگین سرانه اعتبارات هزینه ای استانی 154 هزار تومان و میانگین سرانه اعتبارات عمرانی استانی 137 هزار تومان است. میانگین کشوری درآمدهای استانی 1 میلیون و 385 هزار تومان است و استان زنجان با وجود داشتن درآمد سرانه 884 هزار تومانی برای هر نفر، تنها هر نفر به اندازه 225 هزار تومان در اعتبارات هزینه ای و 163 هزار تومان در اعتبارات عمرانی سهم دارد که نیاز است در این خصوص اقدامات مناسبی در جهت جبران و تحقق کامل بودجه استان صورت گیرد.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها