کشمکش ترامپ و پلوسی بر سر سخنرانی سالانه رئیس‌جهمور آمریکا در کنگره

بعد از آنکه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بار دیگر به ترامپ تاکید کرد که تا بازگشایی دولت برای سخنرانی سالانه از وی دعوتی به عمل نخواهد آمد،ترامپ گفت که برای سخنرانی تا بازگشایی دولت صبر خواهد کرد.

کشمکش ترامپ و پلوسی بر سر سخنرانی سالانه رئیس‌جهمور آمریکا در کنگره
کد خبر: 264438
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۴ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دونالد ترامپ در توئیت خود نوشت: با وجود تعطیلی دولت، نانسی پلوسی از من خواست سخنرانی سالانه را داشته باشم من موافقت کردم. بعدا تغییر عقیده داد و به خاطر تعطیلی دولت درخواست تعویق کرد، این امتیازی است که او از آن برخوردار است. بنابراین من سخنرانی خود را زمانی انجام می‌دهم که تعطیلی تمام شده باشد.

وی در ادامه تاکید کرده است: به دنبال مکان جایگزینی برای این سخنرانی نیستم چرا که هیچ مکانی نمی‌تواند با تاریخ، سنت و اهمیت کنگره رقابت کند. امیدوارم بزودی بتوانم سخنرانی بزرگ سالانه خود را ایراد کنم.

نیویورک تایمز نوشت: ظاهرا این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا پس از یکی به دو کردن‌های ترامپ با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بر سر تعطیلی دولت و ایراد سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور در کنگره گرفته شده است. ترامپ به پلوسی گفت که سخنرانی خود را طبق برنامه هفته آینده در کنگره ایراد خواهد کرد و پلوسی هم در جواب گفت تا دولت بازگشایی نشود از او استقبال نخواهد شد.

ترامپ گفت: سخنرانی سالانه لغو شد چون نانسی پلوسی نمی‌خواهد حقیقت را بشنود.

وی افزود: پلوسی نمی‌خواهد که نظر مردم آمریکا را درباره وضعیت موجود بداند. او از دموکرات‌های چپ گرا و تندرو می‌ترسد آنچه در این حزب می گذرد تکان دهنده است.

بی بی سی هم در گزارش خود آورده است: قرار بود سخنرانی سالانه ترامپ روز 29 ژانویه در حضور همه نمایندگان کنگره و همچنین مقامات لشگری و کشوری برگزار شود اما هفته پیش نانسی پلوسی، رئیس جدید مجلس نمایندگان طی نامه‌ای به ترامپ پیشنهاد کرد که تاریخ این سخنرانی را عوض کند و یا این که بدون آمدن به کنگره آن را از داخل دفتر کار خود در کاخ‌سفید ایراد کند؛ چرا که به گفته پلوسی با ادامه تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال تامین تدابیر امنیتی این سخنرانی "مقدور و معقول به نظر" نمی‌رسد.

ترامپ که در چند روز گذشته این نامه رئیس دموکرات مجلس نمایندگان را بی‌پاسخ گذاشته بود چهارشنبه در نامه‌ای که متن آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت تاکید کرد که وزارت امنیت داخلی به او اطمینان خاطر داده که برای تامین امنیت این سخنرانی "هیچ مشکلی" ندارد و بر همین اساس او مصر است که هفته آینده و مطابق تاریخ تعیین شده به کنگره برود تا به "وظیفه‌ای که قانون اساسی" بر دوش او گذاشته عمل کند و مردم کشورش را از تصمیمات دولت برای سال جدید میلادی آگاه کند.

ترامپ در نامه خود حتی تاکید کرده بود که: باعث تاسف خواهد بود که اگر آن روز شما (نانسی پلوسی) در کنگره نباشید. برای کشور ما بسیار بد خواهد بود اگر سخنرانی سالانه در موقع مقرر طبق برنامه و مهمتر از همه در مکان مقرر انجام نشود.

اما پلوسی با اشاره به ادامه تعطیلی دولت فدرال که وارد سی و سومین روز خود شده از رئیس‌جمهوری خواسته که بر سر تاریخی جدید پس از بازگشایی دولت توافق کند.

بخش‌هایی از دولت آمریکا از جمله وزارت امنیت داخلی و پلیس سرویس مخفی این کشور از زمان آغاز تعطیلی دولت (22 دسامبر) به کارمندان خود حقوق نداده‌اند. این تعطیلی که حالا به رکورد تاریخی جدید تبدیل شده بر سر بودجه درخواستی ترامپ برای احداث دیوار مرزی آغاز شده است.

رئیس جمهور آمریکا مصرانه از کنگره خواسته 5 میلیارد و 700 میلیون دلار برای احداث دیوار در مرز مکزیک در اختیار او قرار دهد و تاکید کرده که هیچ لایحه بودجه‌ای که در آن به این خواسته توجه نشده باشد را امضاء نخواهد کرد.

در برابر، دموکرات‌ها می‌گویند احداث دیوار فیزیکی در مرز را غیرضروری و خلاف "ارزش‌های آمریکایی" می‌دانند اما حاضرند بقیه مفاد بودجه دولت را تصویب کنند تا حدود 800 هزار کارمند دولت به سر کار بازگردند و پس از آن با جمهوری‌خواهان بر سر بودجه وزارت امنیت داخلی و مرزبانی مذاکره کنند.

خواسته‌ای که ترامپ رد کرده است.

در یک سده گذشته سخنرانی ابتدای سال رئیس‌جمهوری در کنگره یک آیین منظم و مهم بوده و تمامی روسای‌جمهوری از این فرصت برای همراه کردن افکار عمومی با برنامه‌های دولت خود در سال جدید استفاده کرده‌اند.

هر چند در تاریخ ایالات متحده ارسال کتبی رئوس موضوعات مورد نظر رئیس‌جمهوری هم بی‌سابقه نبوده است. بنابر اسناد مرکز ملی اسناد آمریکا توماس جفرسون، سومین رئیس‌جمهور این کشور رئوس مطالب مورد نظر خود را به صورت کتبی به کنگره می‌فرستاده است.

این سنت تا سال 1913 ادامه داشته اما در دوره ریاست‌جمهوری وودرو ویلسون، او تصمیم گرفت شخصا در کنگره و با حضور اعضای هر دو مجلس نمایندگان و سنا سخنرانی کند.

پس از او به غیر از چند مورد نادر، همه روسای‌جمهور آمریکا از این تریبون سالانه برای تشریح برنامه‌های خود استفاده کرده‌اند.

یکی از این موارد سخنرانی سالانه رونالد ریگان بود که به علت همزمانی با سقوط سفینه فضایی چلنجر به تعویق افتاد.

در این جلسه رسمی همه سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان در کنگره حاضر می‌شوند و قاضی‌ دیوان عالی و فرماندهان ارشد نظامی هم میهمانان ویژه این سخنرانی هستند که به طور زنده از تلویزیون پخش می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها