معاون درمان وزارت بهداشت:

تمام مناطق روستایی از خدمات الکترونیک استفاده می‌کنند/ نظام ارجاع از موضوعات مهم در دست اقدام در وزارت بهداشت است

 قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت بحث نظام ارجاع از موضوعات مهم در دست اقدام است، گفت: در حال حاضر در اکثر استان‌ها ساختار این نظام وجود دارد و تقریبا تمام مناطق روستایی و شهر‌ی زیر 20 هزار نفر در شش استان از خدمات الکترونیک استفاده می‌کنند. 

تمام مناطق روستایی از خدمات الکترونیک استفاده می‌کنند/ نظام ارجاع از موضوعات مهم در دست اقدام در وزارت بهداشت است
کد خبر: 265097
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۶ ۱۴:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| قاسم جان‌بابایی در نشست معرفی سامانه الکترونیک سلامت که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بابلسر برگزار شد، با بیان اینکه نسخه الکترونیکی در بخش‌هایی از کشور از جمله بابلسر آغاز شده است، به استحقاق خدمت و استحقاق هویت که با همکاری سازمان‌های بیمه سلامت و تامین اجتماعی در همه بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود نیز، اشاره کرد و گفت: این موضوع مورد درخواست رییس جمهوری بوده و در این طرح، هویت افراد متقاضی به خدمات در بیمارستان‌ها با کد ملی مشخص می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بنا داریم استحقاق هویتی را در مراکز سرپایی نیز انجام دهیم (هم در مراکز سطح یک و هم در کلینیک‌های ویژه)، تاکید کرد: زیرساخت‌های این طرح آماده است و تا قبل از پایان سال شروع می‌شود و درصدد هستیم که مراکز خصوصی را نیز به این سیستم مجهز کنیم.

وی به یکی از مهمترین قسمت‌های استحقاق خدمت که ممکن است جای سوال نیز باشد، اشاره کرد و گفت: ممکن است خدمات به صورت القایی و یا به شکل اضافه در قالب خدمات آزمایشگاهی، سی تی اسکن و دارو‌ها ارائه شوند.

جان‌بابایی با بیان اینکه از سال گذشته بالغ بر 500 محصول دانشی راهنمای بالینی و استاندارد‌های خدمات در وزارت بهداشت تدوین شده و قواعد الکترونیک خدمات هم، در حال تدوین است، گفت: دو سوم قواعد الکترونیک آن نوشته شده است و هدف از این سرویس، تایید تکرار خدماتی بوده که پر هزینه هستند و با فاصله زمانی کم، می‌خواهد انجام شود.

معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص موضوع ارتقای HIS بیمارستانی (سیستم اطلاعات بیمارستانی) نیز اظهار داشت: امیدواریم در سال 98 شاهد شکوفایی خدمات الکترونیکی در بیمارستان‌ها باشیم.

وی هدف دیگر این موضوع را تبادل اسناد به صورت الکترونیکی و بدون کاغذ با بیمه‌ها برشمرد و افزود: ما به دنبال الکترونیک کردن تمام خدمات سرپایی و بستری هستیم تا همه داده‌ها در بستر امن و مطمئن الکترونیک ذخیره و مورد بهره‌برداری قرار گیرند و از این طریق پرونده الکترونیک را به صورت کامل خواهیم داشت.

جان بابایی در ادامه گفت: بخش‌هایی از این بسته بزرگ در استان‌های مختلف در حال انجام است و علاوه بر مازندران در پنج دانشگاه دیگر نیز، بحث نسخه‌نویسی الکترونیکی آغاز شده است.

براساس این گزارش، سیدمحمود تارا، رییس مرکز آمار و فناوری وزارت بهداشت نیز، مازندران را از استان‌های پیشرو در دولت الکترونیک سلامت وزارت بهداشت برشمرد و گفت: با توجه به دستور رییس جمهور و حمایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروژه راهبردی سلامت الکترونیک کشور شامل نظام ارجاع پرونده الکترونیک سلامت، بیمه الکترونیک، نسخه نویسی و نسخه پیچی در استان مازندران تشریح و تقویت می‌شود.

برپایه این گزارش، محمد شریعتی، قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت نیز در این خصوص بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با درک درستی از سلامت و اجرای برنامه پزشک خانواده می‌تواند بستر مناسبی برای اجرای نظام ارجاع الکترونیک باشد.

وی در پایان افزود: استفاده از سامانه پرونده الکترونیک سلامت می‌تواند سیاست‌های وزارت بهداشت را در ارائه خدمات سلامت اجرایی کرده و ضمن ارتقای کیفیت خدمات، مانع هدر رفتن منابع شود.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها