کد خبر: 265335
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ ۱۱:۳۸:۰۰
| |

جمشید عدالتیان:

فشارهای اقتصادی باعث اعتراضات شد/ اعتراضات ونزوئلا سناریو نیست/ خوشبختی کشورهادر گرو رابطه با آمریکا نیست/ عدم تحقق وعده‌های سوسیالیستی، طبقه متوسط را جذب لیبرال‌ها کرد

کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: همیشه طوری صحبت می‌شود که گویی اگر کشوری با آمریکا رابطه نداشته باشد خوشبخت نخواهد شد مثلا خود ما وقتی با آمریکا هم دوست بودیم خوشبخت نشدیم.

فشارهای اقتصادی باعث اعتراضات شد/ اعتراضات ونزوئلا سناریو نیست/ خوشبختی کشورهادر گرو رابطه با آمریکا نیست/ عدم تحقق وعده‌های سوسیالیستی، طبقه متوسط را جذب لیبرال‌ها کرد
کد خبر: 265335
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۷ ۱۱:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| جمشید عدالتیان با رد سناریو بودن اعتراضات اخیر مردم ونزوئلا گفت: ونزوئلا بزرگترین ذخیره نفت جهان را در اختیار دارد همچنین جایگاه حساس و ویژه‌ای در آمریکای لاتین دارد بنابراین این کشور از لحاظ امنیت انرژی و کلا امنیت امریکای لاتین برای کشور آمریکا بسیار مهم است اما اینکه این اعتراضات را سناریو بدانیم قابل قبول نیست و باید پذیرفت که گرانی‌ها و فشارهای اقتصادی باعث این اعتراضات شده است.

وی ادامه داد: هنگامی که قیمت نفت فراتر از 100 دلار برای هر بشکه بود درآمدهای سرشاری نصیب دولت این کشور شد و در مقابل وعده‌های سوسیالیستی زیادی به مردم داده شد و حتی گام‌های بسیاری در این راستا برداشتند به گونه‌ای که این درآمدهای نفتی را در قالب برنامه‌هایی مانند بیمه سلامت‌، ساختمان سازی و کلاً توجه ویژه به طبقات فرودست به جامعه تزریق کردند.

عدالتیان تصریح کرد: این اقدامات به نوعی انتظارات مردم را نسبت به کمک‌های سوسیالیستی افزایش داد اما زمانی که قیمت نفت و درآمدهای آن کاهش پیدا کرد این برنامه‌ها دیگر قابل اجرا نبود، بنابراین پکیج سوسیالیستی زیر سوال رفت و از اختیار دولت خارج شد که نتیجه آن روی آوردن طبقات متوسط جامعه به احزاب مخالف مانند لیبرال‌ها بود.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: نمی‌توان جایگاه ونزوئلا در امریکای لاتین را با جایگاه ایران در خاورمیانه از نظر ژئوپلتیکی یکسان دانست. ونزوئلا در برابر دیگر کشورهای امریکای لاتین مانند آرژانتین، برزیل و شیلی قدرت کمتری دارد اما ایران از لحاظ قدرت نظامی و اقتصادی منطقه خاورمیانه جایگاه ویژه‌ای دارد و با وجود فشارهای بین المللی بالا هنوز این قدرت خود را حفظ کرده است. همچنین نباید فراموش کرد که روحیه مردم ایران متفاوت از مردم ونزوئلا است.

این استاد دانشگاه تاثیر رابطه داشتن یا نداشتن با آمریکا را در شرایط اقتصادی اندک دانست و افزود: همیشه طوری صحبت می‌شود که گویی اگر کشوری با آمریکا رابطه نداشته باشد خوشبخت نخواهد شد مثلا خود ما وقتی با آمریکا هم دوست بودیم خوشبخت نشدیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها