کد خبر: 265754
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ ۱۴:۰۰:۴۳
| |

سخنگوی وزارت خارجه:

سازوکار مالی ایران با بسیاری از کشورها در حال اجراست/ نشست ورشو الزاما در مورد ایران نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با بسیاری از کشور‌ها سازوکار مالی ما تعبیه شده و با برخی در حال اجراست، اما به دلیل دشمنی‌های آمریکا این مسائل را خیلی اعلام نمی‌کنیم.

سازوکار مالی ایران با بسیاری از کشورها در حال اجراست/ نشست ورشو الزاما در مورد ایران نیست
کد خبر: 265754
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ ۱۴:۰۰:۴۳

اعتمادآنلاین| «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، در خصوص رونمایی از سازوکار مالی موسوم به «اس‌پی‌وی» گفت: اولا سفر امروز آقای عراقچی به اروپا ربطی به این موضوع ندارد، ما مواضع زیادی درباره اس‌پی‌وی شنیده‌ایم و منتظر می مانیم تا این موضوع رسما از سوی اروپا مطرح شود. البته همچنان که پیش از این گفته‌ایم، مبنای کار ما یافتن سازوکارهایی میان ایران و دیگر کشورهای جهان بوده و کارمان در حال اجرا هست و منتظر کسی نمانده‌ایم. باید صبر کرد و دید اروپایی‌ها رسما چه چیزی را اعلام خواهند کرد.

ایران و روسیه به همکاری در سوریه ادامه می‌دهند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اینکه یکی از مقامات روسیه گفته ایران متحد ما نیست و اسرائیل برای ما در اولویت اتحاد است، گفت: نباید با واژگان سیاسی کلنجار رفت. این نوع اظهارات معانی خود را دارد. به لحاظ حقوقی کلمه متحد معنای خود را دارد و در عرف نیز معنایی دیگر. شاید برداشت طرف روس از نوع حقوقی است که برداشت درستی است. ما به معنای حقوقی و دارا بودن قرار دادهای امنیتی بلند مدت چنین وضعیتی نداریم و بیشتر در قالب دو کشور همکار و دو شریک مهم با روسیه مراوده و همکاری داریم و در زمینه سوریه نیز آن را ادامه خواهیم داد.

اظهارات ماجدی موضع وزارت خارجه ایران نیست

قاسمی درخصوص اظهارات اخیر ماجدی سفیر سابق ایران در آلمان گفت: نظرات ایشان شخصی است. آقای ماجدی بازنشسته شده و از جانب وزارت خارجه موضع نمی‌گیرد. تصور نمی‌کنم که ایشان بر ادعای اروپایی ها علیه ایران صحه گذاشته است و فکر می‌کنم خطایی در بیان ایشان وجود داشته است. وزارت خارجه نیز نمی‌ تواند مسئولیت سخنان فردی که بازنشسته شده و مشغول به کار در این وزارتخانه نیست را بر عهده بگیرد. فکر نمی‌ کنیم ماجدی قصدی برای نقض منافع ملی داشته باشد و این برداشت درستی نیست.

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص اتهام اعمال خودسرانه در اروپا از سوی ماجدی اظهار کرد: من در جایگاه قضاوت و محکمه نیستم. ارگان های دیگری در کشور هستند که درباره نظرات ایشان اظهار نظر کنند. شناخت ما از ایشان که سال ها در وزارت خارجه خدمت کرده اند، چیز دیگری است و این جمع بندی را ندارم که منظور ایشان چنین چیزی بوده باشد. محاکم قضایی و غیر قضایی می توانند قضاوت دقیق تری در این باره داشته باشند. این حرف که دیپلمات های ایرانی در کشورهای متوقف فیه اعمال خودسرانه انجام دهند مزخرف است و این نوع اتهامات که سران گروه های معاند در خارج از کشور به ایران نسبت می دهند، برای مشکل سازی میان ایران و اروپاست و این بسیار روشن است.

یکی از اهداف اجلاس ورشو ایجاد شکاف میان کشورهای اروپایی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره احتمال دعوت ایران به کنفرانس لهستان نیز گفت: نشست ورشو یک اقدام آمریکایی با اهداف مشخص است که الزاما هم درباره ایران نیست؛ یکی از اهداف بزرگ این اجلاس ایجاد شکاف میان کشورهای اروپایی است. معاون وزیر خارجه لهستان به تهران آمد و پاسخ های لازم را دریافت کرد. ما با بدگمانی به آمریکا این موضوع را رصد می کنیم و تاکنون دعوت رسمی از ایران برای حضور در نشست صورت نگرفته است.

سازوکار مالی ایران با بسیاری از کشورها در حال اجراست

قاسمی درباره سازوکار مالی میان ایران و سوییس نیز گفت: ما از ابتدای اقدامات ناقض عهد آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها، با بسیاری از کشورها وارد مذاکرات به منظور همکاری شدیم. با بسیاری از کشورها ساز و کار ما تعبیه شده و برخی در حال اجراست. به دلیل دشمنی های ایالات متحده این مسائل را خیلی اعلام نمی کنیم. اما میان ایران و سوییس کانال مشخصی مجزا از ساز و کار اس‌پی‌وی برای همکاری های بازرگانی و اقتصادی تعبیه کرده‌ایم.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی شد اطلاع دقیقی دارد که در موضوع فعالیت های موشکی آقای ظریف و مقامات فرانسویه مذاکره کرده‌اند، گفت: این فرضیه و سناریوی شماست، از اسنادی می گویید که من آنها را ندیده ام و می توانم صبر کنم اسناد را ارائه کنید، اما ما در گفتگوهای سیاسی مستمر میان ایران و اروپا به طور کلی مسائل فی مابین را مطرح و مواضع مان را اعلام می کنیم. با فرانسه هم چنین نشست هایی را داشته ایم و طیف وسیعی از مسائل سیاسی فرهنگی اقتصادی و جهانی را مطرح می کنیم. مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی به این شکل در نشست‌ها مطرح می‌شود و موضوع چنانکه گفتید نیست. ما درباره مسائل موشکی با هیچ کس مذاکره ای نداریم، این مسئله به خود ایران مربوط است و در مورد مسائل دفاعی مان که در تهران تنظیم می شود، با هیچ کس حرفی نداریم. اروپایی ها باید بدانند که با توجه به جنگ تحمیلی و سلاح های مخربی که از همین کشورها به منطقه سرازیر می شود، ما باید بتوانیم از خود دفاع کنیم و این ربطی به دیگران ندارد.

وی درباره اعلام آمادگی هانت، وزیر خارجه انگلیس برای شرکت در نشست ورشو گفت: ما در تصمیمات دیگر کشورها دخالت نمی کنیم، اما نوع موضع کشورها در قبال این نشست برایمان مهم است و مطمئنا بر مبنای آن در نوع روابط آینده مان تصمیم می گیریم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص زمان تعیین جانشین غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: جانشین وی در زمان لازم به نیویورک عزیمت خواهد کرد و نیاز است حکم رسما صادر شود.

قاسمی درباره اینکه اروپا علیرغم ابراز تمایل به بازگشایی اس‌پی‌وی در روزهای آتی، درباره ایران ابراز نگرانی کرده، اظهار کرد: ما از ارزش های خود پیروی می کنیم و آن ها هم در نقطه دیگری از دنیا دیدگاه های خود را دارند. در مورد اینکه اس پی وی چگونه راه اندازی می شود، صبر می کنیم تا یک مسئول اروپایی اظهار نظر رسمی کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه اروپا در مورد برخی مسائل به ایران هشدار داده و ممکن است در ماه های آینده در کنار اس پی وی ما را تحریم کند، اظهار کرد: ایران هشدار پذیر نیست و کسی جرات ندارد این چنین با ما سخن بگوید. اس پی وی سازو کاری برای مقابله با تحریم های آمریکا نسبت به ایران است. اینکه اروپا برای راه اندازی این سازوکار به آمریکا امتیاز بدهد و از طرفی با استفاده از این ساز و کار خودش بخواهد مستقلا ما را تحریم کند، فرضیه متناقضی است. جمع شدن این قضیه با رفتارهای خصمانه آمریکا در قبال برجام در حال حاضر قابل پاسخگویی نیست.

قاسمی در خصوص جلسه مجمع تشخیص مصلحت با حضور ظریف درباره لوایح FATF گفت: مجمع تشخیص به تفاهم لازم نرسید؛ دیدگاه ها متفاوت بود و قطعا در هفته های آینده لوایح دوباره بررسی می شود؛ شکی نیست که با اشراف وزیر امور خازجه به این موضوع، سخنانش مورد رضایت واقع شده و باید دید در بررسی های بعدی چه پیش خواهد آمد.

برخوردهای دوگانه و نامتعارف غرب در خصوص برنامه موشکی ایران و عربستان

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص برنامه موشکی عربستان و سکوت غرب گفت: در مورد رفتارهای کشورهای غربی و استانداردهای دوگانه‌شان در قبال ایران، ما همواره شاهد برخوردهای دوگانه و نامتعارف هستیم. نمی توانم درباره سیاست های عربستان درباره برنامه موشکی چیزی بگویم، اما بهتر است کشورهای اروپایی به جای تمرکز بر یک موضوع شفاف در منطقه و خارج منطقه، نگاه کنند به اینکه دیگر کشورها چگونه در پی توسعه تسلیحات خود برای تجاوز به دیگر کشورها هستند.

قاسمی توضیح درباره آخرین وضعیت دادگاه اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در آلمان اظهار کرد: آقای اسدی کاملا بیگناه و با اتهامات واهی در زندان هستند. تلاش های وسیع دیپلماتیک برای آزادی ایشان در دستور کار جدی وزارت خارجه است. ایشان با تلاش ایران وکلای مجربی دارد و روند قضایی را طی می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا به مذاکرات صلح آستانه (درباره سوریه) اضافه خواهد شد یا خیر، گفت: آمریکا در هر نقطه از جهان که حضور یافته، جز فقر و فلاکت برای مردم آن منطقه چیزی نداشته است. من بعید میدانم آمریکا بتواند در روند آستانه حضور داشته باشد. آمریکا را باید در تصویر خودش دید و قضاوت کرد و چنین ایده های با واقعیات موجود مطابقتی ندارد.

علاقمندیم که افغانستان هر چه زودتر به صلح پایدار دست پیدا کند

قاسمی در خصوص نگاه ایران به ادامه مذاکره با طالبان و نتیجه مذاکرات طالبان با آمریکا اظهار کرد: مواضع ما روشن است و مسائل افغانستان را با جدیت پایش می کنیم. علاقمندیم که افغانستان هر چه زودتر به صلح پایدار دست پیدا کند. برای پیشبرد روند صلح با محور دولت افغانستان تلاش کرده ایم و می کنیم. به تفاهمات نشست اخیر امریکا و طالبان اظهارنظر نمی کنم، اما ما با سوظن تمام به آمریکا نگاه می کنیم و سیاست های نابجایش را عامل بی ثباتی منطقه و افغانستان می دانیم.

پمپئو دست از پیروی از مشورت غلط گروه های تروریستی ورشکسته بردارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به ادعای پمپئو در خصوص ائتلاف علیه ایران تاکید کرد: پمپئو عادت کرده است که روزش را با یاوه گویی درباره ایران آغاز کند و گویا به تعبیر وی ترک این عادت موجب مرض است. آمریکا باید بداند چهار دهه از تاریخ انقلاب می گذرد و کشور ما تمدنی هزاران ساله دارد. آنها باید با کشور ما محترمانه رفتار کنند و بدانند که ملت ما دربرابر زیاده خواهی های آنها ایستادگی می کنند. بهتر است پمپئو از عاقبت اسلافش پند بگیرد و دست از پیروی از مشورت غلط گروه های تروریستی ورشکسته بردارد.

قاسمی در خصوص راهکار ایران برای حل بحران ونزوئلا گفت: مسائل داخلی ونزوئلا به مردم این کشور مربوط است؛ آمریکا نمی تواند درباره مسائل داخلی این کشور دخالت کند و جامعه جهانی این دخالت های نابجا را نمی پذیرد. نظر مردم ونزوئلا اصل است و ما حمایت خود را از دولت قانونی و ملت ونزوئلا اعلام کردیم و به دیگر کشورها نیز هشدار می دهیم که دخالت در امور داخلی این کشور فجایع سنگینی در پی خواهد داشت. ما سیر تحولات را دنبال می کنیم، زیرا امور خارجه رایزنی هایی با دیگر کشورها در این باره دارد و امیدواریم مساله به نیکی حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص خواست دولت سوریه مبنی بر خروج نیروهای ترکیه از سوریه گفت: دولت سوریه از میان و تمامیت ارضی خود دفاع می کند و دیگر کشورها موظف هستند که این اصول را پیروی کنند. دولت ترکیه تمامیت ارضی سوریه را به رسمیت می شناسد و علاقمند به نقض آن نیست، ولی نگرانی هایی در مورد شمال سوریه دارد که باید با رایزنی ها سعی شود که این نگرانی ها برطرف شود.

قاسمی همچنین در خصوص اعلام حکم حبس ابد برای رئیس حزب وفاق بحرین توسط دادگاه عالی بحرین تصریح کرد: این اقدام محکوم است و دولت بحرین باید حقوق مردم خود را به رسمیت بشناسد و خلاف قانون اقدام نکند.

تحریم هواپیمایی ماهان، نابجا و مخالف بین ایران و آلمان است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تحریم هواپیمایی ماهان از سوی دولت آلمان اظهار کرد: اقدام دولت آلمان نابجا و مخالف روح روابط فی مابین است و امیدوارم هر چه زودتر این اشتباه را جبران کرده و وضعیت را همچون گذشته کنند. شاید این نوع اقدام آلمان بهایی است که ایران در مبارزه با تروریسم پرداخت می‌کند و امیدوارم که آلمان با توجه به نقشی که ایران در مبارزه با تروریسم داشته و دارد این فضا را ایجاد نکند که ما برای مبارزه علیه تروریست ها بهایی پرداخت کنیم.

قاسمی بیان کرد: ما اعتراض خود را به سفیر آلمان در تهران ابلاغ کردیم، تلاش های دیپلماتیک خود را هم ادامه می دهیم و شرکت ماهان هم از روشهای مختلف پیگیر این موضوع است.

وی در پایان در خصوص روابط میان تهران و مسکو خاطر نشان کرد: روابط ما با روسیه کماکان در حوزه های مختلفی ادامه دارد و گفتگوهای ما با این کشور در مسائل مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و سایر حوزه ها بطور مستمر انجام می شود و هیئت هایی به صورت دائم از این دو کشور سفرهای خود را انجام می دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها