اضافه شدن هفت حلقه چاه با تکیه بر توان داخلی به میدان آذر

شرکت ملی حفاری ایران از پایان عملیات پروژه حفاری هفت حلقه چاه در میدان نفتی آذر در استان ایلام خبر داد.

اضافه شدن هفت حلقه چاه با تکیه بر توان داخلی به میدان آذر
کد خبر: 267710
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ ۱۱:۰۰:۱۲

اعتمادآنلاین| حسین رحیمی، مدیر پروژه حفاری هفت حلقه چاه میدان نفتی آذر در شرکت ملی حفاری ایران در این باره گفت: بر اساس اطلاعات موجود، در جهان سه میدان نفتی با ویژگی‎های منحصربه‌فرد از نظر تنوع سازندها، کشف و شناسایی شده که یکی از آنها میدان آذر در جنوب غرب ایران است.

وی افزود: پروژه حفاری هفت حلقه چاه در این موقعیت در سال 90 از سوی شرکتی ایرانی به عنوان مجری طرح توسعه میدان به شرکت ملی حفاری ایران واگذار شد و عملیات حفاری نخستین حلقه چاه در سال 91 کلید خورد. با توجه به نبود اطلاعات جامع از مخزن، متنوع بودن سازندها و متغیر بودن دما و فشار در واقع نخستین چاه در قالب توصیفی و توسعه‎ای در مدت 627 روز حفر شد.

رحیمی ادامه داد: با کسب اطلاعات زمین شناسایی و شناخت بیشتر از رفتار مخزن، مدت حفاری چاه‎های دیگر کاهش و میانگین مدت زمان حفاری هفت حلقه چاه 470 روز رقم خورد که با توجه به شرایط و محدودیت‎ها قابل قبول است.

مدیر پروژه حفاری هفت حلقه چاه میدان نفتی آذر در شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: هم‎اکنون هفتمین و آخرین حلقه چاه این پروژه در مراحل تکمیل نهایی و پایان کار قرار دارد و این در حالی است که 6 حلقه چاه پس از پایان حفاری و تولیدی شدن برای بهره‎برداری در اختیار کارفرما گذاشته شده بود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه به صورت کلید در دست (EPDS) انجام شد و از صفر تا 100 اجرای آن از سوی شرکت ملی حفاری بود، افزود: در اجرای این پروژه دو دستگاه حفاری سنگین 35 و 37 فتح و دستگاه حفاری فوق سنگین 60 فتح به کار گرفته شد و هم‌اکنون تنها دستگاه 35 فتح در منطقه استقرار دارد. حفاری 16 حلقه چاه در این میدان در دهه 80 در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت.

مدیر پروژه حفاری هفت حلقه چاه میدان نفتی آذر در شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: حفاری این چاه‎ها نخست به شرکت نروژی نورسک هیدرو واگذار شده بود که این شرکت دو حلقه چاه حفاری کرد و حفاری یک حلقه ناتمام متوقف و چاه دوم به صورت اکتشافی حفر شد.

وی افزود: با توقف کار از سوی شرکت هیدرو، حفاری هشت حلقه چاه به شرکتی ایرانی و هفت حلقه به شرکت ملی حفاری ایران واگذار شد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها