سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام :

هیچکس حق ندارد دیگری را صرفاً به دلیل تفاوت فکری منحرف بداند/ در مسئله حجاب مطابق با شرایط امروز و نه رسوم گذشته باید به نتیجه برسیم

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام تصریح کرد: برخی در داخل به گونه‌ای مسئله حجاب را مطرح می‌کنند که نتیجه اش همان ادعایی است که غربی‌ها دارند. باید اعتراف کنیم که این مسئله در حوزه‌ها باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد و مطابق با شرایط امروز و نه رسوم گذشته به نتایج برسیم.

هیچکس حق ندارد دیگری را صرفاً به دلیل تفاوت فکری منحرف بداند/ در مسئله حجاب مطابق با شرایط امروز و نه رسوم گذشته باید به نتیجه برسیم
کد خبر: 268997
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۰ ۰۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای طی سخنانی در مراسم عزاداری ایام فاطمیه در دارالزهرا، با بیان اینکه یکی از مسائل مهم و حیاتی جامعه ما مسئله زنان است، اظهار کرد: بد طرح شدن نقش و مسئولیت زنان در تربیت فرزندان در جامعه به این شکل که آن را به منزله خانه نشینی و عدم ورود به زنان به جامعه دانسته‌اند سبب شده که بسیاری از زنان از ازدواج و تولید مثل گریزان باشند و فکر کنند این کار زنان را به بردگی می‌کشاند.

وی افزود: شاید بعضی از صاحبان قلم سعی کنند نگاه محدودکننده به زنان را ناشی از دید ادیان و از جمله اسلام نسبت به آنان بدانند در حالی که به هیچ وجه نمی‌توان این نگاه‌ها را به دین نسبت داد و بیشتر باید کم عمقی در مطالعه و کم کاری در فهم اسلام را عامل اصلی چنین برداشتی دانست: کدام عقل و انصاف می‌پذیرد که اسلامی که خود می‌گوید مأموریت پیامبران برپایی عدل و انصاف است، حقوق نابرابر برای بشر وضع کند؟ چنین اسلام و دینی نمی‌تواند نسبت به بخش عمده‌ای از جامعه که زنان باشند ظلم و تبعیض روا کند و آنان را از بخشی از حقوق اجتماعی شأن محروم کند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام تاکید کرد: زنان در همه ادیان حقوق برابر دارند و هرکجا تفاوتی مشاهده می‌شود، بر اساس احساس نیاز با توجه به اولویت‌ها است که باعث می‌شود برخی از مسئولیت‌ها مختص مردان و برخی دیگر مختص زنان شمرده شوند. در واقع تفاوت میان زن و مرد در دین هست اما تبعیض نیست و البته همان اولویت‌ها هم براساس شرایط اجتماعی یا فرهنگی و تاریخی همیشه یکسان نیست.

وی با اشاره به مثالی درباره تغییر شرایط تاریخی در مورد زنان، ادامه داد: قبل از انقلاب مسئله ورود زنان به انتخابات به گونه‌ای بود که عده‌ای در مخالفت با رژیم گذشته یکی از مسائلی که مطرح می‌کردند همین مسئله بود و حتی عده‌ای از علمای قم در رد این مسئله در آن زمان کتابی با عنوان «زن و انتخابات» نوشتند که مضمونش محکومیت شرکت کردن زن در انتخابات است اما امروز را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم انتخابات حق طبیعی همه شهروندان و از جمله زنان به شمار می‌رود و عده‌ای مثل خود بنده به این معتقدند که برای عضویت زنان در عرصه انتخابات سهم و محدودیت قائل شدن غلط است.

سید هادی خامنه‌ای تاکید کرد: برخی ستادهای انتخاباتی می‌گفتند مثلاً ما 30 درصد لیست مان را به زنان اختصاص می‌دهیم و من می‌گفتم که این غلط است. چرا سهم قائل می‌شوید؟ همانطور که مردان به همان اندازه که لایق باشند می‌توانند جلو بیایند و در لیست جای بگیرند به همان اندازه هم زنان می‌توانند بیایند. چرا درصد تعیین می‌کنید و می‌گوئید زنان آنقدر و مردان اینقدر؟ شما حق چنین کاری ندارید. حالا اگر در میان زنان تعداد نیروهای آماده آنقدر نیست که به پنجاه یا صددرصد یک لیست برسند موضوع درونی خودشان است ولی شما نباید سهم تعیین کنید.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با اشاره به جایگاه علی شریعتی در تشویق جوانان برای پیوستن به جریان انقلاب، اظهار کرد: در همان زمان که دکتر شریعتی در تهران و در حسینیه ارشاد مشغول فعالیت بود، مقدسینی در مشهد تحت تأثیر افکار جامد و مغزهای علیل، بهترین کار را در این می‌دیدند که دکتر شریعتی را لعنت کنند و من خود شاهد این برخورد آنان با افکار ایشان بودم.

وی با تاکید بر اینکه مسئله حجاب از طرف مخالفان عامل محدودیت زنان شمرده می‌شود، گفت: کیفیت برخورد پاره‌ای از کارشناسان دینی با حجاب هم به گونه‌ای است که این ادعا را تأیید می‌کند. مانند مسئله دموکراسی که غربی‌ها می‌گویند چنین فکری در اسلام وجود ندارد و عده‌ای در داخل هم همین حرف را می‌زنند و آن را تأیید می‌کنند که هردوی اینها غلط است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام تصریح کرد: برخی در داخل به گونه‌ای مسئله حجاب را مطرح می‌کنند که نتیجه اش همان ادعایی است که غربی‌ها دارند. باید اعتراف کنیم که این مسئله در حوزه‌ها باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد و مطابق با شرایط امروز و نه رسوم گذشته به نتایج برسیم.

سیدهادی خامنه‌ای تاکید کرد: ما در زمینه حجاب باید از شیوه‌های سالم و حداقلی نه حداکثری - که اختیار حداکثری آن باید با خود زنان مسلمان باشد - را مشخص کنیم و به عنوان استاندارد اتخاذش کنیم ولی سیاستگذاری در این زمینه را به مجریان دست چندم نسپاریم که بنا بر سلیقه خودشان موضوع بسیار مهم امر به معروف و نهی از منکر را تصدی کنند اما درباره آثار سو کار خودشان جوابگو نباشند و مسئولیت نپذیرند.

وی یادآور شد: شواهد فراوان تاریخی است که وقتی امام در پاریس بودند، جمعی از دختران دانشجوی ایرانی مقیم فرانسه نزد ایشان می آیند و درباره حجاب خود می‌پرسند که چگونه است، امام هم در پاسخ می‌گوید منظورتان حجاب الان تان است و آنان هم می‌گویند بله که پاسخ امام این است همین که مفسده نباشد کافی است. حالا شما خودتان کمی فکر کنید که حجاب آن زمان دختران ما در پاریس چگونه بوده است، مقنعه که نداشته‌اند اما یک فقیه این سخن را درباره حجاب آنان فرموده است. البته اگر همان حجاب در کشور ما باشد ممکن است مفسده داشته باشد و جایز نباشد اما ببینید که بحث زمان و مکان چقدر در امور فقهی مهم است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه حضور زنان در ورزشگاه‌ها مسئله‌ای نیست که هرکسی حق داشته باشد درباره آن و اینکه خلاف شرع است یا نه، اظهارنظر کند، گفت: چنین موضوعاتی شایسته است که در سطوح بالا مورد بررسی قرار گیرد نه اینکه یکی بگوید خلاف شرع است و دیگری بگوید نخیر نیست! یعنی شرع اینقدر پایه‌اش سست است که یکسری بگویند خلاف است و یکسری بگویند نیست؟

سید هادی خامنه‌ای تاکید کرد: مسئله فمنیسم که امروز خود را به شکلی افراطی نشان می‌دهد شکل‌گیری‌اش نتیجه افراط در محدود کردن زنان بود و واضح است که واکنش به افراط، جز با افراط نخواهد بود.

وی در پایان گفت: هیچکس حق ندارد دیگری را صرفاً به دلیل تفاوت فکری منحرف بداند البته ما باید مرز خود را با اباحه‌گری مشخص کنیم اما چنین هم نیست که هرکس در این دنیا با حرف و سخن ما مخالف بود بگوییم که منحرف است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها