وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

فاصله جنسیتی تولید علم و اندیشه کاهش یافته است

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه مولفان زن در 40 سال گذشته رشد قابل توجهی داشته‌ایم، گفت: در سال 58 فقط چهار درصد مولفان را بانوان تشکیل می‌دادند، اما در سال 96 این رقم به 32 درصد رسید که بیانگر کاهش فاصله‌های جنسیتی تولید علم و اندیشه است.

فاصله جنسیتی تولید علم و اندیشه کاهش یافته است
کد خبر: 270316
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۵ ۱۹:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعباس صالحی عصر پنجشنبه در آیین بیستمین دوره جایزه کتاب سال استان کرمان گفت: در دیگر حوزه ها نیز فاصله جنسیتی مولفان در حال کاهش است بطوریکه در برخی حوزه ها مانند ادبیات و داستان نویسی تعداد آثار تقریبا برابر شده و اتفاقات همسانی در جریان تولید فکر و اندیشه رخ داده است.


وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقات بسیار خوبی در حوزه کتاب رخ داد اگر چه به این معنی نیست که نقص و عیب وجود ندارد، اما در مجموع تحولات کمی و کیفی خوبی را شاهد هستیم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در 37 سال حکومت شاه حدود 50 هزار عنوان کتاب چاپ شده بود، اما این رقم در سالهای 57 تا 96 به بیش از یک میلیون و 200 هزار عنوان رسید که 700 هزار عنوان آن چاپ اول است که حجم بسیار خوبی محسوب می شود.


وی با اشاره به اینکه در حوزه های مختلف چاپ کتاب روند رو به رشدی داشته ایم افزود: در سال 58 و در بخش علوم پایه 73 عنوان کتاب موجود بود که این رقم در سال جاری به 11 هزار و 780 عنوان رسیده است.


صالحی تاکید کرد: اگر امروز جریان و تولید علمی رو به رشدی را در کشور می بینیم به دلیل آنست که در حوزه کتاب های علوم پایه پشتیبان داشتیم و در این میان نقش مولفان در حوزه علوم پایه و فنون مهارتی و عملی نقش بزرگی بوده است.


وی تصریح کرد: در حوزه نشر ادبیات اتفاق کمی بسیاری داشتیم و اتفافات کیفی هم در این بخش کم نبوده است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در عمل به طرف ناشران پرکار و حرفه ای جدی تر حرکت می کنیم بطوریکه در سال 96، تعداد 740 ناشر پرکار و 403 ناشر حرفه ای داشتیم.


وی ادامه داد: این نشان می دهد که مسیری را طی می کنیم جریان پدید آورنده حرفه ای تالیف، پرکارتر می شود و هر چه ناشر حرفه ای تری داشته باشیم به دوام کارها بهتر می توانیم فکر کنیم.


صالحی تاکید کرد: در حوزه آمایش و پراکندگی جغرافیایی به سمتی حرکت می کنیم که ناشران و مولفان خارج از مرکز فعالتر شوند.


وی با بیان اینکه پراکندگی جغرافیایی در کنار همسانی جنسیتی در حوزه نشر و تالیف در حال اتفاق افتادن است تصریح کرد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از ناشران را در مراکز استان و شهرستان ها داریم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: با توجه به پیشرفت های حوزه چاپ و نشر نیاز داریم در دهه پنجم انقلاب در این حوزه نقایص را رفع کنیم.


در این آیین از مولفان و مترجمان برگزیده بیستمین جایزه کتاب سال استان کرمان با اهدای لوح تقدیر و تندیس تقدیر به عمل آمد.


همچنین در این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از 22 جلد کتاب مفاخر استان کرمان رونمایی شد.


این آیین با حضور استاندار کرمان، جمعی از مسئولان، نویسندگان و مولفان در هتل پارس کرمان برگزار شد.


سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه به منظور سفری سه روزه از طریق فرودگاه کرمان وارد این استان شد و مورد استقبال استاندار کرمان و جمعی از مسئولان قرار گرفت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها