کد خبر: 272532
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

آرش اسحاقی، دبیر انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

سینمای مستند، بیشترین تنگناها را به خود دیده است/ ارشاد باید فکری جدی برای نمایش آثار مستند داشته باشد

آرش اسحاقی، دبیر انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند گفت: از آنجا که سینمای مستند، با واقعیات سر و کار دارد، بیشترین تنگناها را به خود دیده است. گویا پذیرش واقعیات، برای مدیران بسیار سخت است و مستندسازان با چالش‌های ناخوشایندی روبه‌رو هستند. گاهی مستندساز، ماه‌ها پشت درهای ارشاد برای مجوز سرگردان است.

سینمای مستند، بیشترین تنگناها را به خود دیده است/ ارشاد باید فکری جدی برای نمایش آثار مستند داشته باشد
کد خبر: 272532
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۰ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ساخت فیلم مستند از میان همه‌ گونه های نمایشی، دشوارتر است و کارگردان مستند با کمترین بودجه بیشترین را فشارها را تحمل می‌کند و پس از ساخت نیز برای نمایش اثرش با موانع فراوانی روبرو می‌شود.
سرمایه‌گذارها به دلیل ابهام در بازگشت سرمایه، تمرکز کمتری بر این حوزه دارند. از طرفی سینمای مستند در مقایسه با سینمای داستانی مخاطب کمتری داشته و ناشناخته است.

آرش اسحاقی، دبیر انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، با اشاره به اهمیت این سینما در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: «هیچ‌گونه نمایشی، به اندازه مستند نمی‌تواند در فرهنگ‌سازی کمک کند. درخشش سینمای مستند در جشنواره‌های جهانی، قابل مقایسه با سینمای داستانی نیست و در خارج از کشور، همیشه مورد توجه قرار گرفته اما در داخل کشور، محروم واقع شده است.»

آرش اسحاقی، دبیر انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند گفت: از آنجا که سینمای مستند، با واقعیات سر و کار دارد، بیشترین تنگناها را به خود دیده است. گویا پذیرش واقعیات، برای مدیران بسیار سخت است و مستندسازان با چالش‌های ناخوشایندی روبه‌رو هستند. گاهی مستندساز، ماهها پشت درهای ارشاد برای مجوز سرگردان است.

این مستندساز درباره حمایت‌های دولتی از سینمای مستند گفت: «متاسفانه این روزها آنچنان که باید حوزه مستند از سوی صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد، محروم شده است. یک نهادی به نام سینمای هنر و تجربه قرار بود برای فیلم‌های مستند، به کار گرفته شود، سینمایی که به نام مستند بود و به کام سینمای داستانی تمام شد.»

دبیر انجمن مستندسازان بیان کرد: «در نام وزارت ارشاد، نام فرهنگ نادیده گرفته شده و در بسیاری گزاره‌ها، وزارت ارشاد، به ارشاد نیاز دارد.»

او با اشاره به قابلیت‌های سینمای مستند و محدودیت حمایت از این حوزه گفت: «در این میان ارشاد برای حمایت از مستندسازان، باید فکری جدی برای نمایش آثار داشته باشد. سالانه نزدیک به هزار فیلم مستند در سراسر کشور تولید می‌شود. بسیاری از آنها نیز قابلیت فراوانی برای اکران دارند، اما فضاسازی و تبلیغی که برای فیلم‌های داستانی می‌شود، برای فیلم‌های مستند فراهم نیست.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها