کد خبر: 273594
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۶ ۱۴:۵۲:۰۰
| |

رئیس شورای تامین دام:

افزایش عرضه دام داخلی، بازار گوشت قرمز را متعادل می‌کند

منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور عنوان کرد: با افزایش حجم واردات و نیز عرضه دام تولید داخل از میانه اسفندماه، قیمت گوشت در بازار متعادل می شود.

افزایش عرضه دام داخلی، بازار گوشت قرمز را متعادل می‌کند
کد خبر: 273594
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۶ ۱۴:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| منصور پوریان روز دوشنبه با بیان اینکه امسال تولید دام زنده داخلی کاهش پیدا نکرده بلکه شاهد کاهش کشتار دام هستیم، گفت: مشکل گوشت در این ماه حل می شود منتهی گرانی گوشت باید با واردات بالا و عرضه بالای داخلی برطرف شود تا شاهد ثبات در بازار و کاهش‌ها باشیم.


وی یادآور شد: عرضه دام زنده تولید داخل در زمستان کم می‌شود اما هر ساله حجم عرضه دام زنده تولید داخلی در اسفندماه افزایش پیدا می‌کند بنابراین مردم نگرانی در تامین گوشت قرمز با قیمت‌های مناسب نداشته باشند.


به گفته رئیس شورای تامین دام کشور، به طور معمول عرضه دام تولید داخلی پاییز، هر ساله از 20 اسفندماه شروع می‌شود.


وی یکی از مشکلات گوشت های وارداتی را تخصیص ارز برشمرد و تصریح کرد: تاکنون مشکل تخصیص ارز گوشت های وارداتی حل نشده است؛ در واقع گوشت وارد کشور شده اما هنوز توزیع نشده است.


پوریان درباره واردات گوشت با ارز نیمایی گفت: واردات گوشت با ارز نیمایی برای مصارف خانوارها انجام می شود که می تواند در متعادل کردن بازار گوشت اثرگذار باشد.


وی پیش بینی کرد: واردات گوشت با ارز نیمایی افزایش قیمت چندانی نسبت به گوشت وارداتی یارانه ای با ارز رسمی 4200 تومانی نخواهد داشت زیرا دارای تعرفه گمرکی چهار درصد است بنابراین اگر یک ران گوسفندی با ارز رسمی 40 هزار تومان به دست مصرف کنند ان می رسد برای واردات گوشت با ارز نیمایی همان محصول نهایتا با قیمت 52 هزار تومان به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.


پوریان ورود رستوران ها، تالارها، پادگان‌ها، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی را در گرانی قیمت گوشت موثر دانست و گفت: عرضه گوشت وارداتی به این مراکز توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور می‌تواند به ثبات در بازار این محصول کمک کند.


وی اظهار داشت: واردات دام زنده سنگین از برزیل برای تنظیم بازار گوشت تاثیرگذار است.


وزیر جهادکشاورزی به تازگی اعلام کرده است: برای جلوگیری از نابسامانی بازار گوشت قرمز، مقرر شده توزیع گوشت قرمز به شکل هدفمند و زیر نظر ستاد تنظیم بازار، به دست مصرف کنندگان برسد، براساس این دستورالعمل، انواع گوشت قرمز وارداتی در اختیار اتحادیه ها و تعاونی های مصرف در سراسر کشور قرار می گیرد.


پیش از این سازمان دامپزشکی کشور حجم مجوز واردات گوشت را 240 هزارتن انواع گوشت قرمز شامل گوشت یخ زده گوساله، گوشت گرم گوساله بسته بندی، گوشت گرم گوسفندی، گوشت منجمد گوسفندی و دام زنده گوسفندی اعلام کرده بود که تاکنون بیش از 120 هزارتن آن به کشور وارد شده است.


معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی امروز مجوز واردات برای گوشت قرمز را 300 هزارتن توسط 274 شرکت عنوان کرد.


هر کیلوگرم انواع گوشت وارداتی تنظیم بازاری اکنون بین 33 تا 45 هزارتومان عرضه می شود.


طبق آمارهای وزارت جهادکشاورزی که به تازگی منتشر شده، سالانه 960 هزارتن گوشت قرمز مورد نیاز کشور است که بخش عمده آن از محل تولید داخل و نزدیک 15 درصد آن از محل واردات تامین می شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها