کد خبر: 274237
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ۱۴:۱۷:۲۱
| |

حسن روحانی، رییس‌جمهوری در نشست خبری با نخست‌وزیر ارمنستان:

ایران و ارمنستان برای توسعه روابط همه جانبه اراده دارند/ آماده‌ایم گاز بیشتری به ارمنستان صادر کنیم/ کشور ثالثی نباید بر روابط صمیمی ما اثر بگذارد

حسن روحانی، رییس‌جمهوری گفت: در زمینه گاز اعلام کردیم که آماده‌ایم گاز بیشتری به ارمنستان صادر کنیم و در زمینه صادرات گاز به گرجستان از طریق ارمنستان مذاکره کنیم.

ایران و ارمنستان برای توسعه روابط همه جانبه اراده دارند/ آماده‌ایم گاز بیشتری به ارمنستان صادر کنیم/ کشور ثالثی نباید بر روابط صمیمی ما اثر بگذارد
کد خبر: 274237
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ۱۴:۱۷:۲۱

اعتمادآنلاین| حسن روحانی، رییس‌جمهوری ظهر امروز در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ارمنستان بیان کرد: به آقای پاشینیان و هیات همراه ایشان خیر مقدم می‌گویم. در این سفر، توافقات و تفاهم‌های خوبی برای همکاری‌های مشترک داشتیم. از ابتدای استقلال کشور ارمنستان روابط بسیار نزدیک و خوبی میان دو کشور وجود داشت و امیدواریم در دولت جدید نیز شاهد تفاهمات و توافقات بیشتری میان دو طرف باشیم.

وی با بیان اینکه هم در جلسه خصوصی و هم در جلسه عمومی درباره مسائل مربوط به دو کشور، منطقه و تحولات جهانی صحبت کردیم، اظهار داشت: همانطور که در مذاکره با آقای نخست‌وزیر گفتم، از مواضع دولت ارمنستان نسبت به تحریم‌های غیرمنطقی و غیرقانونی خرسند هستم. اراده دو کشور این است که بر مبنای منافع ملی دو کشور حرکت خود را ادامه بدهند و کشور ثالثی نتواند بر روابط صمیمی ما اثر بگذارد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: روابط بسیار خوبی میان دو کشور در زمینه مسائل سیاسی، فرهنگی، گردشگری و دانشگاهی وجود دارد و می‌خواهیم این روابط در همه زمینه‌ها توسعه بدهیم. اما در زمینه اقتصادی هنوز ظرفیت‌های بسیاری داریم که این ظرفیت‌ها را باید به فعلیت و اجرا دربیاوریم.

روحانی با بیان اینکه مهمترین رابطه اقتصادی ما گاز و برق و تبادل این دو با یکدیگر است، تصریح کرد: همچنین در این مذاکرات درباره تکمیل سد خداآفرین و نیروگاه‌ها صحبت کردیم. علاقه ایران برای حضور در جاده شمال و جنوب در ارمنستان از موارد دیگری بود که در این دیدار مورد بحث قرار گرفت. تسهیل در روابط دو کشور در حوزه حمل و نقل، چه سواری و چه کامیون، مورد تاکید دو کشور است.

وی با بیان اینکه فعال‌تر شدن روابط دو کشور در زمینه کشاورزی و حضور ایران در ارمنستان با تشکیل شرکت کشت و صنعت و توسعه دامپروری و توسعه کشتارگاه‌هایی که در آن داریم، مورد تاکید طرفین بود، خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات خوبی که در زمینه اتصال فیبر نوری و تبادل دیتا صورت گرفته، دو کشور علاقه‌مند هستند در مزینه صنعت آی‌تی‌سی همکاری داشته باشند و آمادگی لازم را در مورد همکاری و صادرات در این زمینه را داریم.

رئیس‌‌جمهور افزود: علاوه بر مسئله روابط دوجانبه اقتصادی، در زمینه اتصال برق بین ایران و ارمنستان و گرجستان به صورت سهجانبه و سپس با روسیه به صورت چهارجانبه مورد توافق دو طرف بود.

روحانی با اشاره به همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان در حوزه گاز نیز ابراز داشت: در زمینه گاز اعلام کردیم که آماده‌ایم گاز بیشتری به ارمنستان صادر کنیم و در زمینه صادرات گاز به گرجستان از طریق ارمنستان مذاکره کنیم. اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان و گرجستان از دیگر موارد بحث امروز ما بود.

وی اضافه کرد: من اگر بخواهم مباحث امروز را در یک جمله خلاصه کنم، این است که دو دولت اراده و انگیزه کافی را برای توسعه همه‌جانبه میان دو کشور را دارند و کمیسیون مشترک دو کشور مامور شدند مقدمات لازم را تا تابستان آینده فراهم کرده و جزییات تفاهمات امروز را تا تابستان سال آینده نهایی کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها