سیده حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

دولت‌ها و مجلس‌ها جرأت حذف یارانه نقدی را ندارند/ حذف یارانه نقدی تبعات اجتماعی به دنبال دارد/ در سال گذشته حدود 76 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت کردند

حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: حذف یارانه نقدی تبعات اجتماعی به دنبال دارد و هیچ دولت و مجلسی نمی‌خواهد هزینه این تبعات اجتماعی را پرداخت کند. اینکه به تمامی افرادی که در یک کشور زندگی می‌کنند به یک‌میزان یارانه نقدی داده شود، منطق ندارد.

دولت‌ها و مجلس‌ها جرأت حذف یارانه نقدی را ندارند/ حذف یارانه نقدی تبعات اجتماعی به دنبال دارد/ در سال گذشته حدود 76 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت کردند
کد خبر: 275104
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۸ ۱۳:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین با اشاره به عدم افزایش یارانه نقدی در بودجه علیرغم افزایش تورم، گفت: از ابتدا هم پرداخت یارانه نقدی تصمیم درستی نبود و پس از آن هم دولت‌ها و مجلس‌ها جرأت حذف یارانه نقدی را نداشتند و ندارند.

او تأکید کرد: حذف یارانه نقدی تبعات اجتماعی به دنبال دارد و هیچ دولت و مجلسی نمی‌خواهد هزینه این تبعات اجتماعی را پرداخت کند. اینکه به تمامی افرادی که در یک کشور زندگی می‌کنند به یک‌میزان یارانه نقدی داده شود که البته این عدد کارشناسی شده نیست و تورم و پارامترهای دیگر در آن در نظر گرفته نمی‌شود درست نیست و به‌صورت کلی پرداخت یارانه نقدی منطق ندارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: قرار بود در مقابل یارانه‌ای که پرداخت می‌شود صرفه‌جویی‌هایی انجام شود و هزینه‌های انرژی صرف اشتغال و تولید شود اما متأسفانه تصمیم درستی برای حامل‌های انرژی هم گرفته نشد. من فکر می‌کنم بحث یارانه نقدی کلاف سردرگمی شده و افراد به دلیل اینکه تبعات اجتماعی برایشان دارد و نمی‌خواهند آن هزینه را پرداخت کنند تصمیم درستی در مورد یارانه نقدی و یارانه انرژی که به‌صورت پنهان به انرژی می‌دهیم، نمی‌گیرند.

زرآبادی گفت: برای افزایش یارانه باید منبع مالی داشته باشیم اما زمانی که منابع مالی نداریم چگونه می‌خواهیم آن را افزایش دهیم. یا باید چند دهک را حذف کرد که این موضوع در صحن مجلس هم مطرح شد. برخی افراد که نیازمند هم نیستند یارانه نقدی دریافت می‌کنند. مگر کسانی که روی یارانه نقدی به منظور سپری کردن زندگی‌شان حساب کرده‌اند، چند درصد هستند؟

او ادامه داد: باید منبع مالی برای افزایش یارانه نقدی داشته باشیم. رقم یارانه نقدی نه در ابتدا درست بود و نه در حال حاضر درست است. حتی روش اینکه بخواهیم به همه یارانه نقدی بدهیم هم کارشناسی نیست، اما به دلیل اینکه حذف یارانه نقدی تبعات اجتماعی دارد کسی حاضر نیست این کار را انجام دهد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: با توجه به اینکه افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را به دلیل سوء نظارت و سوء مدیریت داشتیم و با کاهش ارزش پول ملی، ارزش 45 هزار تومان یارانه نقدی به اندازه 10 یا 15 هزار تومان شده است. قاعدتاً این رقم با توجه به اینکه تمامی اقلام هم گران شده نمی‌تواند تأثیری در زندگی مردم داشته باشد ضمن اینکه پرداخت آن‌هم درست نیست و هر تغییری در افزایش یارانه‌ها داشته باشیم باید منابعی وجود داشته باشد.

زرآبادی گفت: بهترین روش این است که دولت کار کارشناسی در خصوص یارانه‌ها انجام دهد چون دولت بدنه کارشناسی را در اختیار دارد که بسیار بیشتر از یک نماینده مجلس است و می‌تواند بررسی کند.

او ادامه داد: کسانی که حقوق 4 تا 10 میلیون تومانی دریافت می‌کنند نباید یارانه دریافت کنند، اما در حال حاضر افرادی با دریافت این حقوق یارانه هم دریافت می‌کنند و تنها حدود 6 میلیون نفر یارانه نمی‌گیرند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: در سال گذشته حدود 76 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت کردند. باید برنامه‌ریزی دقیقی در این خصوص حاصل شود و اگر نتیجه کار کارشناسی افزایش یارانه‌های نقدی بود منابع آن مشخص شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها