کد خبر: 275466
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۳:۵۱:۵۳
| |

گسترش تعاملات تجاری ایران و قزاقستان

رییس اتاق تعاون ایران امروز با سفیر قزاقستان دیدار و گفتگو کرد و زمینه‌های گسترش تعاملات تجاری مورد بررسی قرار گرفت.

گسترش تعاملات تجاری ایران و قزاقستان
کد خبر: 275466
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۳:۵۱:۵۳

اعتمادآنلاین| در این نشست بهمن عبداللهی توضیحات مبسوطی در خصوص جایگاه بخش تعاون در اقتصاد ارائه و حضور سفیر قزاقستان در اتاق تعاون را اسباب توسعه روابط تجاری و اقتصادی عنوان کرد.

عبداللهی با اشاره به برگزاری اجلاس تعاونی های کشورهای عضو اکو در تهران، سفیر قزاقستان را برای حضور دعوت کرد و ابراز داشت: وجود بیش از 195 هزار تعاونی فعال در کشور ایران نشان دهنده نقش مهم بخش تعاون در اقتصاد کشور است و این تعاونی ها بیشتر در بخش صنعت، کشاورزی و حمل و نقل فعال هستند.

وی در بخش دیگری به ظرفیت های بالای قزاقستان در زمینه کشاورزی پرداخت و گفت: این کشور فعالیت گسترده ای در حوزه کشاورزی دارد و دو کشور می توانند با گسترش مراودات، برای رفع نیازهای کشاورزی یکدیگر اقدام کنند.

رییس اتاق تعاون ایران، به عدم دسترسی قزاقستان به راه آبی اشاره کرد و ایران را به عنوان پل ارتباطی مهم برای تعامل و ارتباط با کشورهای همسایه برای قزاقستان معرفی کرد. وی گفت: راه های مختلفی برای گسترش تعاملات تجاری دو کشور وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. این مقام مسئول در ادامه به تبادلات بانکی اشاره کرده و بیان داشت: نظام بانکی برای هر دو کشور بسیار مهم است و نحوه تبادلات بانکی باید بررسی شود.

سفیر قزاقستان نیز در این نشست ضمن تشکر و از فرصت ایجاد شده، در خصوص اقتصاد کشور متبوعش توضیحات مبسوطی داد و به پتانسیل های آن در زمینه صادرات اشاره کرد. به گفته وی، قزاقستان از نظر ظرفیت اقتصادی، بزرگترین کشور اقتصاد میانه است و ارتباط خوبی سیاسی با ایران، زمینه خوبی برای گسترش تعاملات تجاری دو کشور تلقی می شود.

سفیر قزاقستان در خصوص تبادلات بانکی گفت: سیستم بانکی قزاقستان با توجه به اصلاحات صورت گرفته در ابتدای استقلال، بسیار موفق بوده و با سیستم بین المللی بانکی متصل است.

وی افزود: ضرورت ایجاب می کند که نحوه تبادل بانکی بررسی شود اما با توجه به اینکه کشورهای چین و ترکیه در همین شرایط اقتصادی با ایران تعاملات تجاری داشته و تبادلات بانکی دارند، به طور حتم این امکان برای قزاقستان نیز قابل بررسی است.

این مقام با اشاره به اهمیت بخش تعاون در اقتصاد ایران، خاطر نشان کرد: در آینده نزدیک جلسات کاری بیشتری برای بررسی زمینه های همکاری بیشتر برگزار خواهد شد. در ادامه این نشست، رییس اتاق تعاون ایران، تشکیل تیم مشترکی از نمایندگان اتاق تعاون و کشور قزاقستان را پیشنهاد داد و گفت: پذیرش و اعزام هیات های تجاری می تواند فرصت آشنایی با اقتصاد را برای تیم های تجاری هر دو کشور فراهم سازد.

سفیر قزاقستان نیز در بخش دیگری از این گفتگو از ایجاد تدریجی تسهیلات ویژه برای بازرگانان و تجار ایرانی در خصوص روادید تجاری اشاره و اذعان کرد: آمادگی نسبی برای ایجاد تدریجی تسهیلات ویژه برای سرمایه گذاران و تجار در چهارچوب قوانین قزاقستان وجود دارد.

منبع: ایبِنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها