کد خبر: 277176
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۸ ۰۹:۴۳:۰۰
| |

رئیس سازمان نوسازی مدارس خبر داد؛

افزایش 5.5 برابری بودجه نوسازی مدارس در سال 98

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد: سازمان نوسازی مدارس با نظر مساعد دولت و مجلس شورای اسلامی مبنی بر تعیین سه هزار و 850 میلیارد تومان اعتبار که افزایش 5.5 برابری را نشان می دهد، به استقبال سال 98 می رود.

افزایش 5.5 برابری بودجه نوسازی مدارس در سال 98
کد خبر: 277176
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۸ ۰۹:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| مهراله رخشانی‌مهر گفت: از سال 85 تا پایان سال 91 اعتبارات این سازمان از محل طرح تخریب و بازسازی در مجموع چهار هزار میلیارد تومان بوده این در حالی است که در لایحه بودجه سال 98، به تنهایی برای یک سال این رقم یعنی حدود چهار هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.


رخشانی‌مهر اضافه کرد: برای اولین‌بار در امسال به اندازه مبلغی که خیرین مدرسه‌ساز در قالب جشنواره نوزدهم که سال گذشته برگزار شد و مبلغ 400 میلیارد تومان تعهد کرده بودند، این سازمان نیز تخصیصی داشته و اعتباری معادل 650 میلیارد تومان برای انجام پروژه‌های مشارکتی تخصیص داده شد.


وی تصریح کرد: سال 96 میزان آورده سازمان نوسازی در پرژه‌های مشارکتی صد درصد تخصیص پیدا کرد و برای سال 97 نیز تخصیص‌ها بیشتر از آورده خیرین بود به گونه‌ای که اعتبارات امسال با تخصیص 110 درصدی همراه بود و در مجموع اعتباری حدود یک هزار و 680 میلیارد تومان برای اتمام این پروژه‌ها همچنین تخریب و بازسازی و پروژه‌های نیمه تمام استانی و ملی به استان‌ها ابلاغ شد.


معاون عمرانی وزیر آموزش وپرورش یادآور شد: برای سال 98 نیز آورده دولت برای انجام پروژه‌های مشارکتی با خیرین مدرسه‌ساز یک هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و این رقم با میزان تعهدات خیرین که آن هم یک هزار میلیارد تومان است، برابری می‌کند.


رخشانی‌مهر با بیان اینکه علاوه بر این، سازمان نوسازی دارای ردیف‌های بودجه‌ای از جمله تخریب و بازسازی و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استانی و ملی است، اضافه کرد: در بخش ردیف‌های متفرقه نیز سهم این سازمان از محل عوارض گاز برای استانداردسازی وسایل گرمایشی و سرمایشی هر سال مشخص می‌شود که این رقم از 20 درصد به 50 درصد در سال آینده افزایش پیدا کرده است.


وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم پس از تکمیل و تحویل به بهره برداران، نحوه نگهداری است، یادآورشد: اگر نگهداری مناسب و به موقع از فضاهای آموزشی به ویژه در بخش تاسیسات صورت نگیرد ساختمان در مدت زمان کوتاهی مستهلک می‌شود و هزینه تعمیرات و بازسازی آن بیشتر خواهد بود.


رئیس سازمان نوسازی مدارس اظهار داشت: بر اساس سند زیر نظام فضا و تجهیزات، نگهداری و تعمیرات جزئی با ادارات کل آموزش و پرورش و تعمیرات اساسی مدارس و نظارت با سازمان نوسازی است که به دلیل برخی اختلاف نظر و ابهام درباره تعمیرات جزئی و کلی، فصل مشترک این مساله استخراج شد و جزئیات آن در اختیار استان‌ها قرار گرفت.


رخشانی‎مهر با تاکید بر اینکه اکنون دو هزار و 500 پروژه مشارکتی نیمه‌تمام در سراسر کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها باید برنامه‌ریزی شود، عنوان کرد: به نظر می‌رسد با میزان آورده دولت به مبلغ هزار میلیارد تومان و همین مبلغ که میزان تعهد خیرین است، سال آینده بخش زیادی از این پروژه‌ها تکمیل و تحویل آموزش و پرورش شود.


وی با اشاره به اینکه سال آینده برای ردیف‌های تخریب و بازسازی و پروژه‌های نیمه تمام استانی و ملی نیز یک هزار و 850 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت: در مجموع اعتبارات نوسازی برای سال آینده با افزایش 5.5 برابری همراه خواهد بود و ترجیح بر این است که سال 98 پروژه جدیدی آغاز نشود و صرفا به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بپردازیم.


معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب که اکنون 136 هزار کلاس درس فاقد استانداردهای لازم داریم، ادامه داد: منظور از نبودِ استاندارد این است که وسایل گرمایشی یا بخاری نفتی است یا بخاری گازی است که استاندارد بوده ولی ایمن نیستند زیرا بر اساس مبحث 19 مقررات ملی ساختمان بردن بخاری نفتی و گازی در اماکن عمومی، مدارس، سالن‌های اجتماعات و خوابگاه‌ها ممنوع است بنابراین برای جمع‌آوری این بخاری‌ها باید برنامه‌ریزی شود.


رخشانی‌مهر یادآور شد: تعداد کلاس‌های فاقد وسایل گرمایشی استاندارد پیش از این 270 هزار کلاس بود که اکنون این تعداد به 136 هزار کلاس رسیده است و این تعداد باقی مانده نیز اغلب در مناطقی است که زیر ساخت‌های لازم برای استانداردسازی فراهم نبوده به این معنا که گاز‌کشی به روستاها انجام نشده و یا برق مدرسه برای استفاده از بخاری‌های تابشی جوابگو نبوده است.


وی اضافه کرد: از سال 92 به بعد به دلیل سرعت بالای گازرسانی به روستاها در بسیاری نقاط علمک گاز تا در مدرسه رفته به همین خاطر درصددیم تا تمامی بخاری‌های نفتی در مناطقی که گازکشی شده را جمع‌آوری کنیم البته اخیرا شورای اقتصاد دستگاه‌های اجرایی را ملزم کرده که بخاری هرمتیک (هوشمند و کم مصرف) را می‌توان جایگزین بخاری‌های نفتی و گازی کرد و با این شرایط به نظر می‌رسد سال آینده بسیاری از نگرانی‌ها برطرف شود.


رئیس سازمان نوسازی مدارس خاطرنشان کرد: زمستان امسال به دلیل رعایت نکات ایمنی در مدارس دولتی و ارائه آموزش‌های لازم، استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی و قراردادن بخاری گازی در قفسه‌هایی که با دانش‌آموزان برخورد نکند، باعث شد آتش‌سوزی در مدارس به حداقل برسد.


رخشانی‌مهر اضافه کرد: از دیگر اتفاقات خوب برای سازمان نوسازی مدارس افزایش سهم ما از محل اعتبارات قیر است که از سه درصد در سال 97 به 5 درصد برای سال 98 رسیده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها