سلیمانی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد:

18 میلیارد دلار کالا از مرز بازرگان صادر می‌شود/ ماکو بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری جهان است/ 34 میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کرده‌ایم

غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری منطقه آزاد ماکو گفت: ‌18 میلیارد دلار کالا از مرز بازرگان صادر می‌شود که مقصدهای مختلف جهان را شامل می‌شود، این امتیاز توان تعیین ارزش‌افزوده برای منطقه آزاد ماکو را دارد.

حجم ویدیو: 8.32M | مدت زمان ویدیو: 00:03:29 دانلود ویدیو
کد خبر: 277294
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۸ ۱۳:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری منطقه آزاد ماکو گفت: در بین هفت منطقه آزاد در کشور ماکو به‌عنوان جوان‌ترین منطقه شناخته می‌شود که 5 سال از برنامه توسعه آن می‌گذرد. قبل از دولت تدبیر امید نگاه خاصی به مناطق آزاد وجود داشت و در دولت امید هم ذیل بند 11 سیاست‌های اصل 44 نگاه خاصی به مناطق آزاد علی‌الخصوص منطقه آزاد ماکو دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین ، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو افزود: این منطقه به دلیل دارا بودن سه شهرستان و سه فرماندار وجه تمایزی با دیگر مناطق کشور دارد. وسعت این منطقه قریب به 500 هزار هکتار است و با این حساب ماکو بزرگ‌ترین منطقه آزاد دنیا است و در بین مناطق آزاد کشور با 85 درصد وسعت بزرگ‌ترین منطقه در کشور است. این منطقه به قطب چهارسو نزدیک شده و مرز چهار کشور را شامل می‌شود.

او با بیان اینکه 4 کشور از جمله ترکیه و آذربایجان در این منطقه با ماکو هم‌مرز هستند و گمرک نیز با تمام رویه‌ها مشغول به کار است، گفت:‌ 18 میلیارد دلار کالا از مرز بازرگان صادر می‌شود که مقصدهای مختلفی را در جهان شامل می‌شود و این امتیاز توان تعیین ارزش‌افزوده برای منطقه آزاد ماکو را دارد.

سلیمانی تأکید کرد: با اخذ مجوز لجستیک از وزارت راه و شهرسازی توان تبادل کالا در مرز را به 10 میلیون تن خواهیم رساند. بر همین اساس بناست تا 400 تا 500 هزار هکتار دهکده لجستیک بین ماکو و آذربایجان طراحی و راه‌اندازی شود.

او در ادامه افزود: نگاه ما در بخش کشاورزی دیدن زنجیره تولید است و هدف‌گیری شده است تا با توسعه کشت و صنعت‌های بزرگ و راه‌اندازی تعاونی‌های زراعی، محصولات کشاورزی و دامی را در زنجیره تولید توسعه دهیم که این در بخش گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر و لبنیات از جمله هدف‌گذاری‌ها است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: در ماکو ظرفیت معدنی بسیار بالایی داریم و جریان را به نحوی در دستور کار قرار داده‌ایم که تولید و پایانه‌های صادراتی در بخش سنگ و محصولات معدنی راه‌اندازی شود.

سلیمانی تصریح کرد: علی‌رغم خروج آمریکا از برجام و وجود تحریم‌ها علیه ایران در منطقه آزاد ماکو قریب 34 میلیون دلار جذب سرمایه خارجی داشته‌ایم.

او با بیان اینکه اکنون 37 مدرسه کپری، چادری و کانکسی در این منطقه وجود دارد، گفت:‌ براساس برنامه‌‌ریزی صورت گرفته جلسه‌هایی با خیرین مدرسه‌ساز و سایر سرمایه‌گذاران در حال انجام است تا ساخت و توسعه مدارس در این منطقه شتاب گیرد.

سلیمانی گفت: تلاش ما این است که بتوان با رویکردهای نوآورانه در مسیر رسیدن به اهداف خود مسیر را ادامه داد و جذب منابع داخلی و خارجی را میسر کرد. منطقه آزاد ماکو به عنوان جوان‌ترین منطقه‌ای که در دولت یازدهم آغاز به کار کرده است در فاز اول 36هزار هکتار اراضی را در اختیار دارد و البته توسعه آن نیز متناسب با آمایش سرزمین پیش خواهد رفت.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو تاکید کرد: سومین عرصه برای رشد جایگاه منطقه آزاد، توسعه کشاورزی است. منطقه آزاد ماکو دارای 5 الی 6 رودخانه است. یکی از این رودخانه‌ها ارس بوده که دارای 10 میلیون متر مکعب آب است.

او در ادامه گفت: منطقه ارس و جمهوری خودمختار نخجوان اهمیت زیادی را برای ما ایجاد کردند به صورتی که ما با استفاده از هلدینگ‌هایی نظیر شستا و کمیته امداد به ساخت کارگاه‌های تولیدی مشغول می‌شویم. در حال حاضر 2 واحد پوشاک خوب در این منطقه شکل گرفته که باعث ایجاد اشتغال برای ساکنین منطقه شده است.

سلیمانی با اشاره به فعالیت قوی بوم‌گردی‌ها در حوزه گردشگری بیان کرد: قصد داریم به سمت تولید محصولات خانگی در مقیاس بزرگ حرکت کنیم. این تولیدات محصولاتی از جمله پنیر کوزه‌ای و پنیر لیقوان است که کارگاه‌ها و شهرک‌ها برای تولیدات آن‌ها برنامه‌ریزی کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها