62 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد آب دارند

با وجود بهبود بارش ها در زمستان امسال، اکنون 62 سد بزرگ که 35 درصد از مجموع منابع آبی 178 سدهای ایران را نگهداری می کنند، کمتر از 40 درصد آب دارند.

62 سد بزرگ کشور کمتر از 40 درصد آب دارند
کد خبر: 277661
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۹ ۱۲:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| زمستان امسال از نظر نزولات جوی، جزو فصل‌های پربارش در سال های اخیر به حساب می آید اما پراکندگی بارش‎‌ها و نوسان روان‌آب ها سبب شده تا منابع آبی ذخیره شده در پشت سدهای کشور وضعیت مطلوبی نداشته باشد.


بنا بر گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران تا پایان نیمه نخست اسفندماه امسال سدهای «شهید رجایی» در مازندران، «زاینده‌رود» اصفهان، «تهم» زنجان و «ملاصدرا» در استان فارس از مهم‌ترین سدهای دارای 40 درصد آب به‌شمار می‌آیند که اغلب کاربری تامین آب شرب دارند.


این گزارش حاکی‌ است، تعداد 44 سد معادل 25 درصد سدهای بزرگ کشور بیشتر از 90 درصد آب دارد که سدهای «سورال» کردستان، «میجران» رامسر، «تنگ‌حمام» کرمانشاه، «گاوشان» کردستان، «دویرج» ایلام، «سلیمانشاه» کرمانشاه و «کرخه» در خوزستان از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود این سدها بیشتر تامین‌کننده آب کشاورزی هستند.


همچنین، بیش از نیمی از مخازن 34 سد معادل 19 درصد از سدهای بزرگ کشور از جمله «رودبال» و «داراب» فارس، «کرج» و «طالقان» البرز، «بانه» کردستان و «ارس» جلفا پر شده است.


بر اساس این گزارش، مخزن 13 سد معادل هفت درصد سدهای بزرگ کشور از جمله «لتیان» و «جیرفت» بین 40 تا 50 درصد آب دارد؛ همچنین میزان پرشدگی مخزن 75 سد بزرگ کشور کمتر از 50 درصد و 103 سد بزرگ بالای 50 درصد گزارش شده است.


میزان پرشدگی مخزن 25 سد معادل 14 درصد سدهای بزرگ کشور از جمله «بافت» کرمان، «کارون 4» در چهارمحال و بختیاری، «گتوند علیا» و «شهیدعباسپور» در خوزستان، «شیرین‌دره» در خراسان شمالی، «‌البرز» مازندران و «سردشت» بین 70 تا 90 درصد اعلام شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها