اعتمادآنلاین از ۱۰ پیش‌بینی برای اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۹ گزارش می‌دهد:

اقتصاد آمریکا بالاتر از روند کلی آن باقی می‌ماند/ توسعه اروپا حتی از میزان کنونی آن نیز آهسته‌تر خواهد شد/ بازیابی اقتصاد ژاپن ضعیف باقی خواهد ماند/ کاهش سرعت اقتصاد چین ادامه خواهد داشت

اقتصاد آمریکا به لطف محرک‌های مالی که در اوایل سال 2018 تصویب شد، شتاب پیدا کرد، در حالی که اقتصاد منطقه یورو، بریتانیا، ژاپن و چین رو به ضعف نهاد. این روند واگرا در سال 2019 ادامه خواهد یافت. HIS Markit پیش‌بینی می‌کند رشد جهانی از 3.2% در سال 2018 به 3.1% در سال 2019 کاهش خواهد یافت و در چند سال آینده این کاهش ادامه پیدا می‌کند.

اقتصاد آمریکا بالاتر از روند کلی آن باقی می‌ماند/ توسعه اروپا حتی از میزان کنونی آن نیز آهسته‌تر خواهد شد/ بازیابی اقتصاد ژاپن ضعیف باقی خواهد ماند/ کاهش سرعت اقتصاد چین ادامه خواهد داشت
کد خبر: 277780
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۷ ۱۱:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مینا جزایری - اقتصاد جهانی در سال 2018 با رشدی رو به افزایش و همگام آغاز شد، اما همانطور که این سال رو به جلو می‌رفت، از شتاب این حرکت کاسته و روند رشد واگراتر شد. اقتصاد آمریکا به لطف محرک‌های مالی که در اوایل سال 2018 تصویب شد، شتاب پیدا کرد، در حالی که اقتصاد منطقه یورو، بریتانیا، ژاپن و چین رو به ضعف نهاد. این روند واگرا در سال 2019 ادامه خواهد یافت. HIS Markit پیش‌بینی می‌کند رشد جهانی از 3.2% در سال 2018 به 3.1% در سال 2019 کاهش خواهد یافت و در چند سال آینده این کاهش ادامه پیدا می‌کند.

یکی از خطرهای عمده در سال 2019 کاهش شدید در رشد تجارت جهانی است که از ابتدای سال 2018 از بیش از 5% به نزدیک صفر در پایان سال 2018 رسید. با افزایش پیش‌بینی‌شده اختلافات تجاری، یک انقباض در تجارت جهانی می‌تواند اقتصاد جهانی را حتی بیشتر پایین بکشد. در عین حال، عواملی متشکل از افزایش نرخ بهره و افزایش نوسانات سهام و بازار کالاها به این معنی است که شرایط مالی در سراسر جهان در حال دشوارتر شدن است. این خطرات به افزایش آسیب‌پذیری اقتصاد جهانی به افزایش شوک‌ها و افزایش احتمال رکود در چند سال آینده اشاره دارد.

رشد اقتصادی

10 پیش‌بینی اقتصادی برتر در سال 2019

1. اقتصاد آمریکا بالاتر از روند کلی آن باقی می‌ماند

بر اساس برآوردها در مورد رشد پایدار نیروی کار و بهره‌وری، ارزیابی ما از روند یا پتانسیل رشد در اقتصاد ایالات متحده در حدود 2.0% است. در سال 2018، رشد اقتصادی ایالات متحده بالای 2.9% بود، هرچند این شتاب تقریبا به طور کامل ناشی از میزان بالای محرک‌های مالی در قالب کاهش مالیات و افزایش هزینه‌ها بود. تاثیر این محرک‌ها همچنان در سال 2019 احساس خواهد شد، اما هر میزان که سال به جلو می‌رود، تاثیر این محرک‌ها کاهش خواهد یافت. در نتیجه ما رشد اقتصادی 2.6% را برای سال 2019 انتظار داریم که هرچند کمتر از سال 2018 است، اما همچنان بالاتر از روند کلی قرار دارد.

2. توسعه اروپا حتی از میزان کنونی آن نیز آهسته‌تر خواهد شد

رشد اقتصادی منطقه یورو در نیمه دوم سال 2017 به بالاترین حد خود رسید و از آن زمان به طور پیوسته کاهش یافته است. HIS Markit کاهش بیش از 1.5% در سال 2019 را پیش‌بینی می‌کند. عدم اطمینان سیاسی از جمله برگزیت، به چالش کشیده شدن دولت امانوئل ماکرون و پایان صدراعظمی آنگلا مرکل، بر تضعیف فضای کسب‌و‌کار تاثیر می‌گذارد. عوامل اقتصادی مانند سخت‌تر شدن شرایط اعتباری و افزایش تنش‌های تجاری نیز در حال تشدید کاهش رشد اقتصادی هستند.

3. بازیابی اقتصاد ژاپن ضعیف باقی خواهد ماند و اقتصادش کمتر از 1% رشد خواهد کرد

انتظار می‌رفت که اقتصاد ژاپن در سال 2018 0.8% رشد کند، و این میزان در سال 2019 تنها به میزان اندکی یعنی 0.9% افزایش یابد. کاهش رشد اقتصاد چین و عواقب ناشی از تنش‌های تجاری میان ایالات متحده و چین باعث کاهش رشد خواهد شد. سیاست پولی در سال آینده بسیار فشرده ادامه خواهد یافت. کاهش تناوبی رشد ژاپن در محیط رشد طولانی مدت بسیار ضعیف در حال رخ دادن است. وضعیت جمعیت‌شناختی نامساعد- به ویژه نیروی کار در حال کاهش- با رشد قابل ملاحظه بهره‌وری جبران نمی‌شود. «سومین فلش» آبنومیکس که قرار بود اصلاحات ساختاری قابل توجهی را تحقق بخشد و میزان بهره‌وری را افزایش دهد خیلی به آهستگی جامه عمل پوشیده است.

4. کاهش سرعت اقتصاد چین ادامه خواهد داشت

نرخ سه ماهه رشد اقتصادی چین از ابتدای سال 2017 به طور پیوسته پایین آمده و در سه ماهه سوم سال 2018 به پایین‌ترین سطح خود در 10 سال گذشته رسیده است. رشد سالانه از 6.9% در سال 2017 به 6.6% در سال 2018 و در سال 2019 به 6.3% سقوط خواهد کرد. در پاسخ به شوک‌های اقتصادی اخیر- از جمله تاثیر تعرفه‌های ایالات متحده که تاکنون محدود بوده است- سیاستگذاران مجموعه‌ای از اقدامات پولی و مالی را برای حمایت از رشد و تثبیت بازارهای مالی به راه انداختند.

با این حال، این اقدامات احتمالا به نسبت کم باقی خواهند ماند. رشد اعتباری همچنان با افزایش شدید بدهی‌ها و تعهد دولت به کاهش بدهی‌ها حداقل در دوره میان‌مدت و بلندمدت محدود خواهد ماند. از سوی دیگر، تلاش‌های تحریک‌آمیز دولت ممکن است تهاجمی‌تر شود اگر تنش‌های تجاری با آمریکا افزایش یابد و رشد به طور جدی آسیب ببیند.

5. رشد بازار در سال 2019 به 4.6% کاهش خواهد یافت

بعضی از اقتصادها از جمله برزیل، هند و روسیه در سال 2018 رشد ملایمی را تجربه کردند، در حالی که دیگر کشورها مانند آرژانتین، آفریقا جنوبی و ترکیه تحت فشار شدید مالی قرار داشتند و متحمل کسادی یا وضعیتی نزدیک به کسادی شدند. با پیش رفتن به جلو، بازارهای نوظهور با عواملی روبه‌رو می‌شوند که رشد اقتصادی را با دشواری روبرو می‌سازد؛ این عوامل شامل کاهش سرعت رشد در اقتصادهای پیشرفته و در جریان تجارت جهانی، دلار قدرتمند آمریکا، دشوارتر شدن وضعیت مالی و افزایش عدم اطمینان سیاسی در کشورهایی مانند برزیل و مکزیک می‌شود. تعدادی کمی از کشورها قادر خواهند بود در برابر این روندها مقاومت کنند، بهخصوص اقتصادهای پویا با نرخ پایین بدهی به ویژه در آسیا.

6. ممکن است که بازار کالاها در سال 2019 با فراز و فرود بسیار روبه‌رو شود

رشد تقاضا در سال آینده به اندازه کافی قوی خواهد بود تا از بازار کالا حمایت کند، و آن نوع از فروپاشی قیمت‌ها را که در سال 2015 شاهد آن بودیم غیرمحتمل سازد. با این حال، در سال 2019 نوسانات در بازار کالا به‌ویژه در بازارهای نفتی ادامه خواهد یافت. ما پیش‌بینی می‌کنیم که در طول سال قیمت نفت در کوتاه‌مدت قدری افزایش پیدا کند و در مقایسه با قیمت میانگین 71,0 دلار در سال 2018 به صورت میانگین به حدود 70.0 دلار برای هر بشکه برسد. این بدان معناست که با کاهش رشد تقاضا و افزایش عرضه خطرات مرتبط با قیمت نفت و سایر کالاها عمدتا رو به کاهش خواهد بود. با وجود نوسانات، ما پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال 2019 قیمت‌ها کمی متفاوت از انچه که در حال حاضر است خواهد بود.

7. نرخ تورم جهانی نزدیک به 3.0% باقی خواهد ماند

بیشترین افزایش تورم در قیمت مصرف‌کننده بین سال‌های 2015 و 2018 از 2.0% به 3.0% افزایش یافت- به دلیل گذار در جهان توسعه‌یافته از شرایط ضدتورمی یا نزدیک به ضدتورم به نرخ تورمی که نزدیک به اهداف بانک مرکزی برای 2.0% تورم است. ما انتظار داریم که در کوتاه‌مدت تورم جهانی و تورم اقتصاد پیشرفته به ترتیب نزدیک به 3.0% و 2.0% باقی بماند.

در حالی که فشارهای رو به افزایشی مانند شکاف‌های تولید و کاهش نرخ بیکاری-در بعضی موارد چندین دهه کاهش- در بسیاری از اقتصادها وجود دارد، این اقتصادها در بعضی موارد با کاهش فشارها هم روبه‌رو هستند. در خارج از ایالات متحده رشد در حال تضعیف شدن است. علاوه بر این در مقایسه با سال 2018، میانگین قیمت کالاها به صورت نسبی در سال 2019 نسبتا ثابت خواهد بود. در نهایت با «آتش‌بس موقتی» در جنگ تجاری، افزایش فشار ناشی از افزایش تعرفه ها به تعویق خواهد افتاد.

8. بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره را افزایش خواهد داد

با توجه به اقتصادهای کلیدی جهان در نقاط مختلف در چرخه کسب و کار، تعجب‌آور نیست که بانک‌های مرکزی با سرعت‌های مختلف و در جهات مختلف حرکت می‌کنند. با این حال با توجه به رشد ضعیف و فشارهای تورمی خاموش، سرعت از بین بردن همسازی احتمالا حتی نسبت به قبل کمتر پیش‌بینی شده است. بانک مرکزی ایالات متحده احتمالا در سال 2019 نرخ بهره را سه برابر افزایش می‌دهد. بانک‌های مرکزی دیگر از جمله بانک انگلستان (بسته به فرایند برگزیت)، بانک کانادا و چندین بانک مرکزی بازارهای در حال ظهور- مانند بانک‌های مرکزی برزیل، هند و روسیه- نیز ممکن است نرخ بهره را افزایش دهند. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را تا اوایل سال 2020 افزایش نخواهد داد. به همین ترتیب اعتقاد نداریم که بانک ژاپن سیاست نرخ بهره‌ منفی‌اش را تا سال 2021 به پایان برساند. بانک مرکزی چین یکی از بزرگ‌ترین بانکهای مرکزی است که در جهت مخالف حرکت می‌کند؛ بدین معنا که به دلیل نگرانی در مورد رشد، ارائه محرک‌های نسبتا معتدلی را فراهم می‌آورد.

9. دلار آمریکا بیشتر سال 2019 در سطح بالای کنونی باقی خواهد ماند

ادامه روند رشد رو به بالا ایالات متحده و افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ایالات متحده دلایل اصلی این پیش‌بینی است. با توجه به آرامش نسبی اخیر در بازارهای فارکس، به‌ویژه نسبت به ارزهای بازارهای در حال ظهور، افزایش ارزش پولی دلار آمریکا به صورت چشمگیر به نظر غیرمحتمل است.

با این وجود احتمال نوسانات بسیار زیاد است. عدم اطمینان سیاسی در اروپا می‌تواند برای یورو و استرلینگ بسیار منفی باشد. ما انتظار داریم نرخ یورو/ دلار در سال 2019 در حدود قیمت 1.10$ به پایان برسد، در مقایسه با 1.14$ در پایان سال 2018. در عین حال ما پیش‌بینی می‌کنیم که نرخ دلار/ رنمینبی (پول چین) به طور یکنواختی پایین‌تر از سطح روانشناختی 7.0 نگه داشته شود که نتیجه‌ تمایل دولت چین برای ثبات مالی است.

10. شوک‌های سیاسی به آن اندازه قوی نخواهد بود تا در سال 2019 رکود اقتصادی رقم بزند

اشتباهات سیاسی بزرگ‌ترین تهدید برای رشد جهانی در سال 2019 و فراتر از آن است. درگیری‌های تجاری شکننده خطرناک هستند، نه به این دلیل آسیب‌هایی که تا کنون به بار آورده‌اند-چنین نیست- بلکه به این دلیل که به راحتی می‌توانند تشدید و از کنترل خارج شوند. علاوه بر این افزایش کسری بودجه در ایالات متحده، سطوح بالای بدهی در ایالات متحده، اروپا و ژاپن و اشتباهات احتمالی توسط بانک های مرکزی کلیدی همه تهدیداتی برای اقتصاد جهانی هستند.

خبر خوب این است که احتمال چنین خطاهای سیاسی که به صورت جدی به رشد اقتصادی در سال 2019 آسیب برساند هنوز نسبتا پایین است. با وجود این، HIS Markit بر این باور است که تهدیدات مرتبط با اشتباهات سیاسی در سال 2020 و پس از آن، با کمتر شدن سرعت رشد اقتصادی، افزایش خواهد یافت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها