کد خبر: 278237
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۱ ۱۰:۲۹:۰۰
| |

حسن بهشتی‌پور

توصیه‌های FATF زمینه‌های کاهش تخلفات مالی را فراهم می‌کند

یک کارشناس مسایل بین‌الملل با تاکید بر این که اگر FATF را بپذیریم راحت‌تر اصلاحات ساختاری در نظام پولی و بانکی کشور انجام می‌شود ، گفت‌: FATF شرط لازم است، اما کافی نیست و باید اقدامات دیگری را در جهت حل مشکلات اقتصادی انجام دهیم.

توصیه‌های FATF زمینه‌های کاهش تخلفات مالی را فراهم می‌کند
کد خبر: 278237
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۱ ۱۰:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن بهشتی پور در خصوص ضرورت تصویب لوایح FATF، اظهار کرد: به صرف این که توصیه‌های FATF را عمل کنیم مشکلات پولشویی در کشور ما حل نمی‌شود. ما باید قانون مبارزه با پولشویی را که مصوب مجلس شورای اسلامی است، اجرایی کنیم. در حالی که هنوز در کشور بانک‌ها این قانون را به طور کامل اجرایی نکرده اند و به تدریج به آن عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: تخلفات و اختلاس هایی هم که به تازگی مطرح شده است و قوه قضاییه به آن رسیدگی می‌کند ناشی از آن بوده که عملا کنترلی بر روی حساب‌های بانکی نه از طرف بانک مرکزی و نه خود بانک‌ها اعمال شده است، در حالی که منشاء پول‌هایی که در افتتاح حساب‌ها واریز می‌شود باید مشخص باشد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل همچنین، بیان‌ کرد: FATF حدود 40 مورد توصیه در مبارزه با پولشویی دارد و 9 توصیه نیز درباره تروریسم که این دو را به یکدیگر ارتباط می‌دهد و معتقد است اگر منشا مالی تروریسم خشکانده شود عملا از بین خواهد رفت.در واقع اگر شما بتوانید با پولشویی مبارزه کنید غیر مستقیم با مواردی مانند قاچاق مواد مخدر مبارزه کرده‌اید و خدمت بزرگی در این راستا انجام شده است. از طرف دیگر به نوبه خود با قاچاق کالا هم مبارزه شده است.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد منشاء مشکلات و تخلفاتی که در این روزها مطرح شده است به تحریم‌ها بازمی‌گردد نه FATF ما باید از مکانیزم‌هایی استفاده کنیم که افراد نتوانند سوءاستفاده کنند. درواقع باید سیستمی به وجود آوریم که درون آن کسی نتواند متخلف باشد. در کشورهای توسعه یافته و غرب نیز اگر با پولشویی مبارزه می‌کنند برای آن سیستمی تعریف کرده‌اند که فرد نتواند تخلف کند ، اگر چه درون آن کشورها نیز تخلفاتی صورت می‌گیرد ، اما درصد آن کمتر است . برای این که سیستمی ایجاد کرده‌اند که به صورت اتوماتیک بر عملیات بانکی نظارت می‌کند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل در ادامه، خاطر نشان کرد: توصیه‌های FATF زمینه‌ای را فراهم می‌کند که اگر آنها را در بانک‌ها لحاظ و اجرایی کنیم، این اتفاقات کمتر رخ می‌دهد و نظارت فراگیری بر فعالیت‌های اقتصادی در درون کشور صورت می‌گیرد. البته در روابط بین‌المللی بانک‌ها طبیعتا نظارت بیرونی و بین‌المللی هم بر آنها وجود دارد.

وی ادامه‌ داد: عمده مشکلات در داخل کشور است یعنی باید نظام پولی و بانکی کشور را با اصلاحات ساختاری جراحی کنیم تا مشخص شود آنهایی که حساب باز می‌کنند و یا هر کار خلافی را انجام می‌دهند از چه طریق منابع را به دست می‌آورند. به نظر می‌رسد در ایران تلاش می‌کنند همه این موارد را به FATF ارتباط دهند در حالی که FATF شرط لازم برای مبارزه با پولشویی و مصادیق آن است، اما شرط کافی نیست. در اصل باید تلاش کنیم تا تحریم‌ها را لغو کنیم، ساختار نظام بانکداری را اصلاح کنیم و در مبادلات گمرکی شفاف سازی کنیم.

وی افزود: بنابراین این موارد هیچ ربطی به این که FATF را بپذیریم یا خیر، ندارد، اگر FATF را بپذیریم این اصلاحات راحت‌تر انجام می‌شود اما اگر آن را نپذیریم کار دشوار خواهد بود، زیرا تمام ارتباطات بانکی ما با دنیا قطع خواهد شد. برخی معتقدند که این اتفاق رخ نمی‌دهد، اما باید به این سوال هم پاسخ دهند. بانک‌های بین‌المللی که همگی با مقررات FATF کار می‌کنند کدام یک در این شرایط حاضر خواهند بود تا با ایران همکاری داشته باشند.

بهشتی پور در ادامه، اضافه کرد: اگر ما FATF را بپذیریم ریسک سرمایه‌گذاری کمتر شده و فضاهای جدیدی برای صرفه جویی در بیمه های کالاها و کشتیرانی ایجاد می‌شود. در نتیجه‌ فضا برای بهتر شدن اقتصاد پیش می‌رود. بنابراین FATF شرط لازم است، اما کافی نیست. باید اقدامات دیگری را در جهت اقتصاد داخلی مان انجام دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها