کد خبر: 278458
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ۱۳:۱۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی/ چهارشنبه ۱۳ مارس ۲۰۱۹، ۲۲ اسفند ۱۳۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

همانطور که انتظار می‌رفت سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به عراق بازتاب خاص خود را در رسانه‌های عربی داشت و هر یک از این روزنامه‌ها با توجه به نگاه خود این سفر را مورد تحلیل و تفسیر قرار داده‌اند. انتخاب سیدابراهیم رئیسی به نایب رئیسی مجلس خبرگان هم دیگر موضوعی بود که در شماره امروز چهارشنبه سیزدهم مارس 2019 (22 اسفند 1397) مطبوعات عربی به آن پرداخته شد.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 278458
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ۱۳:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| همانطور که انتظار می‌رفت سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به عراق بازتاب خاص خود را در رسانه‌های عربی داشت و هر یک از این روزنامه‌ها با توجه به نگاه خود این سفر را مورد تحلیل و تفسیر قرار داده‌اند. انتخاب سیدابراهیم رئیسی به نایب رئیسی مجلس خبرگان هم دیگر موضوعی بود که در شماره امروز، چهارشنبه سیزدهم مارس 2019 (22 اسفند 1397) مطبوعات عربی به آن پرداخته شد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، روزنامه الصباح الجدید که تمام نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به این سفر اختصاص داده در یادداشتی تاکید می‌کند قطعا سفر رئیس‌جمهور حسن روحانی به ایران و اقامت 3 روزه ایشان در کشور که بر خلاف رفتار تمامی دیگر رؤسای جمهور جهان در سفر چند ساعته و سریع خود به عراق انجام می‌شود، بیانگر اهمیت ژئوسیاسی بسیار سطح بالای این سفر است، به ویژه که این سفر در شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی پیچیده‌ای انجام گرفته است وهمین امر هر تحلیلگری را متقاعد می‌کند که باید منتظر نتایج بسیار مهم و تاثیرگذاری از این سفر در سطح روابط دو جانبه و نیز بازتاب‌های آن بر رخدادهای و روابط بین‌الملل باشد.

این روزنامه شبه‌رسمی عراقی همچنین در گزارش مفصلی به امضای 22 توافقنامه در بخش‌های صنعتی و تجاری اشاره کرده و از بازگشت کشتیرانی به شط العرب سخن می‌گوید.

این در حالی است که روزنامه المدی سخنان روحانی در کربلا و تاکید او را بر حضور ایران در صف مقدم جنگ علیه داعش منعکس کرد.

روزنامه المستقبل العراقی هم از صرفنظر کردن عراق از خواسته‌های خود در تعدیل توافق 1975 الجزایر در رابطه با ترسیم مرزهای آبی سخن گفت و در همین راستا از گشودن گذرگاه‌های مرزی جدید و نیز برپایی شهرک‌های صنعتی مشترک و همکاری فیمابین به عنوان دستاوردهای سفر روحانی به بغداد نوشت.

در مقابل روزنامه کویتی الجریده به نقل از خبرنگار خود در تهران ادعا کرد روحانی برای موفقیت‌آمیز کردن سفر خود به بغداد حاضر به پذیرش نیمی از توافقات شده است.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشت: روحانی امیدوار بود که روادید بین دو کشور لغو شود اما طرف عراقی بر مخالفت با این امر پافشاری کرد، امری که باعث شد صرفا در مورد لغو هزینه صدور روادید توافق شود.

این روزنامه نوشت: همچنین مسئولین عراقی از روحانی خواستند تا بررسی مسئله احیای توافق 1975 الجزایر در رابطه با ترسیم مرزها بین دو کشور را به موعد دیگری موکول کند و صرفا در رابطه با برخی از بندهای حساس آن که مربوط به ترسیم مرزهای آبی و توزیع حق‌آبه بود به مذاکره پرداختند.

به زعم منابع این روزنامه کویتی، احداث خط آهن و بزرگراهی که ایران را به سوریه متصل می‌کند نیز فعلا به نتیجه‌ای نرسیده و طرف عراقی حاضر به لغو دستورالعمل نخست‌وزیر پیشین عراق در مورد ممنوعیت دادوستد با تهران به وسیله ارز دلار هم نشده، اما آمادگی کامل خود را برای همکاری همه جانبه اقتصادی با تهران و دادوستد با دینار اعلام و تاکید کرده است بازرگانان ایرانی می‌توانند از طریق صرافی‌ها دینار را به هر ارزی جز دلار تبدیل و منتقل کنند.

این روزنامه کویتی در مطلب دیگری با انعکاس خبر انتخاب سیدابراهیم رئیسی به نایب رئیسی مجلس خبرگان آن را تقویت جایگاه و نفوذ رئیسی در برابر تلاش خانواده لاریجانی برای ادامه بقا تفسیر کرد.

روزنامه الرای کویت نیز در گزارشی که در صفحه 25 آن منتشر شد از دیدار امروز روحانی با آیت‌الله سیستانی و دیگر مراجع نجف نوشت و موضع آمریکا را در قبال این سفر منعکس کرد و خبر داد برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به الحره گفته است: تهران خواهان تبدیل شدن عراق به یک استان ایرانی است.

با این حال در یادداشتی به قلم «ایلیا مگنایر» به پرسش «آیا ایران در عراق بر آمریکا پیروز شد» پاسخ داد و نتیجه‌گیری کرد: هر گزینه‌ای که ترامپ در عراق انتخاب کند باز هم دولت فعلی آمریکا چالش و تقابل خود را با جمهوری اسلامی ایران باخته و نتوانسته است که ایران را به زانو در آورد. تنها دستاورد ترامپ افزایش فشار بر مردم ایران است در حالی که این انگیزه را در میان مسئولین ایرانی ایجاد کرد تا راه‌های جایگزینی را ادامه دهند.

این روزنامه کویتی به همراه السیاسه دیگر روزنامه این کشور خبر انتخاب سیدابراهیم رئیسی به نایب رئیسی مجلس خبرگان را منعکس کرده است.

روزنامه اللواء لبنان هم خبر انتخاب سیدابراهیم رئیسی را در دومین پست عالیرتبه در ایران منتشر کرده و با توصیف او به عنوان یکی از شاگردان رهبری ایران ادعا کرده که رئیسی در حال تبدیل شدن به یکی از بازیگران مهم در صحنه سیاسی کشور است.

روزنامه الدیار در گزارشی در حاشیه سفر وزیر خارجه آمریکا به لبنان به نقل از منابع آگاه در دولت آمریکا خبر داد یکی از دلایل هزینه کردن یک میلیارد دلار برای احداث سفارت آمریکا در بیروت این است که بیروت به مرکز جاسوسی سیا علیه کشورهای منطقه از ایران، ترکیه و کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس گرفته و حتی اسرائیل تبدیل شده است.

الشرق الاوسط هم ضمن پرداختن به سفر روحانی به عراق تلاش کرد تا موضع واشنگتن را در قبال این سفر منعکس کند، در حالی که خبر انتخاب رئیسی به نایب رئیسی مجلس خبرگان، بیانیه اتحادیه اروپا در مورد بازداشت یک فعال حقوق بشر، ادعای چند کارشناس در مورد فعالیت سری ایران در کره شمالی و اعتراض ایران به حمایت دیپلماتیک دولت بریتانیا از نازنین زاغری را به عنوان سوژه‌های خود در مورد ایران منتشر کرده است.

القدس العربی از اعتراف ایران به استفاده از عراق به عنوان کانالی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا سخن گفت و نوشت روحانی امروز سفر خود را به عراق به پایان می‌رساند.

الرای الیوم نیز از دعوت مجدد ظریف از عربستان برای گفت‌وگو سخن گفت و در تحلیلی از احتمال ارتباط تحرکات جدید آمریکا در خاورمیانه با پدیدار شدن چهره استراتژی جدید این کشور در این منطقه سخن گفت.

روزنامه الاهرام هم از حضور روحانی در کربلا نوشت و به نقل از عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به مقایسه سفر رئیس‌جمهور ایران و رئیس‌جمهور آمریکا به عراق پرداخت.

این روزنامه پر تیراژ در یادداشتی در این رابطه به قلم «احمد عبدالتواب» تاکید کرد حضور 3 روزه و اعلام‌شده حسن روحانی در عراق که بعد از سفر پنهانی ترامپ در تاریکی شب و دسامبر گذشته به عراق انجام گرفت مایه مباهات مردم ایران شده است.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: این پرسش همچنان باقی است که بغداد تا چه میزان قادر خواهد بود خود را از چارچوب سیاست‌های آمریکا بر علیه ایران رهایی بخشد؟ شاید هم آمریکا همانند آنچه که از تضعیف عربستان به عنوان طرفی که مشغول جنگ با متحدان ایران در یمن است شاهد آن هستیم، خود گاهی در برخی از مناطق درب را برای ایران نیمه‌باز نگه می‌دارد. شاید هم محاسبات آمریکایی‌ها اشتباه از آب در می‌آید، بخصوص که آنها تاکنون اشتباهات زیادی را مرتکب شده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها