کد خبر: 279330
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۵ ۱۰:۴۶:۰۰
| |

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان:

50 هزار راس گوسفند رومانیایی وارد بندر چابهار شد/ جذب 97 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی / افزایش پنج میلیاردی گردش مالی رستوران‌های استان

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در رابطه با واردات 50 هزار راس گوسفند به وسیله کشتی اعلام کرد: این گوسفندها از رومانی به چابهار آورده شده است، بندر چابهار امروز رتبه چهارم بندر کانتینری کشور را دارد و رشد واردات کالاهای اساسی به این بندر 50 درصد است.

50 هزار راس گوسفند رومانیایی وارد بندر چابهار شد/ جذب 97 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی / افزایش پنج میلیاردی گردش مالی رستوران‌های استان
کد خبر: 279330
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۵ ۱۰:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در حاشیه بازدید از تخلیه محموله 50 هزار راس دام رومانیایی در بندر چابهار در جمع خبرنگاران گفت: در سال 97 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بندر چابهار جذب شده که 17 مورد این قراردادها داخلی است و دو قرارداد از کشورهای استرالیا و سوئد بوده است.

وی ادامه داد: 9 فروند کشتی بزرگ کالای ترانزیتی از هندوستان به مقصد افغانستان و از طریق بندر چابهار تخلیه و بارگیری شده است. چابهار بهترین مسیر برای ترانتزیت کالاهای هندی به مقصد افغانستان است و تاکنون طی تفاهم‌نامه‌ای که سه جلسه آن در افغانستان، یک جلسه در هند و یک جلسه در تهران برگزار شد مقرر شده ترانزیت کالاهای هندی از طریق چابهار به مقصد افغانستان انتقال یابد.

آقایی اذعان داشت: در حال حاضر امکان تخلیه 8.5 میلیون تن بار را در این بندر داریم و اگر پسکرانه‌ها و جاده‌های مواصلاتی و راه‌آهن درست شود این رقم می‌تواند تا 20 میلیون تن در سال افزایش یابد.

وی با اشاره به این نکته که سرمایه‌گذاران خارجی از سرمایه‌گذاری در بندر چابهار استقبال می‌کنند، تصریح کرد: امسال 150 هیئت خارجی از چابهار بازدید کردند و 65 درخواست سرمایه‌گذاری ارائه شد که 19 قرارداد آن در حال انعقاد است 83 درصد از تجارت کالاهای نفتی از طریق چابهار انجام می‌شود و میزان تجارت کالاهای غیرنفتی 39 درصد است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان وبلوچستان در رابطه با واردات 50 هزار راس گوسفند به وسیله کشتی اذعان داشت: این گوسفندها از رومانی به چابهار آورده شده و برای تنظیم بازار و تامین گوشت وارد این بندر شده است بندر چابهار امروز رتبه چهارم بندر کانتینری کشور را دارد و رشد واردات کالاهای اساسی به این بندر 50 درصد است.

وی با اشاره به ایجاد خط کشتیرانی بین بندر چابهار و بنادر بمبئی موندرا و کاندلا در هند گفت: هر دو هفته یک سفر منظم دریایی بین ایران و هند انجام می‌شود همچنین تاکنون 40 مورد عملیات نجات ماهیگیران از طریق بندر چابهار انجام شده است.

آقایی با اشاره به انعقاد قرارداد اپراتوری در بندر چابهار با طرف هندی تاکید کرد: این قرارداد برای عملیات تخلیه و بارگیری با روش سرمایه‌گذاری بی او تی یعنی ساخت، بهره‌برداری و واگذاری طبق قرارداد 10 ساله بسته شده که سرمایه‌گذاران هندی 85 میلیون دلار در این بندر سرمایه‌گذاری می‌کنند و طی 10 سال تنها 50 درصد از درآمدهای این بندر را به خود اختصاص می‌دهد و 50 درصد دیگر سهم ایران است و پس از آن تجهیزات به کار رفته شده را به ایران واگذار می‌کنند.

وی افزود: 16.5 میلیون تن کالای هندی که به مقصد افغانستان و کشورهای مشترک المنافع بارگیری می‌شود از طریق بندر چابهار جذب خواهد شد و در این راستا در سال جاری 9 فروند کشتی بزرگ هندی شامل کالای ترانزیتی به مقصد افغانستان در چابهار تخلیه و بارگیری شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه برای جابجایی این کالاها پنج میلیارد تومان گردش مالی رستوران‌های استان سیستان و بلوچستان افزایش پیدا کرده اذعان داشت: به ازای هر کانتینر 550 دلار عایدی دریایی و 800 دلار عوارض مرزی و در مجموع برای هر کانتینر 1860 دلار عایدی برای کشور ایجاد شده است ما همچنین راه‌اندازی پایانه مسافری دریایی شهید کلانتری چابهار را در دستور کار داریم که این ترمینال با مساحت 4 هزار متر مربع و با تجهیزات کامل راه‌اندازی شده و مسافران دریایی بین چابهار و بندر مسقط در کشور عمان را جابجا خواهند کرد.

وی افزود: اویل سال آینده خط دریایی بین چابهار و بندر مسقط در عمان که 150 مایل فاصله دارند راه‌اندازی خواهد شد.

آقایی با اشاره به این نکته که بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا معاف شده است، خاطرنشان کرد:‌ از آنجایی که هند و افغانستان کشورهای مهم متحد آمریکا هستند با رایزنی‌های این دو کشور به منظور تسهیل ترانزیت کالا بین هند و افغانستان به ناچار بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا معاف شده و این فرصت بسیار خوبی برای رونق گرفتن ترانزیت و تجارت از طریق چابهار است. کالاهایی که به مقصد افغانستان از طریق هند بارگیری می‌شود باید در بندر چابهار تخلیه و بارگیری شود و این امر باعث رونق این بندر شده است.

وی افزود: تا امروز 3700 کانتینر از طریق کشتی‌های بزرگ وارد چابهار شده و این بندر قابلیت این را دارد که کشتی‌هایی با عمق 17 متر بخش زیر آب به راحتی در این بندر پهلو بگیرند.

آقایی با اشاره به ایجاد انبار و سیلو در بندر چابهار گفت: دو شرکت متقاضی برای احداث 150 تن انبار و سیلو با سرمایه‌گذاری هر کدام 120 میلیارد تومان آماده سرمایه‌گذاری در چابهار هستند و تا یک سال و نیم آینده این انبارها به بهره‌برداری می‌رسند همچنین از چابهار تا زاهدان 610 کیلومتر مسافت است که خطوط ریلی آن 37 درصد پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به این نکته که قاچاق مواد مخدر و کالا از بندر چابهار انجام نشده است، گفت: کامیون‌هایی که با مجوز گمرک تردد می‌کنند به هیچ وجه امکان قاچاق کالا ندارند و در بندر و سواحل چابهار این قاچاق انجام نمی‌شود به زودی بحث خواهرخواندگی بین دو بندر چابهار و مسقط انجام می‌شود و ما طرح توریست درمانی را در کشور خواهیم داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: سه میلیارد تن مواد معدنی در پسکرانه چابهار وجود دارد و ما می‌توانیم در سال 25 میلیون تن صادرات مواد معدنی به افغانستان و کشورهای دیگر داشته باشیم اگر بندر چابهار رونق بگیرد فقر و محورمیت زدایی از این استان می‌رود و می‌توان به آینده این بندر امیدوار بود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها