گزارش اعتمادآنلاین از حضور ۸ ساله کی‌روش در ایران

کی‌روش؛ مرد خاکستری فوتبال ایران

کی‌روش با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش سال گذشته از ایران رفت تا تیم ملی بعد از 8 سال ثبات بدون مربی شود، اما دستاوردهای مثبت و رفتارهای منفی او در تاریخ فوتبال ایران ثبت خواهد شد.

کی‌روش؛ مرد خاکستری فوتبال ایران
کد خبر: 279465
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۴ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ رضا خانکی: «دوران حضورم در ایران بسیار مثبت بود. خیلی خوشحالم و از این بابت به خودم افتخار می‌کنم. چون توانستم احترام بخش بزرگی از جامعه ایران را جلب کنم.» این آخرین صحبت‌های کی‌روش بعد از هشت سال حضور در ایران بود.

کی‌روش در این 8 سال دو بار ایران را به جام جهانی برد و دو بار هم با تیم ملی در جام ملت‌های آسیا حضور پیدا کرد. دو تورنمنت مهم فوتبالی که تیم ملی در آن‌ها عملکردهای متفاوتی از خودش بر جای گذاشت.

صعود بی‌دغدغه ایران به جام جهانی

فوتبال ایران پیش از کی‌روش هم تجربه حضور در جام جهانی را داشته، اما صعود ایران به جام جهانی 2014 برزیل و 2018 روسیه متفاوت از صعودهای پیشین ایران بود. ایران در این دو دوره به‌عنوان تیم اول گروهش به جام جهانی صعود کرد. همین اتفاق هم نکته قابل‌توجه فوتبال ایران بود. شاگردان کی‌روش در این دو جام جهانی عملکرد قابل دفاعی هم از خودشان به جا گذاشتند. بازی‌های تیم ملی برابر آرژانتین، اسپانیا، پرتغال و حتی مراکش باعث شد تا مردم ایران به داشتن چنین تیم جنگنده‌ای افتخار کنند.

جام ملت‌های آسیا؛ حسرت فوتبال ایران

هرچند که تیم ملی ایران با کی‌روش در دو جام جهانی توانست نتایج خوبی کسب کند، اما در آسیا نتوانست به خواسته اصلی خودش یعنی قهرمانی آسیا برسد. شاگردان کی‌روش هرچند که تیم اول قاره کهن بودند و بخت اول قهرمانی در آسیا به حساب می‌آمدند اما هرگز نتوانستند که موفق شوند. تیم ملی در جام ملت‌های استرالیا با شکست برابر عراق حذف شد و در امارات هم در نیمه‌نهایی با 3 گل مغلوب ژاپن شد تا فتح آسیا برای کی‌روش آرزویی دست‌نیافتنی شود.

تغییر نسل فوتبال ایران

بدون تردید یکی از مهم‌ترین کارهای کی‌روش در تیم ملی تغییر نسل فوتبال ایران بود. او با درایت خاصی تلاش کرد تا آرام‌آرام شرایط را برای حضور بازیکنان جوان در تیم ملی فراهم کند. جوانان فوتبال ایران توانستند در کنار بازیکنان باتجربه‌ای چون نکونام، تیموریان، سیدجلال، دژاگه، شجاعی و قوچان‌نژاد رشد کنند. بازیکنانی چون سردار آزمون، مهدی طارمی، صادق محرمی، امید نورافکن و دیگران ماحصل برنامه‌ریزی بلندمدت کی‌روش در تیم ملی هستند.

درگیری‌های زیاد کی‌روش با اهالی فوتبال

او همیشه معترض بود. به لباس تیم ملی، زمین تمرین، مربیان لیگ برتر، فدراسیون فوتبال و خیلی چیزهای دیگر. شاید همین موضوع هم باعث شد تا بخشی از هواداران فوتبال ایران با پیرمرد پرتغالی زاویه پیدا کنند. او که در ابتدای حضورش دل همه اهالی فوتبال را برده بود در آخرین روزهای حضور در ایران حسابی مغضوب پیشکسوتان، کارشناسان، هواداران و حتی مجریان تلویزیونی شده بود. هرچند که خودش همیشه اعلام می‌کرد تمام این رفتارها برای بهبود شرایط تیم ملی است، اما به گفته خیلی از کارشناسان این رفتارهای کی‌روش باعث جدایی هواداران از تیم ملی شد.

کی‌روش به فوتبال ایران اعتبار داد

کی‌روش با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش از ایران رفت تا تیم ملی بعد از 8 سال ثبات بدون مربی شود، اما دستاوردهای مثبت و رفتارهای منفی او در تاریخ فوتبال ایران ثبت خواهد شد. کی‌روش کسی بود که روحیه همدلی را تیم ملی بالا برد. مهدی طارمی بعد از پایان کار تیم ملی در جام ملت‌های آسیا گفت: تیم ملی در آسیا مشهور بود اما کی‌روش اعتبار فوتبال ایران را در آسیا بالا برد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها