کد خبر: 280695
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۲۳:۳۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از تاریخچه «فرش قرمز» گزارش می‌دهد؛

از ردپای آگاممنون بر فرش قرمز تا تجارت برندهای معتبر جهانی/ قوانین فرش قرمز در فستیوال‌های سینمایی چیست؟

«فرش قرمز» که در زبان انگلیسی به آن Red Carpet  گفته می‌شود یک نوع فرش تشریفاتی قلمداد می‌شود که اغلب در جشن‌ها، فستیوال‌ها، کنفرانس و اجلاس‌های بین‌المللی در مقابل مهمان‌ها پهن می‌شود. هرچند که اکثر افراد، آن را یادآور مراسم هنری و حضور اهالی هنر می‌دانند.

از ردپای آگاممنون بر فرش قرمز تا تجارت برندهای معتبر جهانی/ قوانین فرش قرمز در فستیوال‌های سینمایی چیست؟
کد خبر: 280695
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۲۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در زبان انگلیسی به آن Red Carpet گفته می‌شود و یک نوع فرش تشریفاتی قلمداد می‌شود؛ فرش قرمز. قرمز نشان‌دهنده شکوه و جلال است و به همین دلیل سران کشورها و افرادی که دارای مقامی در حکومت هستند پا روی این فرش می‌گذارند. این فرش اغلب در جشن‌ها، فستیوال‌ها، کنفرانس و اجلاس‌های بین‌المللی در مقابل مهمان‌ها پهن می‌شود، هرچند که اکثر افراد، آن را یادآور مراسم هنری و حضور اهالی هنر می‌دانند.

در آغاز قرن بیستم، یکی از قطارهای لوکس خطوط راه‌آهن آمریکا، برای واگن مهمان‌های ویژه خود که در مسیر نیویورک-شیکاگو در رفت‌وآمد بودند از فرش قرمز استفاده کرد. به این ترتیب، مهمان‎‌ها با عبور از روی فرش قرمز، به واگن‌های‌شان هدایت می‌شدند.

بر اساس روایت‌های تاریخی، این نخستین بار بود که از فرش قرمز برای تشریفات استفاده شده است، هرچند که هنوز دلیل مشخصی برای این نوع و رنگ فرش پیدا نشده است.

هرچند که در برخی روایت‌های نامعتبر، گفته شده پهن کردن فرش قرمز برای استقبال از مهمانان گرانقدر، تاریخی 2500 ساله دارد. بر اساس نمایشنامه آیسخلوس، اولین‌بار هنگامی که آگاممنون فاتح از جنگ تروا بازمی‌گردد، همسرش در استقبال از او فرشی قرمز پهن می‌کند.

آگاممنون

همچنین، در خانواده‌های مرفه و سطح بالای جامعه، به‌ویژه در کاخ‌های سلطنتی انگلستان، استفاده از فرش قرمز رواج بسیاری داشته است.

بر این اساس، پس از خط راه‌آهن به یاد ماندنی، فرش قرمز به‌عنوان نمادی برای تشریفات و جلال و شکوه، استفاده می‌شد. در واقع، با گذشت سال‌ها، پهن کردن فرش قرمز در مراسم‌های مختلف از جمله استقبال از مقامات سیاسی و سران کشورها به امری معمول تبدیل شد.

فرش قرمز سران

این روزها البته، فرش قرمز، از انحصار چهره‌های سیاسی خارج شده و زیر پای ستاره‌های دنیای هنر نیز پهن می‌شود.

فرش قرمز بستری برای تجارت

همانطور که گفته شد بیشتر از هر مراسم تشریفاتی، فرش قرمز یادآور مراسم هنری، به‌خصوص جشنواره و فستیوال‌های سینمایی است. این فرش، پیش از مراسم اصلی اهدای جوایزی مانند اسکار، گلدن گلوب، گرمی و... یا در مراسم افتتاحیه اکران فیلم‌های سینمایی استفاده می‌شود. نکته قابل‌توجه در مراسم فرش قرمز، حضور ستارگان سینما، موسیقی و مد در این مراسم با ظاهری متفاوت و منحصر به‌فرد است.

برندها، استایلست‌ها و بازیگران، هر کدام نقش مهمی در نمایش یک تیپ خاص، روی این فرش بازی می‌کنند. بر این اساس، حضور در میان این افراد، می‌تواند درآمدزایی قابل‌توجه برای شرکت‌های مدو لباس و برندهای مطرح داشته باشد.

برلین

در واقع می‌توان گفت که در دنیای سلبریتی‌ها، این فرش از کاربرد فرش قرمز واگن قطار امریکایی خارج شده و تنها نقش راهنما برای مهمان‌ها را نداشته باشد، بلکه تبدیل به محلی برای درآمدزایی شود.

اولین‌بار، جشنواره فیلم کن فرانسه، نگاهی اقتصادی به فرش قرمز داشت و پس از آن استفاده اقتصادی از فرش قرمز به اسکار هم رسید.

در آن زمان، کمپانی‌ها به راحتی می‌توانستند با پرداخت مبالغ قابل توجه، محصولات خود را بر تن ستارگان هنر نمایش دهند. بر این اساس، این مراسم و حضور در فرش قرمز، برای طراحان مد و لباس، اهمیت قابل‌توجهی پیدا کرد.

بر اساس مستندات جشنواره‌ها و مراسم سینمایی تا سال 1990، بازیگران خودشان برای مراسم اسکار و گلدن گلوب و... لباس‌های‌شان را انتخاب می‌کردند. در سال 2000 زمانی که هلی بری، بازیگر زن آمریکایی با لباسی متفاوت در گلدن گلاب حاضر شد، اتفاقی نو در فرش قرمز رقم خورد. آن هم نگاهی جدید به پوشش بازیگران بود.

فرش قرمز

پوششی که تنها سلیقه شخصی افراد در آن دخیل نیست و صنعت مد و طراحان حرفه‌ای در آن حرف اول را می‌زنند. حالا فرش قرمز نه تنها محلی برای تبلیغات است بلکه به محلی برای رقابت میان طراحان و برندهای مطرح تبدیل شده‌است.

قوانین فرش‌های قرمز در فستیوال‌های سینمایی چیست؟

اجرای مراسم فرش قرمز در جشنواره‌های مطرحی نظیر برلین، کن و ونیز با جایزه‌هایی چون اسکار و گلدن گلاب متفاوت است و این تفاوت به خاطر زمان برگزاری این دو است. در جایزه‌های مطرح به دلیل انجام تنها یک مراسم چند ساعته، فرش قرمز یک‌بار پهن می‌شود که هنرمندان با پیاده شدن از ماشین‌ها و حرکت روی فرش قرمز راهی سالن اصلی مراسم می‌شوند.

اسکار فرش قرمز

در مراسم اسکار، فرش قرمز توسط برجسته‌ترین طراحان آماده می‌شود و تمامی مدعوین روی این فرش قدم می‌گذارند. این فرش با طنابی مخمل به دو قسمت تقسیم شده است و نامزدها در سمت چپ فرش حرکت می‌کنند تا خبرنگاران بتوانند با آن‌ها گفت‌و‌گو کنند و سایر مهمانان از سمت راست فرش حرکت می‌کنند.

فرش قرمز اسکار

مهمانان روی فرش اجازه ایستادن ندارند و باید بدون وقفه حرکت کنند و تنها کسانی که کیف‌های حاوی اسامی برنده‌ها را در دست دارند، می‌توانند هرچقدر که می‌خواهند روی فرش قرمز بدون حرکت بایستند.

جشنواره کن

در جشنواره‌هایی مانند کن که بازه زمانی بیش از یک روز دارند، فرش قرمز در افتتاحیه، اختتامیه و اکران هر فیلم پهن می‌شود. در مراسم افتتاحیه و اختتامیه تمامی هنرمندان حاضر می‌شوند و در قسمت اکران فیلم‌ها، تنها عوامل آن فیلم حضور می‌یابند. روند عبور از روی فرش قرمز در این جشنواره هم، شبیه به جایزه‌هایی مثل اسکار است و هنرمندان به سالن اصلی راهنمایی می‌‌شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها