از سوی سازمان خصوصی سازی انجام شد؛

واگذاری 50 بنگاه به ارزش 4680 میلیارد تومان در سال 97

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در سال 97، 50 بنگاه به ارزش 4,680 میلیارد تومان از سوی سازمان خصوصی سازی واگذار شده است.

واگذاری 50 بنگاه به ارزش 4680 میلیارد تومان در سال 97
کد خبر: 283151
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۰ ۱۱:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مطابق با سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، سال 93 آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت‌های دولتی تعیین شده بود که این مهلت به دلیل تأخیر در واگذاری‌ها، در سال‌های 94، 95، 96 و 97 تمدید شد و قرار بود در سال گذشته، 631 بنگاه دولتی تعیین تکلیف و واگذار شوند.

از 631 بنگاه قرار گرفته در فهرست واگذاری سال 97، بیشترین تعداد واگذاری مربوط به وزارت جهاد کشاورزی و نیرو بود که 398 بنگاه مختص از قبیل پشتیبانی امور دام کشور، بازرگانی دولتی، غله‌های مناطق و سیلوها و صندوق‌های بیمه و حمایت کشاورزی مربوط به وزارت جهادکشاورزی بودند. از این تعداد 187 بنگاه مختص به واگذاری غله‌های مناطق و سیلوها است. همچنین وزارت نیرو با واگذاری 129 بنگاه از دیگر دستگاه اجرایی پرتعداد در واگذاری به بخش خصوصی بود که واگذاری 65 بنگاه دولتی در قسمت شرکت‌های آب و فاضلاب، 31 بنگاه در شرکت‌های آب منطقه‌ای و 25 بنگاه تولید نیروی برق حرارتی یا همان نیروگاه‌ها از عرضه‌های این وزارتخانه بودند.

با این حال کمتر از نیمی از این بنگاه‌ها در هیأت واگذاری قیمت گذاری شدند که گفته می‌شود علت آن، تغییر سکاندار وزارت امور اقتصادی و دارایی بود و همین امر موجب شد در نیمه دوم سال 97، در هیچیک از جلسات هیأت واگذاری بحثی در رابطه با قیمت گذاری بنگاه‌ها انجام نشود و کلیات و فرایند واگذاری‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

در این راستا، در سال 97، 33 بنگاه یا شرکت دارای سهام دولتی با ارزش ریالی 2,150 میلیارد تومان از سوی سازمان خصوصی سازی واگذار شد.

همچنین سازمان خصوصی سازی به وکالت از بدهکاران یا صندوق کارکنان فولاد، 15 بنگاه و شرکت را با ارزش ریالی 2,530 میلیارد تومان واگذار کرد.

در مجموع طی سال 97، 48 بنگاه و شرکت از سوی سازمان خصوصی سازی واگذار شد که ارزش ریالی آن 4 هزار و 680 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

در سال 96، در مجموع 2 هزار و 457 میلیارد تومان بنگاه یا شرکت از سوی سازمان خصوصی سازی واگذار شده بود که نشان می‌دهد میزان واگذاری‌ها در سال 97 نسبت به 96 رشد 52.5 درصدی داشته است.

واگذاری‌های سازمان خصوصی سازی به دو صورت است که یک بخش مربوط به شرکت‌هایی می‌شود که سهام دولتی دارند که این بنگاه‌ها خرید دست اول محسوب می‌شوند و بخش دیگر نیز مربوط به بنگاه یا شرکت‌هایی می‌شود که قبلاً فروخته شده‌اند اما به دلایلی یا بدهکار شده‌اند و نتوانسته‌اند اقساط مربوطه را پرداخت کنند که به صورت وکالتی از سوی سازمان خصوصی سازی واگذار می‌شوند و یا اینکه برای صندوق یا نهاد و مرکز خاصی هستند.

همچنین مطابق با برآوردها، از صد در صد بنگاه‌های عرضه شده، تنها 12 درصد از عرضه‌ها با موفقیت همراه می‌شود و 88 درصد عرضه‌ها یا متقاضی ندارند و یا اینکه با مشکل مواجه می‌شوند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها