علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

از این پس خود را آماده باران‌های سیل‌آسا کنیم

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کل 290 نماینده مجلس و حتی خود دولتی‌ها می‌دانند که دولت نمی‌تواند این خسارت را جبران کند. برداشت از صندوق توسعه ملی به نفع ما نیست باید توجه کنیم که چقدر امکان برداشت از این صندوق وجود دارد برداشت از صندوق توسعه ملی پشتوانه‌های ارزی ما را ضعیف می‌کند که خود معلول مشکلات دیگری خواهد شد.

از این پس خود را آماده باران‌های سیل‌آسا کنیم
کد خبر: 283518
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۱ ۱۲:۰۶:۲۲

اعتمادآنلاین| علی ابراهیمی در بیان ارزیابی خود از بروز سیلاب‌های گسترده در کشور گفت: ظواهر نشان می‌دهد که ما داریم اثرات تغییر اقلیم را تجربه می‌کنیم. تغییر اقلیم به این معناست که با گرم شدن چند درجه‌ای کره زمین جابجایی‌هایی در طبیعت صورت می‌گیرد که باعث می‌شود ما هم خشکسالی‌هایمان شدیدتر شود و هم اینکه ترسالی‌هایمان شدت پیدا کند. در این صورت ممکن است که از یک پراکنش متعادل بارش برخوردار نشویم اما اگر اتفاق بیفتد بارش‌هایی با شدت بالا خواهیم داشت.

فعالیت‌های پیشگیرانه را خیلی سریع و با محاسبات دقیق انجام دهیم

وی تاکید کرد: در این صورت ممکن است در منطقه‌ای با حجم زیادی از بارش مواجه شویم که این خود ناشی از تغییر اقلیم است و ممکن است مشکلاتی را هم ایجاد کند. راه حل اینکه بتوانیم نسبت به تغییر اقلیم مقاوم باشیم این است که در این گونه مواقع مدیریت خود را تقویت کنیم چرا که بارش‌های در اثر تغییر اقلیم علاوه بر خسارت‌هایی که در حوزه‌های عمران دارد میزان فرسایش خاک را هم به شدت افزایش می‌دهد.

این عضو فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: ما باید فعالیت‌های پیشگیرانه را خیلی سریع و با محاسبات دقیق انجام دهیم. کارهای آبخیزداری هم زیرساخت‌های زمان‌بر نمی‌خواهد اما نتایج مثبتی را در حوزه حفظ گونه‌های گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک دربردارد.

وی با بیان اینکه ما در این میان با تعدادی از فعالان محیط زیست اختلاف‌نظر کارشناسی داریم، اظهار کرد: نظرهایی وجود دارد که فعالان محیط زیستی می‌گویند وجود سدها تعادل اکولوژیک را برهم زده است در صورتی که اگر این ابنیه ایجاد شوند در مواقع ضروری از آن استفاده می‌شود و اتفاقا می‌تواند مفید هم باشد، همان‌طور که دیدیم در مشکلات اخیر که ناشی از سیل در کشور رخ داد بخشی از آب‌ها در پشت سدها نگهداری و از روان شدن آن جلوگیری شد.

از این پس خود را آماده باران‌های سیل‌آسا کنیم

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: ما از این به بعد علاوه بر این بلایای طبیعی مثل زلزله، سرمازدگی، خشکسالی و ... باید کم کم خودمان را آماده بروز باران‌های سیل‌آسا کنیم. خیلی نمی‌توان دقیق گفت که ما از این به بعد هر سال شاهد بارندگی‌ها و بروز سیلاب‌ها به این شدت و گستردگی باشیم اما در مناطقی خاص ممکن است شرایط طبیعی به نحوی دست به دست هم دهد که بارش‌های شدید ایجاد شود و ممکن است چند سال هم چنین اتفاقی رخ ندهد اما روی هم رفته می‌توان گفت شدت خشکسالی‌ها و شدت بارش‌هایمان نسبت به قبل متفاوت خواهد بود.

ابراهیمی افزود: طی سالیان و دهه‌های گذشته بارش‌ها این گونه بوده که پراکنش داشتیم و در طول یک سال زراعی بارش‌های متعددی را شاهد بودیم اما الان بارش بیش از 200 یا 300 میلی‌متر طی سه، چهار روز این اتفاقات ناگوار را با خود به همراه می‌آورد.

فعلا آمادگی برخورد عاقلانه و کم‌‌هزینه با بحران‌ها را نداریم

وی در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه‌های مختلف در مناطق سیل‌زده تحت مدیریت واحد و با هماهنگی مطلوب مشغول خدمت‌رسانی هستند یا خیر؟ گفت: اعتقاد دارم لازم بوده که دستگاه‌های مختلف آمادگی نسبی داشته باشند که هم به مردم اطلاع بدهند و هم اقدامات فنی و پیشگیرانه را به کار بگیرند اما این موارد آن‌طور که باید و شاید انجام نشده و این نشان می‌دهد که مدیریت ما مشکل دارد و این نشان داده که متاسفانه فعلا آمادگی برخورد عاقلانه، کم هزینه و با بهره‌وری بالا با بحران‌ها را نداریم.

نماینده اصلاح‌طلب مردم شازند تصریح کرد: زمانی که بحران رخ می‌دهد ما دخالت همه سیستم‌ها و کمک‌های مردمی را شاهد هستیم هر چند که این مورد طبیعی است چرا که وسعت خسارت و حادثه بالا بوده است اما وجود و حضور دستگاه‌های مختلف زمانی موثر خواهد بود که تحت یک مدیریت واحد انجام شود.

اقبال مردم به حضور سلبریتی‌ها در زلزله کرمانشاه نشان داد محوریت مدیرت بحران ما اشکال دارد

وی با اشاره به حادثه زلزله کرمانشاه در سال گذشته گفت: در آن حادثه که هنرمندان و ورزشکاران و سلبریتی‌ها ورود پیدا کردند و مردم به اینها اقبال نشان دادند، نشان داد که محوریت ما در بحران‌ها اشکال دارد؛ الان هم در این حادثه در زمان کنونی که وقت امداد و نجات است بهترین محور که قانون هم پیش‌بینی کرده هلال احمر است و دستگاه‌هایی مثل ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، سایر وزارت‌خانه‌ها و نیروهای مردمی و ... نباید تحت فرماندهی خودشان عمل کنند بلکه باید مستقیما از هلال احمر دستور بگیرند.

این عضو فراکسیون امید مجلس ابراز کرد: در سیل اخیر تلاش‌های بسیاری از سوی دستگاه‌های مختلف انجام شد اما هماهنگ عمل کردن در قالب یک مدیریت مورد انتظار است که باید حتما انجام شود.

برای کاهش آلام مردم اشتباه دیگری مرتکب نشویم

وی با اشاره به لزوم توجه به بازسازی مناطق تخریب شده گفت: باید توجه کنیم که دوباره اشتباهات گذشته رخ ندهد یعنی به عنوان مثال در منطقه پلدختر آن منطقه‌ای که آب گرفته دوباره آنجا کار عمرانی انجام نشود. درست است که توجه به این موارد مقداری هزینه‌بر است اما ما نباید برای اینکه بخواهیم آلام مردم را کاهش دهیم، اشتباه دیگری انجام دهیم و از همین الان دوباره زمینه حوادث دیگر را فراهم کنیم. باید توجه کنیم برای بازسازی مناطق تخریب شده فعالیت‌های عمرانی خود را از مناطقی که امکان بروز سیل در آنجاها وجود دارد، دور کنیم.

نماینده مردم شازند تصریح کرد: این کار و این روش هزینه بیشتری دارد ولی ما یک بار باید جبران خسارت را انجام دهیم نه چند بار. شاید اگر ساختمان‌ها یا پل‌ها را دوباره سر جای قبلی خودش بنا کنیم با بروز بارشی دیگر زمینه برای حادثه‌ای مشابه ایجاد کرده‌ باشیم و دوباره سرمایه‌های خود را در معرض حوادث بعدی قرار داده‌ایم. حتی اگر بازسازی مناطق‌مان به جای یک سال پنج سال طول بکشد ولی اساسی بسازیم خیلی بهتر از آن است که دوباره به صورت مُسکن‌وار عمل کنیم.

امیدوارم کیفیت زندگی مردم به همت خودشان مجددا به زمان قبل از سیل برگردد

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا زندگی مردم به کیفیت پیش از سیل باز می‌گردد یا خیر گفت: بله امیدواریم به همت خودشان این اتفاق بیفتد چرا که بنده زیاد امید ندارم که منابع دولت بتواند خسارت وارده را جبران کند چرا که ما متاسفانه تعداد زیادی از تاسیسات زیربنایی‌مان از بین رفته است و این نشان می‌دهد که ما در احداث ابنیه، پل‌ها و جاده‌ها دقت و نظارت کافی نداشتیم که امروز شاهد این حادثه و خسارت هستیم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم عنوان کرد: این حادثه نشان داد که ابنیه 80 و 90 ساله بعضا سر جای خود مانده‌اند اما تعداد زیادی از ابنیه‌های جدیدتر تخریب شده‌اند بنابراین با یک نگاه ساده می‌توان فهمید که یا محاسبات دقیق نبوده یا نظارتی وجود نداشته است. اینها از جمله مواردی است که ما باید به آن دقت کنیم. در همین منطقه پلدختر یک منطقه به زیر آب رفته و یک منطقه دیگر شرایط عادی‌تری دارد این نشان می‌دهد که ما نباید دوباره در آن منطقه حادثه دیده فعالیت‌های عمرانی خود را انجام دهیم بلکه باید به مکان جدیدی رفت حتی اگر هزینه‌ها چند برابر شود. قرار نیست سر خود را کلاه بگذاریم یا سرمایه‌های کشور را برای یک مقطع خاص به تاراج دهیم.

به‌جای برداشت از صندوق توسعه ملی قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا برداشت از صندوق توسعه ملی می‌تواند خسارت ناشی از سیل را جبران کند یا خیر گفت: برداشت از صندوق توسعه ملی به نفع ما نیست باید توجه کنیم که چقدر امکان برداشت از این صندوق وجود دارد برداشت از صندوق توسعه ملی پشتوانه‌های ارزی ما را ضعیف می‌کند که خود معلول مشکلات دیگری خواهد شد.

این عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: به جای برداشت از صندوق توسعه ملی اگر قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم و از محل همین درآمد خسارت‌ها را جبران کنیم به نفع ما خواهد بود چرا که حجم خسارت به قدری بالاست که بودجه امسال و سال آینده کفاف جبران این خسارت را نمی‌دهد. قیمت آزاد فسادی ندارد، رقابت در آن سالم خواهد بود، مشتری بر تولید کننده مسلط خواهد شد و حق انتخاب خواهد داشت اما در غیر اینصورت مشتری و مصرف‌کننده باید خود را با شرایطی که تولید‌کننده تعیین می‌کند وفق دهد ضمن اینکه منابع گزافی از این کشور به هدر می‌رود.

همه 290 نماینده مجلس و دولتی‌ها می‌دانند که دولت نمی‌تواند خسارات سیل را جبران کند

ابراهیمی گفت: قیمت واقعی بنزین بیش از پنج یا شش هزار تومان است اما اگر ما بنزین را به دو هزار تومان برسانیم روزانه 95 میلیارد تومان از محل افزایش قیمت بنزین به دست خواهد آمد و اگر گازوئیل از لیتری 300 تومان به هزار تومان افزایش پیدا کند نزدیک به 60 میلیارد تومان از این محل به دست خواهد آمد. در صورت اجرای این طرح سالانه حداقل می‌توان 40 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد که بیش از آن نصف آن را می‌توان به بازسازی‌های مناطق سیل‌زده اختصاص داد اما این کار جرات و درایت می‌خواهد.

وی در پایان تاکید کرد: کل 290 نماینده مجلس و حتی خود دولتی‌ها می‌دانند که دولت نمی‌تواند این خسارت را جبران کند پس دادن وعده توخالی به مردم هم درست نیست چرا باعث بی‌اعتباری خودمان می‌شویم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها