کد خبر: 287389
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ ۱۵:۲۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» حواشی مسابقه تلویزیونی «برنده باش» را بررسی می‌کند؛

راه ناهموار «برنده باش»

یکی از مواردی که نام «برنده باش» را در میان مخاطبان مطرح کرد، حواشی و نقدهای متعددی بود که به این برنامه وارد می‌شد؛ از سیاست کلی مسابقه گرفته تا طرح سوال‌ها و پاسخ‌هایی که با چند ثانیه جست‌وجو در گوگل مشخص می‌شود. در واقع به گفته بسیاری از منتقدین این برنامه، اطلاعات عمومی و دانش افراد نقش چندانی در برنده شدن ندارد.

راه ناهموار «برنده باش»
کد خبر: 287389
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ ۱۵:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ الهه باقری- این روزها مسابقه «برنده‌باش» دلایل بسیاری پیدا کرده تا به یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی تبدیل شود. این برنامه با الگوبرداری از مسابقه «میلیونر شو» یک مدل جهانی آمریکایی ساخته شده است؛ مدلی که گفته می‌شود دیگر در کشورها طرفدار ندارد.

محمدرضا گلزار اولین بار به طور رسمی در برنامه «ماه عسل» اعلام کرد مسابقه «برنده باش» را که مدلی از یک مسابقه پربیننده است روی آنتن شبکه سه می‌برد.

بازسازی این شباهت‌ها ناخودآگاه مخاطب را به این مسابقه جذب می‌کند. حضور سلبریتی مطرحی چون محمدرضا گلزار نیز دلیل پررنگ دیگری شد تا طرفداران این مسابقه، روزبه‌روز بیشتر شوند.

مورد دیگری که نام «برنده باش» را در میان مخاطبان مطرح کرد حواشی و نقدهای متعددی بود که به این برنامه وارد می‌شد؛ از سیاست کلی مسابقه گرفته تا طرح سوال‌ها و پاسخ‌هایی که با چند ثانیه جست‌وجو در گوگل مشخص می‌شود. در واقع به گفته بسیاری از منتقدین این برنامه، اطلاعات عمومی و دانش افراد نقش چندانی در برنده شدن ندارد.

آغاز حاشیه‌هایی برای «برنده باش»

این برنامه که در 21 مرداد 97 برای اولین‌بار از شبکه سوم سیما پخش شد، اسفند پرحاشیه‌ای را پشت سر گذاشت؛ از حقوق چند ده میلیونی مجری برنامه برای هر اجرا گرفته تا دستکاری در سوالات. تیر خلاص حواشی را هم استفتائات مراجع تقلید شلیک کردند.

در 17 اسفند سال گذشته، بسیاری از مراجع معظم تقلید، این شیوه اعطای جایزه به برندگان را از کل یا بخشی از پول جمع‌شده شرکت‌کنندگان، دارای اشکال دانستند و حتی برخی نیز آن را به قمار یا امری نزدیک به قمار تشبیه کردند.

حواشی مسابقه تلویزیونی به مراجع تقلید رسید

متن پاسخ‌ مراجع تقلید در اسفند 97 به استفتاء در مورد مسابقه «برنده باش» به‌ شرح زیر بود:

پاسخگوی سوالات شرعی دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در قم گفت: «آقا فرموده‌اند اگر شبیه بخت‌آزمایی باشد بنا بر احتیاط جایز نیست.»

همچنین بخش استفتائات دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، از دیگر مراجع عظام تقلید، نیز در پاسخ به این پرسش نوشت: «در این گونه موارد باید مطابق قوانین و مقررات مربوطه عمل شود و در صورتی که جوایز از آن پول‌ها داده می‌شود یا لااقل پول‌ها پشتوانه‌ای برای آن جوایز است، شبیه بخت‌آزمایی می‌باشد و اشکال دارد.»

در عین حال دفتر آیت‌الله نوری همدانی هم با عبارت «اشکال دارد» به این پرسش شرعی و استفتا پاسخ داد.

یکی از اعضای دفتر آیت‌الله وحیدخراسانی در قم نیز در پاسخ به این پرسش چنین گفت: «اگر مسابقه‌ای به این صورت باشد که از شرکت‌کنندگان در آن پولی دریافت شود تا از همان پول به برنده یا برندگان جایزه داده شود این امر جایز نیست، مگر آنکه برگزارکننده مسابقه از این پول‌ها، امکاناتی هم در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهد؛ مثلاً در یک مسابقه ورزشی، بخشی از پول جمع‌شده نیز برای توزیع توپ و وسایل ورزشی و مانند آن در بین شرکت‌کنندگان هزینه شود.»

دراین‌باره دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی این‌گونه جایزه دادن‌ها را دارای اشکال دانست و دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز اعلام کرد: «اگر مسابقه به گونه‌ای باشد که برگزارکننده از جیب خودش پولی بابت جایزه در نظر بگیرد اشکال ندارد، اما اینکه جوایز مسابقه ازهمه یا بخشی از پول شرکت کنندگان در مسابقه تامین شود اشکال دارد.»

واکنش محمدرضا گلزار به حاشیه‌های «برنده باش»

محمدرضا گلزار اسفند 97، در پاسخ به احتمال دستکاری شدن سوالات او، با انتشار فیلمی گفت: «در یکی از برنامه‌ها اشتباهی از طرف «برنده باش» رخ داد و دوستان زمان فوتسال را اشتباهی در گزینه‌ها گذاشته بودند. در 53 برنامه با کمک به شرکت کنندگان، تلاش کردیم سطح علمی مردم را بالا ببریم. من به خاطر مردم جانم را می‌دهم، چراکه از بطن همین مردم هستم و مردم هم سال‌هاست حمایت کرده‌اند. بابت این اشتباه از طرف تیم «برنده باش» از مردم عذرخواهی می‌کنم.»

پس از آن، بعد از رای‌گیری‌های جشنواره تلویزیونی جام‌جم و احتمال تقلب در این رای‌گیری میان مسابقه «برنده باش» و «نود» بار دیگر نام این مسابقه در صدر اخبار قرار گرفت.

در این میان اما استفتائات مراجع تقلید کمرنگ شد و تاثیر چندانی در روال پخش این برنامه نداشت. تا اینکه امروز آیت‌الله مکارم شیرازی، به‌طور واضح و مستقیم، این برنامه را مصداق قمار دانست.

پاسخ روابط عمومی شبکه سه و مسابقه «برنده باش» به استفتاء آیت‌الله مکارم شیرازی

بر همین اساس، اعتمادآنلاین در گفت‌وگو با کوروش کمره‌ای مسئول روابط عمومی شبکه سه سیما در مورد ادامه این برنامه پیگیری‌هایی انجام داد. او پاسخ دراین‌باره را بر عهده روابط عمومی مسابقه «برنده باش» گذاشت و اعلام کرد: «پیش از این نیز چنین صحبت‌هایی در مورد «برنده باش» مطرح شده بود اما به ‌نظر نمی‌رسد فرض استفتاء به‌طور غیرصحیح بیان شده باشد و باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود.»

روابط عمومی مسابقه «برنده باش» نیز، به‌ دنبال انتشار نظر آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتاء درباره مسابقه، توضیحاتی برای رسانه‌ها ارسال کرد:

متن توضیح روابط عمومی مسابقه به این شرح است:

«به نام خدا

در پی انتشار استفتائی پیرامون مسابقه برنده باش به اطلاع می‌رساند فرض مطرح‌شده در سوال استفتاء کامل نیست و طبیعتاً فرض ناکامل، جایگاه سوال را مخدوش می‌سازد.»

علی مرادخانی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، درباره ادامه این برنامه بیان کرد که مسابقه «برنده باش» همچنان مطابق روال قبلی خود پخش خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها