اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی:

فعلا احزاب به ستادهای انتخاباتی شباهت دارند/ برای استانی‌شدن انتخابات مجلس نیازمند احزاب قوی هستیم

اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان «برای استانی‌شدن انتخابات مجلس نیازمند احزاب قوی هستیم» گفت: در شرایط فعلی احزاب به ستادهای انتخاباتی شباهت دارند.

فعلا احزاب به ستادهای انتخاباتی شباهت دارند/ برای استانی‌شدن انتخابات مجلس نیازمند احزاب قوی هستیم
کد خبر: 288410
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۰۹:۱۰:۲۲

اعتمادآنلاین| اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: این مصوبه مجلس دارای ابهامات زیادی است که در مرحله اجرا قطعاً سردرگمی‌هایی را ایجاد خواهد کرد.


وی با بیان اینکه در سیستم فعلی مردم برای حل مشکل خود به نماینده شهر خود رجوع می‌‎کنند اما در صورتی که سیستم انتخابات استانی شود، مردم برای حل مشکلاتشان باید به ‌کل نمایندگان استان مراجعه کنند و این شرایط مشکلات مردم را افزایش می‌دهد، افزود: طبق مصوبه مجلس اگر فردی در حوزه انتخابیه خود 60 درصد آرا را کسب کند، در صورتی که حداکثر آرا را در استان به‌دست نیاورد به مجلس راه پیدا نمی‌‎کند، اما اگر رقیب او در حوزه انتخابیه شهرستانی 15 درصد آرا را کسب کند، با کسب رأی بیشتر در سطح استان به مجلس راه پیدا می‌کند و همین امر سبب می‌شود که مردم این حوزه انتخابیه احساس بی‌نماینده بودن در مجلس را داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: در سیستم انتخابات استانی که اکنون طراحی شده، فردی که در استان بیشترین رأی را کسب کرده، اگر در شهرستان خود 15 درصد را کسب نکند، نمی‌تواند به مجلس راه پیدا کند و این نیز مشکلات خود را به‌دنبال دارد، زیرا در قانون اساسی مراجعه به آرای عمومی اصل قرار گرفته، اما اینجا با این سیستم ممکن است آرای زیادی از مردم به‌دلیل وجود حدنصاب شهرستان اجرائی نشود.

سلیمی با ابراز اینکه در مصوبه مجلس بر نقش احزاب برای انتخابات تأکید شده است، گفت: ابتدا باید احزاب پاسخگو فعال شوند تا پس از آن انتخابات استانی و حزبی شود، در شرایط فعلی احزاب به ستادهای انتخاباتی شباهت دارند، هیچ حزبی فعال نیست و برخی احزاب در خانه احزاب معطل تهیه اساسنامه هستند.

وی با بیان اینکه افرادی که در احزاب عضویت دارند، حق عضویت خود را نمی‌پردازند و پولی نمی‌دهند، افزود: افراد توانمند و صاحبان قدرت و ثروت هزینه احزاب را می‌دهند و این حزب وام‌دار آن فرد، و به‌لحاظ مالی وابسته به او می‌شود.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها