کد خبر: 291734
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ۱۳:۲۵:۱۴
| |

میزان بروز تصادفات در ماه مبارک رمضان کاهش می‌یابد

بررسی‌های یک پژوهش دانشگاهی درباره رابطه ماه مبارک رمضان با میزان بروز تصادفات و دیگر آسیب‌ها و مقایسه آن نشان می‌دهد که میزان بروز تصادفات در این ماه کاهش می‌یابد.

میزان بروز تصادفات در ماه مبارک رمضان کاهش می‌یابد
کد خبر: 291734
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۷ ۱۳:۲۵:۱۴

اعتمادآنلاین| پژوهش «رابطه ماه مبارک رمضان با میزان بروز تصادفات و دیگر آسیب‌ها و مقایسه آن در زنان و مردان پذیرش شده در اورژانس بیمارستان‌های شهر کرمانشاه در سال‌های 1380 تا 1387» از سوی غلامرضا محسنی و راضیه یوسفیان ملأ اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است.

هدف از این پژوهش بررسی افزایش سلامت اجتماعی در هر جامعه است و بر اساس روش گذشته نگر و نیمه تجربی تمام بیماران زن و مرد 15 تا 45 ساله‌ای که به علت تصادفات رانندگی و سه نوع آسیب دیگر (نزاع، زد و خورد، پرتاب از ارتفاع، درگیری با سلاح گرم) در طول ماه مبارک رمضان و دیگر ماه‌های سال‌های 1380 تا 1387 به بخش اورژانس بیمارستان‌های طالقانی و امام رضای شهر کرمانشاه مراجعه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند.

بر اساس این نتایج این پژوهش، اگر چه میانگین میزان بروز تصادفات و دیگر آسیب‌ها و حوادث بین زنان و مردان در ماه‌های رمضان و غیررمضان دارای تفاوت معناداری نیست، میانگین این آسیب‌ها در ماه‌های غیررمضان بیشتر از ماه‌های رمضان است.

همچنین میزان بروز آسیب‌ها در زنان نسبت به مردن هم در ماه مبارک رمضان و هم در ماه‌های غیر رمضان کمتر است.

نتایج این تحقیق برخلاف بسیاری از پژوهش‌ها که در آنها نشان داده شده کاهش گلوکز خون و مغز با افزایش خشونت و کاهش تمرکز و همچنین افزایش آسیب در افراد که ممکن است در زمان روزه‌داری رخ دهد همراه است، ممکن است مربوط به تغییر شیوه زندگی، عوامل فرهنگی و معنوی مؤثر بر رفتارهای اجتماعی افراد در ماه مبارک رمضان در اثر تاثیرهای بالای این ماه مبارک روی معنویات و رفتاری‌های فرد باشد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها