کد خبر: 309517
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۷ ۱۴:۱۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد

همه آن چیزی که باید در مورد کارت سوخت بدانید/ از معرفی سایت‌های ثبت‌نام کارت سوخت تا شرایط ثبت‌نام مالکان خودروهای نوشماره و تعویض پلاک‌های جدید/ خودروهایی که کارت سوخت ندارند باید ثبت‌نام کنند؟/ در صورت مفقود شدن کارت سوخت چه کنیم؟

مدیریت مصرف سوخت یکی از الزامات امروز اقتصاد ایران به حساب می‌آید که با اجرای مجدد طرح کارت سوخت، علاوه بر حفظ ثروت ملی، جلوگیری از قاچاق و مشخص شدن میزان واقعی مصرف، کشور می‌تواند به خودکفایی کامل در این زمینه دست پیدا کند.

همه آن چیزی که باید در مورد کارت سوخت بدانید/ از معرفی سایت‌های ثبت‌نام کارت سوخت تا شرایط ثبت‌نام مالکان خودروهای نوشماره و تعویض پلاک‌های جدید/ خودروهایی که کارت سوخت ندارند باید ثبت‌نام کنند؟/ در صورت مفقود شدن کارت سوخت چه کنیم؟
کد خبر: 309517
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۷ ۱۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا اصغرزاده- پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر احیای مجدد کارت سوخت ، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در جدیدترین اطلاعیه خود از الزامی شدن استفاده از کارت سوخت ، از تاریخ 20 مردادماه خبر داد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، چهارمین اطلاعیه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در سال جدید یکی از شبهات عرضه جدید بنزین با کارت سوخت را پاسخ داد.

عرضه بنزین به خودروها فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه شماره 4 اعلام کرد که عرضه بنزین به خودروها از 20 مردادماه امسال فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت انجام می‌شود.

در اطلاعیه شماره 4 این شرکت آمده است: در اجرای سیاست‌های دولت و مجلس شورای اسلامی، عرضه بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور از تاریخ 20 مردادماه امسال فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت، امکان‌پذیر خواهد بود.

براساس این اطلاعیه، آن دسته از صاحبان خودروها که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده‌اند و بر اساس فراخوان پیشین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ، اطلاعات خود را در سامانه دولت همراه درج و با طی کردن فرآیند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام دوباره ندارند و کارت هوشمند سوخت‌شان بر اساس ثبت‌نام پیشین، صادر و از سوی شرکت ملی پست ایران به آنها تحویل داده خواهد شد.

این دسته از هموطنان هزینه ثبت نام و صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب، هنگام دریافت کارت، به ماموران شرکت ملی پست ایران پرداخت خواهند کرد.

همچنین هموطنانی که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده‌اند و در فراخوان پیشین از طریق سامانه دولت همراه ثبت‌نام نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +10 یا سامانه دولت همراه، برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.

بر اساس اطلاع‌رسانی‌های پیشین، روند ثبت‌نام کارت سوخت از هشتم اردیبهشت‌ماه آغاز شد تا افرادی که همچنان موفق به ثبت‌نام و دریافت کارت سوخت نشده‌اند یا در چند ماه گذشته اقدام به نقل و انتقال خودرو کرده‌اند، ثبت‌نام خود را انجام دهند.

دستورالعمل ثبت‌نام مالکان خودرو و موتورسیکلت فاقد کارت سوخت

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه شماره یک خود که در تاریخ هشتم اردیبهشت‌ماه منتشر شده بود، اعلام کرد: مالکان خودرو و موتورسیکلت که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند می‌توانند از ساعت 24 یکشنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه، از طریق سامانه دولت همراه برای دریافت کارت سوخت ثبت‌نام کنند.

در اطلاعیه شماره یک این شرکت آمده است: مالکان خودرو و موتورسیکلت که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند، می‌توانند از ساعت 24 یکشنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه، با مراجعه به سامانه https://mob.gov.ir و همچنین اپلیکیشن دولت همراه یا کد دستوری #4* به‌ منظور دریافت کارت هوشمند سوخت، تقاضای خود را ثبت کنند.

این اطلاعیه تاکید می‌کند مالکان خودروهای عمومی، دولتی و مالکان خودروها در استان سیستان و بلوچستان که پیش از این در دفاتر پلیس +10 درخواست خود را ثبت کرده‌اند، لازم نیست به این سامانه مراجعه کنند و کارت سوخت آنها به نشانی ایشان ارسال خواهد شد.

لازم به ذکر است که امکان ویرایش اطلاعات همیشگی خواهد بود تا در صورت اتمام تاریخ انقضای کارت بانکی، تصمیم به تغییر کارت بانکی به عنوان کارت سوخت و موارد مشابه، امکان جایگزینی کارت دیگری وجود داشته باشد.

استفاده از کارت بانکی به جای کارت هوشمند سوخت

در اطلاعیه شماره 2 شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران که در تاریخ 11 اردیبهشت 98 منتشر شد، آمده است: اشخاصی که از نخستین فراخوان ثبت‌نام کارت هوشمند سوخت تاکنون در سامانه دولت همراه ثبت‌نام و کارت بانکی به سامانه معرفی کرده‌اند، نیازی به دریافت کارت سوخت ندارند زیرا کارت بانکی آنها جایگزین کارت سوخت خواهد شد.

در اطلاعیه شماره 2 این شرکت آمده است: سازوکاری طراحی شده که می‌توان از کارت بانکی برای سوخت‌گیری استفاده کرد و نحوه به‌کارگیری آن هر زمان که تصمیم بر اجرای طرح سهمیه‌بندی باشد به اطلاع عموم می‌رسد.

این اطلاعیه تاکید می‌کند که کارت‌های هوشمند سوخت قدیمی همچنان قابل استفاده خواهد بود، جایگزینی کارت بانکی برای مالکان خودرو و موتورسیکلت‌هایی است که در سامانه دولت همراه ثبت‌نام کرده‌اند و کارت سوخت ندارند؛ مردم نگران کارت سوخت نباشند، در صورت هرگونه تغییر در نظام توزیع سوخت، شهروندان می‌توانند هم با کارت بانکی ثبت‌نام‌شده و هم با کارت‌های سوخت قدیمی سوخت‌گیری کنند.

شرایط ثبت‌نام مالکان خودروهای نوشماره و تعویض پلاک‌های جدید

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه شماره 3 شرایط ثبت‌نام مالکان خودروهای نوشماره و تعویض پلاک‌های جدید را اعلام کرد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این اطلاعیه اعلام کرد: مالکان خودروهای نوشماره و تعویض پلاک‌های جدید که تاکنون موفق به دریافت کارت شناسایی خودرو نشده‌اند، هنگام ثبت‌نام کارت سوخت در سامانه می‌توانند با استفاده از شماره VIN (شناسه 16 رقمی) مندرج در شناسنامه مالکیت خودرو برای دریافت کارت هوشمند سوخت در سامانه دولت همراه، اپلیکیشن دولت همراه یا از طریق کد دستوری #4* ثبت‌نام کنند.

البته پیش از این نیز تذکراتی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها اعلام شده بود که در آن زمان دلیل این توصیه، قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر سوخت‌گیری افراد با کارت سوخت عنوان شد تا کارت سوخت جایگاه‌دار فقط برای موارد ضروری استفاده شود.

پس از اعلام تذکرات متعدد از سوی این شرکت، در اوایل تابستان سال گذشته طرح رونمایی از کارتخوان‌های جدید سوخت اجرایی شد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی متعهد شد تا پایان سال 98 کل کشور را به کارتخوان‌های جدید مجهز کند.

آذرماه سال گذشته پروژه بازگشت کارت سوخت به صورت جدی‌تر دنبال شد، به گونه‌ای که با آغاز انتشار اطلاعیه‌هایی برای ثبت‌نام مجدد و تعریف روش‌های مختلف برای ثبت‌نام در حدود سه میلیون درخواست صدور کارت سوخت مجدد یا اتصال کارت بانکی به کارت سوخت ظرف مدت یک ماه ثبت شد.

در کنار این مسائل، در زمینه سهمیه‌بندی بنزین ، مجلس شورای اسلامی در اواسط اردیبهشت‌ماه اعلام کرد هرگونه افزایش قیمت یا سهمیه‌بندی به طور کامل منتفی است و به منظور مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت، کارت سوخت احیا می‌شود.

1

متقاضیان برای ثبت‌نام کارت سوخت می‌توانند از طریق سامانه https://mob.gov.ir ، اپلیکیشن دولت همراه، کد دستوری #4* یا مراجعه به دفاتر پلیس +10 روند ثبت‌نام خود را طی کنند. حال در این قسمت به سوالات رایج در این زمینه پاسخ خواهیم داد:

برای ثبت‌نام کارت سوخت خودرو صفرکیلومتر چه باید کرد؟

اگر خودرو صفرکیلومتر دارید، نیازی به ثبت‌نام کارت سوخت نخواهید داشت و باید برای دریافت آن به دفاتر پست مراجعه کنید.

همچنین اگر خودرو کارکرده دارید، اما به هر دلیلی کارت سوخت ندارید، بازهم نیازی به ثبت‌نام کارت المثنی نیست و فقط باید از طریق دفاتر پست، آن را پیگیری کنید.

برای ثبت‌نام کارت سوخت المثنی چند روش وجود دارد؟

برای ثبت‌نام کارت سوخت المثنی چهار روش وجود دارد:

  1. استفاده از اپلیکیشن دولت همراه
  2. استفاده از کد دستوری موبایل
  3. ثبت‌نام اینترنتی در سایت خدمات دولت همراه
  4. ثبت‌نام حضوری در دفاتر پلیس+10.

اگر به هر دلیلی امکان ثبت‌نام از طریق روش‌های غیرحضوری (سه روش اول) را نداشتید، می‌توانید از دفاتر پلیس+10 ( روش چهارم) در هر زمان از سال، برای ثبت‌نام کارت المثنی استفاده کنید.

چگونه می‌توان اپلیکیشن ثبت‌نام را دانلود کرد؟

اپلیکیشن «دولت همراه» را می‌توانید از سایت‌های زیر تهیه کنید:

ایران‌اپس به آدرس الکترونیکی https://iranapps.ir

کافه‌بازار به آدرس الکترونیکی https://cafebazaar.ir

مایکت به آدرس الکترونیکی https://myket.ir

پارس‌هاب به آدرس الکترونیکی http://www.parshub.com

چارخونه به آدرس الکترونیکی http://www.charkhoneh.com

چگونه می‌توان با تلفن همراه ثبت‌نام کرد؟

کافی است با شماره‌گیری کد USSD یا همان کد دستوری #4* (ستاره چهار مربع) با رعایت شرایط زیر اقدام به ثبت درخواست کنید:

  • شخص اقدام‌کننده باید مالک وسیله باشد.
  • شخص اقدام‌کننده باید مالک سیم‌کارت استفاده‌شده باشد.
  • کد ملی الزاماً با مشخصات مالک و دارنده سیم‌کارت یکسان باشد
  • زمان انتخاب هر گزینه در USSD تنها 45 ثانیه است.

در غیر این صورت، از مراحل ثبت‌نام خارج می‌شوید.

اگر مالک، سیم کارتی به نام خود نداشته باشد، چگونه می‌تواند ثبت‌نام کند؟

صرفاً از طریق دفاتر پلیس+10 امکان ثبت درخواست دارد.

چه اطلاعاتی برای ثبت‌نام کارت سوخت لازم است؟

  • شماره تلفن همراه که فقط به نام مالک وسیله باشد.
  • کد ملی مالک وسیله
  • تاریخ تولد مالک
  • شماره شناسایی وسیله یا VIN (شماره هشت‌رقمی که در بارکد پشت کارت خودرو ثبت شده است)
  • شماره 16 رقمی یکی از کارت‌های بانکی عضو شتاب

که در صورت وارد کردن تمامی این اطلاعات در سامانه پیامک تایید عملیات ثبت‌نام دریافت خواهید کرد.

مدارک لازم برای کارت سوخت خودرو چیست؟

مالکانی که کارت سوخت‌شان مفقود شده می‌توانند با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+10 برای در خواست کارت المثنی اقدام کنند. مدارک لازم برای این کار عبارت‌اند از:

  • حضور مالک
  • اصل و کپی کارت یا سند یا بنچاق
  • شناسنامه یا کارت ملی مالک
  • شماره ملی مالک
  • بیمه‌نامه خودرو
  • آدرس کامل پستی به همراه کدپستی
  • پرداخت فیش 10 هزار تومانی به حساب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی

سایر شرایط را از سایت پلیس+10 به نشانی epolice.ir پیگیری کنید.

در ثبت‌نام دفاتر پلیس، آیا حضور مالک ضروری است؟

برای ثبت‌نام در دفاتر پلیس+10 حضور مالک وسیله نقلیه ضروری است. در غیر این صورت باید وکالتنامه‌ای داشته باشید که صراحتاً عبارت « کارت سوخت » در آن قید شده باشد.

چگونه می‌توان با پیامک، وضعیت کارت را پیگیری کرد؟

شماره تلفن پیگیری کارت سوخت :

کافی است پیامکی را با رعایت موارد زیر به شماره 1101202040 ارسال کنید:

برای موتورسیکلت: ابتدا حرف M، سپس ستاره، سپس شماره VIN

برای خودرو: ابتدا حرف V، سپس ستاره، سپس شماره VIN.

شرایط دریافت کارت سوخت موتورسیکلت به چه صورت است؟

همان مدارک و شرایطی که برای صاحبان خودروها اعلام شد، برای صاحبان موتورسیکلت‌ها نیز وجود دارد. البته با این تفاوت که اگر 10 سال از تاریخ ساخت موتورسیکلتی گذشته باشد، دیگر امکان دریافت کارت سوخت ندارد. صاحبان چنین موتورسیکلت‌هایی برای کسب اطلاعات بیشتر باید به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنند.

برای دریافت کارت سوخت چه باید کرد؟

به هر دلیلی اگر کارت سوخت‌تان را دریافت نکردید، ابتدا باید وضعیت آن را پیگیری کنید. برای این کار با داشتن شماره پلاک خودرو به سایت پلیس+10 به نشانی sokht.epolice.ir بروید و از آخرین وضعیت کارت سوخت‌تان مطلع شوید.

از طریق سایت فوق می‌توانید کد رهگیری مرسوله پستی‌تان را ببینید. سپس با داشتن این کد، به سایت رهگیری مرسولات پستی به نشانی newtracking.post.ir مراجعه و کد مرسوله پستی را در آنجا وارد کنید.

اگر اطلاعات مربوط به کد مرسوله شما در سامانه شرکت پست وجود نداشت، با در دست داشتن مدارک زیر به اداره پست مراجعه کنید:

  • شناسنامه مالکیت یا سند یا کارت شناسایی خودرو
  • مدارک شناسایی مالک خودرو شامل شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، گواهینامه
  • حضور یا مراجعه مالک، ضروری نیست.

در صورت برگشت کارت توسط پست، دوباره باید ثبت‌نام کرد؟

مالکانی که اقدام به ثبت‌نام کارت المثنی کرده‌اند اما کارت‌شان از طریق پست برگشت خورده است، نیازی به ثبت‌نام مجدد ندارند، بلکه کافی است به نشانی http://post.ir مراجعه و از قسمت «پیگیری مرسولات سازمانی» و با استفاده از شماره VIN خودرو، آخرین وضعیت کارت‌شان را مشاهده کنند.

دریافت کارت وسیله‌ای که مالکش فوت کرده امکان‌پذیر است؟

اگر مالکیت خودرو تغییر نکرده باشد، پس از انحصار وراثت و از طریق دفاتر پلیس+10 امکان‌پذیر است.

تکلیف مالکانی که بیش از یک وسیله نقلیه دارند، چیست؟

این افراد باید در ازای هر دستگاه خودرو یا موتورسیکلت تمامی مراحل ثبت‌نام را با کارت بانکی جدید غیرتکراری دوباره انجام دهند.

در صورت فراموشی رمز کارت سوخت چه باید کرد؟

در صورت فراموشی رمز کارت سوخت ، نیازی به ثبت‌نام مجدد نیست چراکه امکان بازیابی رمز به‌ صورت حضوری وجود دارد. برای این کار ابتدا با سامانه 09627 تماس بگیرید تا آدرس نزدیک‌ترین مرکز بازیابی رمز عبور به شما گفته شود.

رمز کارت سوخت چند است؟

رمز پیش‌فرض کارت، چهار شماره سمت راست کارت ملی مالک است.

برای ثبت‌نام به رمز کارت بانکی نیاز است؟

برای ثبت‌نام حضوری و اینترنتی به هیچ وجه نیازی به رمز کارت بانکی نیست.

برای تبدیل کارت عابربانک به کارت سوخت چه باید کرد؟

برای ثبت‌نام کارت سوخت بانکی هم می‌توانید از سایت خدمات دولت همراه به نشانی mob.gov.ir استفاده کنید و هم می‌توانید این کار را از طریق اپلیکیشن دولت همراه انجام دهید.

مالکانی که دارای کارت سوخت هستند، در صورت اتصال کارت بانکی، کارت سوخت‌شان باطل می‌شود.

برای خودروهای صفر، باید کارت سوخت گرفت؟

همه خودروهای صفر دارای کارت سوخت هستند و مالکان برای دریافت آن باید به «دفاتر پست» مراجعه کنند.

خودروهایی که کارت سوخت ندارند باید ثبت‌نام کنند؟

اگر برای خودرو خود تاکنون کارت سوخت نگرفته‌اید ، نیازی به ثبت‌نام کارت المثنی ندارید و فقط باید از طریق دفاتر پست پیگیری کنید.

برای خودروهای عمومی هم باید کارت سوخت گرفت؟

تمامی وسایل نقلیه عمومی و دولتی شامل سواری، سنگین، وانت و موتورسیکلت ملزم به دریافت کارت سوخت هستند. مالکان این خودروها فقط از طریق دفاتر پلیس+10 امکان ثبت‌نام دارند.

شرایط ثبت‌نام وسایل قولنامه‌ای چگونه است؟

مالکان وسایل قولنامه‌ای فقط از طریق دفاتر پلیس+10 و با ارائه اسناد اصلی نقل و انتقال امکان ثبت‌نام دارند.

خودروهای بنزینی پلاک قدیمی امکان ثبت‌نام دارند؟

این خودروها به شرطی می‌توانند ثبت‌نام کنند که از سوی پلیس راهور برچسب «تسجیل» دریافت کرده باشند.

خودروهای دیزلی پلاک قدیمی امکان ثبت‌نام دارند؟

کارت سوخت المثنی به‌هیچ‌وجه برای خودروهای دیزلی پلاک قدیمی صادر نمی‌شود. این خودروها با تعویض پلاک قدیمی به پلاک ملی، امکان دریافت کارت سوخت را خواهند داشت.

آیا با تغییر مالکیت خودرو، کارت سوخت هم باید تغییر کند؟

کارت سوخت بر اساس شماره شناسایی VIN خودرو صادر می‌شود. بنابراین اگر وسیله نقلیه‌ای خریده‌اید که کارت سوختش متعلق به مالک قبلی است، هیچ نیازی به ثبت‌نام مجدد ندارید.

البته در صورت ثبت‌نام مجدد اتفاق خاصی نخواهد افتاد و فقط کارت فعلی‌تان باطل و کارت المثنای جدید صادر می‌شود.

برای تغییر مالکیت کارت کافی است با همکاری مالک سابق خودرو، به سایت خدمات دولت همراه مراجعه کنید و از قسمت ویرایش اطلاعات، مالکیت کارت سوخت را نیز تغییر دهید.

بعد از تغییر مالکیت، آیا مالک قبلی می‌تواند کارت سوخت را بسوزاند؟

طبق قانون، کارت سوخت متعلق به همان مالکی است که نامش در سند خودرو قید شده، بنابراین مالک سابق هیچ حقی در برابر آن ندارد.

در صورت مفقود شدن کارت سوخت چه کنیم؟

به دفاتر پلیس+10 مراجعه کنید تا طی 12 تا 24 ساعت کارت مفقودی‌تان باطل شود.

امکان لغو گزارش مفقودی وجود دارد؟

لغو گزارش مفقودی فقط از طریق دفاتر پلیس+10 امکان‌پذیر است و البته سه شرط دارد:

  • درخواست صدور کارت المثنی نشده باشد.
  • بیشتر از چهار ساعت از اعلام گزارش مفقودی نگذشته باشد.
  • پس از لغو گزارش مفقودی تا سه روز از کارت استفاده نشود.

برای ثبت‌نام کارت سوخت از چه شماره تلفنی می‌توان راهنمایی گرفت؟

اگر برای ثبت‌نام یا دریافت کارت سوخت به اطلاعات تکمیلی نیاز است یا مشکلی پیش آمده، کافی است با شماره تلفن 09627 متعلق به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تماس بگیرید.

خرید و فروش کارت سوخت مجاز است؟

خرید و فروش کارت سوخت غیرقانونی است و پیگرد قضایی دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها