کد خبر: 310899
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۰۸:۴۶:۲۱
| |

نبرد والیبال ایران با پرافتخارترین تیم آسیا

تیم ملی والیبال ایران در ششمین مسابقه خود در لیگ ملت‌ها به مصاف ژاپن پرافتخارترین تیم آسیا می‌رود.

نبرد والیبال ایران با پرافتخارترین تیم آسیا
کد خبر: 310899
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ ۰۸:۴۶:۲۱

اعتمادآنلاین| ‌ والیبال جهان همواره عرصه قدرتنمایی تیم‌های اروپایی و آمریکایی بوده است. تنها تیمی که توانسته در میان این قدرت‌ها سر بلند کند و صاحب مدال مهمترین مسابقات جهان شود، ژاپن است. ژاپن در المپیک 1972 مونیخ با ابداع پاس‌های سرعتی، والیبال جهان را غافلگیر کرد و قهرمان شد.

این تیم پرافتخارترین تیم مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی و تنها تیم قاره کهن است که در المپیک، قهرمانی جهان و جام جهانی به مدال رسیده است. دوران طلایی والیبال این کشور در دهه‌های 60 و 70 میلادی بود اما حالا چند سال است که ژاپن در آسیا هم تحت تأثیر قدرت والیبال ایران قرار دارد.

ژاپنی‌ها پاس سرعتی را ابداع کردند. حالا ایران یکی از بهترین تیم‌های جهان در استفاده از این نوع پاس است. پاس سرعتی بخش مهمی از والیبال مدرن محسوب می‌شود ولی والیبال ژاپن، مانند بقیه کشورهای شرق آسیا، نتوانست خود را با تحولات جدید این ورزش هماهنگ کند.

سیستم سنتی دریافت و حمله در تیم‌های آسیای شرقی گاهی اوقات تیم حریف را هم کلافه می‌کند اما نتوانسته این کشورها را به موفقیت در سطح جهان برساند. این سنت‌گرایی چشم‌بادامی‌ها در زمینه استفاده از مربیان هم وجود دارد. تیم‌های این منطقه از مربیان خارجی استفاده نمی‌کنند. البته از سال گذشته چین با سپردن هدایت تیم ملی به رائول لوزانو و چند سال قبل ژاپن با وارد کردن احمد مساجدی به کادر فنی، دست به سنت‌شکنی زدند اما همچنان مسیری طولانی برای رسیدن به والیبال روز و مدرن دارند.

در سال‌های گذشته قدرت اقتصادی ژاپن بیشتر از توانایی فنی، به والیبال این کشور کمک کرده است. حامیان مالی و شرکت‌های تولید کننده لوازم ورزشی مربوط به والیبال باعث شده که ژاپن، نورچشمی فدراسیون بین‌المللی باشد. این کشور میزبان همیشگی جام جهانی و جام قهرمانان بزرگ جهان است و چند دوره پیاپی هم میزبان مسابقات انتخابی المپیک در قاره آسیا شد. حتی حضور مداوم این تیم در لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها هم بیشتر به خاطر همین مسئله بود.

یک سال تا المپیک 2020 توکیو مانده است و والیبال ژاپن پس از سال‌ها می‌تواند در مهمترین رویداد ورزشی جهان به میدان برود. این کشور در چند سال اخیر برنامه‌های ویژه‌ای برای پیشرفت والیبال در پیش گرفته تا یک بار دیگر قدرت خود را به دنیا نشان دهد.

ژاپن در پنج مسابقه پیشین خود در لیگ ملت‌های والیبال، صربستان و آرژانتین را شکست داد و مقابل روسیه، فرانسه و برزیل باخت و حالا با 6 امتیاز در رده نهم جدول رده‌بندی مسابقات قرار دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها