دموکرات ها و بحران نامزد در انتخابات 2020

نظرسنجی هایی که تاکنون از طرفداران حزب دموکرات در باره نامزد نهایی این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا به عمل آمده، نشان داده که برخی نامزدهایی که انتظار می رود نامزدی قدر برای این حزب باشند از محبوبیت شان کاسته شده و روند افولی طی می کنند.این نتایج هشداری برای این حزب به شمار می رود. بویژه آنکه هم اکنون حزب دموکرات بر سر بحث استیضاح دونالد ترامپ هم دچار تزلزل و دو دستگی شده و تاثیری منفی بر رای دهندگان حامی آن گذاشته است.

دموکرات ها و بحران نامزد در انتخابات 2020
کد خبر: 311425
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ ۱۳:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| حزب دموکرات هم اکنون با 24 نامزد پرتعدادترین کارزار انتخاباتی درون حزبی را برای انتخابات 2020 آمریکا پیش رو دارد، به همین سبب برخی کارشناسان بر این باورند که تمرکز رأی دهندگان بر انبوهی از نامزدها، این حزب را با مشکل مواجه می‌سازد.

تارنمای خبری آمریکایی "هیل" (TheHill) که به رصد نتایج نظرسنجی محبوبیت نامزدهای حزب دموکرات می‌پردازد، با برآوردی که از نتایج این نظرسنجی‌ها داشت، وضعیت نامزدهای دموکرات دراین دوره را "مواج" خواند ، بطوریکه می‌تواند یکی از نامزدهایی که پایین‌ترین درصد محبوبیت را دارد، بالا آمده و در فهرست چهار رتبه اول قرار گیرد.

جو بایدن معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا؛ با اما و اگرهای بسیار سرانجام در آخرین زمان باقی مانده و در مورخ 25 آوریل 2019(8 اردیبهشت ماه 98) نامزدی خود از حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 را اعلام کرد.

بسیاری از تحلیلگران با توجه به پیشتازی وی در اکثر نظرسنجی‌ها تا پیش از ورود به این عرصه، بایدن را بخت نخست از این حزب جهت رویارویی با رقیب اصلی جمهوریخواه دونالد ترامپ در دور نهایی قلمداد می‌کردند.

اما اکنون و از زمان ورود بایدن به جمع نامزدهای دموکرات برای انتخابات 2020 آمریکا و نظرسنجی‌هایی که پس از اعلام رسمی وی به عمل آمد، هر چند بایدن همچنان در بالای جدول چنین نظرسنجی‌هایی قرار دارد، اما میزان حمایت و محبوبیت او رو به کاستی نهاده است.

تارنمای خبری آمریکایی هیل در تحلیل نظرسنجی‌های صورت گرفته از نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات 2020 آمریکا بخصوص نتایج تازه‌ترین نظرسنجی شبکه خبری سی ان ان که در ایالت آیوا به عمل آمد، آن را "مواج" توصیف کرد.

این نظرسنجی که از دوم تا پنجم ماه ژوئن (12 تا 15 خردادماه) به سفارش سی ان ان به عمل آمد، بایدن را با 24 درصد محبویت در صدر نامزدهای مورد حمایت طرفداران این حزب نشان می‌دهد و برنی سندرز، 78 ساله، با 16 درصد آرا به رتبه دوم تکیه زده است.

این در حالی است که بایدن درنخستین نظرسنجی پس از اعلام ورود به کارزار انتخاباتی درماه آوریل 39 درصد و در نظرسنجی بعدی در ماه مه با 7 درصد افت به 32 درصد میزان محبوبیت در بین طرفداران حزب دموکرات رسید.

افت محبوبیت میان خیل نامزدهای دموکرات در نظرسنجی‌ها برای دیگر نامزدها نیز دیده می‌شود. از جمله "بت اورورک" (Beto O'Rourke) نماینده ایالت تگزاس که در نظرسنجی اخیر سی ان ان تنها 2 درصد رأی کسب کرد در حالی که میزان مقبولیت وی در نظرسنجی ماه دسامبر گذشته 11 درصد اعلام شده بود.

سندرز روز یکشنبه (روزگذشته) در ویژه برنامه "وضعیت کشور" سی ان ان به صراحت اذعان کرد که هیچیک از نامزدهای حزب دموکرات قادر نیستند که 50 درصد آرا در ایالت آیوا را به دست آورند.

به نظر می سد که بحران در انتخاب نامزد نهایی برای حزب دموکرات جهت رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات 2020 می‌رود تا بحرانی بر دیگر بحران‌های حاکم بر این حزب باشد.

هم اکنون این حزب آشکارا دچار دو دستگی بر سر استیضاح شخص رئیس جمهوری آمریکا شده است، نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان مخالف استیضاح ترامپ بوده در حالی که 59 نماینده دموکرات از جمله رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان خواهان این موضوع هستند

.

کارشناسان امر بر این باورند که چنین دو دستگی درمیان حزب دموکرات، بر افکار عمومی بخصوص در طیف حامیان دموکرات تأثیر منفی گذاشته و به نفع طرف مقابل در حزب جمهوریخواه خواهد بود.

بنابر اعلام کمیته ملی حزب دموکرات موسوم به DNC، قرار است نخستین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری 2020 آمریکا از حزب دموکرات در شهر "میامی" بین 26 تا 27 ماه ژوئن (5 تا 6 تیر 1398) برگزار شود.

دموکرات‌ها پس از آن 11 مناظره مقدماتی دیگر را تا پیش از برگزاری انتخابات انجمن‌های حزبی (caucuses) در سوم فوریه 2020 (14 بهمن 1398)؛ در نظر گرفته‌اند. حزب جمهوریخواه باتوجه به اینکه به جز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تنها "بیل ولد"، 73 ساله، فرماندار سابق ایالت ماساچوست نامزد ریاست جمهوری 2020 شده است هنوز تاریخ مشخصی برای انجام منظره اعلام نکرده است. کوران اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتخابات primaries موسوم به انتخابات مقدماتی و " caucuses " موسوم به انجمن‌های حزبی یا "رایزنش" از فوریه تا ژوئن 2020 در 50 ایالت و دیگر قلمروهای آمریکا به مدت پنج ماه آغاز می‌شود.

انتخابات مقدماتی primary election درآمریکا که حدود 5 ماه زمان می‌برد، بدین جهت برگزار می‌شود تا شمار نامزدها پیش از برگزاری انتخابات سراسری محدود شود، این انتخابات به عنوان ابزاری برای احزاب سیاسی جهت دست یافتن به یک وحدت نظر بر روی یک نامزد پیش از انتخابات است.

انتخابات مقدماتی آمریکا در برگیرنده دو نوع انتخاب نامزدهای ریاست جمهوری 2020 آمریکا است که در ابتدا انتخابات تحت عنوان Caucus (رایزنش - انجمن‌های حزبی) و در پایان تشکیلات حزبی برای دست یافتن به وحدت نظر و انتخاب نامزد نهایی خود در همایش سیاسی حزبی موسوم به Political conventionکه به نشست گزینش نامزد نیز شهره است، برگزار می‌شود.

حال باید دید از حزب دموکرات آیا داوطلبی که در پایین ترین رتبه در نظرسنجی‌ها قرار داشته موفق به نامزدی ازاین حزب در برابر نامزد حزب رقیب در انتخابات 2020 خواهد شد و یا بایدن که تاکنون در نظرسنجی‌ها در سراشیبی افت محبوبیت قرار گرفته است؛ نامزد نهایی این حزب خواهد بود.

هرچند بنابر تحلیلی که تارنمای خبری هیل در مورخ 9 ژوئن (19 خردادماه) نوشت با وجودی که هنوز هشت ماه به آغاز رأی گیری انجمن‌های حزبی دموکرات‌ها مانده؛ نتایج چنین نظرسنجی‌هایی قابل اتکا نیست.

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز 3 نوامبر 2020 مطابق با 13 آبان 1399 برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها