آغاز طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در گلستان

طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در استان گلستان به همت جهاد دانشگاهی گلستان، اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کلید خورد.

آغاز طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در گلستان
کد خبر: 316159
|
۱۳۹۸/۰۴/۰۵ ۱۸:۳۵:۱۳

اعتمادآنلاین| ‌ طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، مبتنی بر الگوی نوین ساماندهی مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارفرمایی معاونت زنان ریاست جمهوری در استان گلستان اجرایی می‌شود.

رضا ثقفی، رئیس جهاددانشگاهی استان گلستان با بیان اینکه جامعه هدف این طرح زنان سرپرست خانوار کشور هستند، اظهار کرد: 6000 نفر در کل کشور مشمول این طرح می‌شوند که سهم استان گلستان 200 نفر است.

وی افزود: این طرح در راستای نیل به شاخص‌های اقتصاد مقاومتی و در قالب همکاری و هم افزایی با طرح‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت حل مشکلات اقتصادی بانوان سرپرست خانوار انجام می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان گلستان بهبود معیشت و افزایش رفاه زنان سرپرست خانوار، تکمیل زنجیره ارزش و بالا بردن درآمد متقاضیان و پیشگیری از ورود زنان سرپرست خانوار به نهادهای حمایتی را از اهداف کلی طرح دانست و گفت: این طرح در چهار فاز به مرحله اجرا در خواهد آمد.

ثقفی با اشاره به زمینه‌های فعالیت جهاد دانشگاهی گلستان در حوزه اشتغال، بیان کرد: در حال حاضر فعالیت‌های مرتبطی انجام پذیرفته و یا در حال اجرا است که می‌توان به مواردی از جمله طرح مشابه (با پیچیدگی‌های به مراتب بیشتر) با تعهد اشتغال 70 نفر برای امور اجتماعی استانداری استان گلستان، اجرای طرح‌های پژوهشی مرتبط با این حوزه (آسیب‌شناسی و امکان‌سنجی مشاغل خانگی در استان گلستان)، راستی‌آزمایی و بازآزمایی سامانه رصد اشتغال در سال‌های 96 و 97، اجرای طرح‌های توانمندسازی تعاونی‌های استان گلستان و اجرای کارگاه‌های تخصصی مرتبط با مشاغل خانگی و دوره‌های کارآفرینی در حوزه آموزش این نهاد اشاره کرد که هر کدام از این طرح‌ها هم می‌توانند یکی از طرح‌های موفق این واحد در استان گلستان باشند.

وی با ابراز امیدواری برای تشکیل کارگروهی پرتلاش و علمی برای اجرایی کردن عملیاتی هرچه بهتر این طرح، خاطرنشان کرد: از تجارب و توانمندی‌های دستگاه‌های متولی اشتغال استان به‌ویژه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استانداری گستان (دفتر امور زنان و خانواده استانداری)، کمیته امداد (ره)، بهزیستی، اداره زندان‌ها، سازمان فنی‌وحرفه‌ای، بخش خصوصی و سمن‌های مرتبط استفاده خواهیم کرد.

الهه غیناقی، مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری گلستان نیز با اشاره به روند اجرایی طرح و نقش هر یک از طرف‌های دیگر طرح، ابراز امیدواری کرد که این طرح الگوی خوبی برای اشتغال در حوزه زنان باشد.

غیناقی افزود: با هماهنگی ادارات مختلف از جمله کمیته امداد استان گلستان، سازمان بهزیستی و اداره زندان‌ها در حال تهیه لیست جامعه هدف این طرح هستیم و انتظار داریم که دستگاه‌های مرتبط برای پیشبرد این طرح مهم همکاری کنند.

موسی بی باک، مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان نیز با اشاره به مراحل و فازهای اجرایی طرح، اظهار کرد: الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی و طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از مزایا و جامعیت خوبی نسبت به طرح‌های دیگر برخوردار است.

وی افزود: موضوع اصلی معطوف است به مشارکت اقتصادی بانوان که استان و کشور را شامل می‌شود و در این رابطه طبق گزارشات اعلام شده برخی از استان‌ها وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارند و استان گلستان نیز در این زمینه جای کار دارد.

بی باک تصریح کرد: زنان سرپرست خانوار در سال 95 نسبت به سال 90 دارای افزایش 2/20 درصدی بوده و این بدین معناست که اگر به موضوع توانمند کردن زنان سرپرست خانوار به خوبی پرداخته نشود، قطعاً دچار آسیب‌های اجتماعی خواهیم شد.

مدیر اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: موضوعی که مشخص است، این است که تسهیلات دیگر به تنهایینمی‌تواند باعث اشتغال‌زایی شود و بنابراین طرح‌هایی مانند طرح الگوی نوین اشتغال برای زنان سرپرست خانوار می‌تواند راه‌گشای این مسئله باشد.

بی باک تصریح کرد: از مزایای این طرح این است که به صورت همزمان کارها در جهت اشتغال بانوان سرپرست خانوار انجام می‌شود و شامل آموزش‌ها، بازاریابی، اتصال به بازارهای محلی در سطح استان و کشور، برندسازی و استانداردسازی محصولات است که در چهار مرحله انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه تعداد بیمه‌شدگان اصلی تا پایان آذر ماه 97 در استان گلستان 249 هزار و 756 نفر بوده است، گفت: از این تعداد 52 هزار و 593 نفر زن و 197 هزار و 163 نفر مرد هستند و این نشان‌دهنده آن است که شکاف جنسیتی در حوزه اشتغال در استان وجود دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها