کد خبر: 317273
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۱ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین» مطرح کرد:

انتخابات شورایاری‌ها جنبه قانونی دارد/ بند 7 ماده 71 قانون شوراها به تشکیل انجمن‌های محلی اشاره کرده است/ شورای عالی استان‌ها می‌تواند برای برگزاری سراسری انتخابات شورایاری‌ها به مجلس و دولت لایحه بدهد/ نهادهای قانونی ناظر انتخابات شورایاری‌ها هستند

قانونی یا غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها یکی از حساس‌ترین موضوعات شهری در این روزهاست. ماجرایی که محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین» به قانونی بودن آن اشاره کرد.

انتخابات شورایاری‌ها جنبه قانونی دارد/ بند 7 ماده 71 قانون شوراها به تشکیل انجمن‌های محلی اشاره کرده است/ شورای عالی استان‌ها می‌تواند برای برگزاری سراسری انتخابات شورایاری‌ها به مجلس و دولت لایحه بدهد/ نهادهای قانونی ناظر انتخابات شورایاری‌ها هستند
کد خبر: 317273
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۱ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌ ثبت‌نام برای انتخابات شورایا‌ری‌ها در حالی آغاز شده که اظهارات متفاوتی درباره غیرقانونی بودن آن مطرح می‌شود.

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران، طی گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین و در پاسخ به اینکه هنوز مجلس قانونی برای برگزاری این انتخابات مصوب نکرده، با این وجود آیا انتخابات شورایاری‌ها قانونی است یا خیر، گفت: «بند 7 ماده 71 قانون شوراها به اقدام در خصوص تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی، امدادی و ارشادی اشاره کرده است و دولت هم در دوره قبل و هم در این دوره مجدداً از دستگاه‌های دولتی خواست تا برای تاسیس انجمن‌های شورایاری کمک و همکاری کنند.»

عضو پنجمین دوره شورای شهر تهران می‌گوید این انتخابات جنبه قانونی دارد: «با توجه به اینکه انجمن‌های محلی در قانون اساسی دیده شده و دولت هم به آن پرداخته، در نتیجه مشکل قانونی ندارد.»

میرلوحی ادامه داد: «شهرهای بزرگ و در واقع ابرشهرها ساختار پلکانی دارند و شورای شهرشان مثل ما نیست که یک روز مردم رای بدهند و افرادی را انتخاب کنند و همان افراد در مسند شورای شهر بنشینند. بلکه افراد از منطقه به ناحیه می‌آیند و کم‌کم به شورای شهر می‌رسند. ولی ساختار ما فعلاً این‌گونه است و قانون اساسی هم با عنوان شورای محلات به آن اشاره کرده، اما در قانون موجود این بخش مسکوت گذاشته شده است. در نتیجه می‌بینید که شهر بزرگی مثل تهران با جمعیت قابل توجهش چنین نهادی نداشته و ندارد.»

میرلوحی با اشاره به اهمیت انجمن‌های محلی و شورایاری‌ها برای اجرای فعالیت‌های شهروندی عنوان کرد: «شهروندان در کشورهای توسعه‌یافته دارای سه شناسنامه هستند: ثبت احوال، سیاسی و اجتماعی. اما ما به این موارد نپرداخته‌ایم و این بخش بلاتکلیف مانده است. کمتر کسی را در این کشورها پیدا می‌کنید بدون اینکه در چند واحد صنفی‌ای فعالیت داشته باشد. باید چنین فضایی را توسط شورایاری‌ها در کشور خودمان هم ایجاد کنیم. همین الان اگر شهروندی بخواهد در زمینه محیط‌زیست محله‌اش یا برای آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد اقدامی کند، ما نباید ساز‌و‌کاری برایش فراهم کنیم؟»

عضو شورای شهر تهران به نظارت نهادهای قانونی در این انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: «دو نوع انتخابات در کشور ما برگزار می‌شود. یکی آن دسته انتخاباتی که شورای نگهبان بر آن نظارت می‌کند؛ مثل ریاست‌جمهوری، مجلس و خبرگان. دیگری هم انتخابات شوراهاست که نظارتش را مجلس بر عهده دارد. درباره شورایاری‌ها، شورای شهر ستادی با عنوان ستاد شورایاری‌ها و هیات نظارت مرکزی ایجاد کرده تا همان کاری را که مجلس برای شورا انجام می‌دهد برای انتخابات شورایاری‌ها انجام دهد. همچنین فرمانداری هم بر این انتخابات نظارت دارد.»

میرلوحی در پاسخ به اینکه اگر این قانونی است پس چرا در سراسر کشور برگزار نمی‌شود، گفت: «من به عنوان عضو شورای شهر تهران نمی‌توانم برای سایر شهرها برنامه بدهم، اما شورای عالی می‌خواهد در برخی شهرهای دیگر مثل گرگان و شیراز هم این انتخابات را اجرا کند. چون بعد از تغییراتی که با ایجاد کلانشهرها در کشور اتفاق افتاد، دیگر آن وفاق محلی که در قدیم وجود داشت دیده نمی‌شود و چیزی هم برای جبرانش نیامد.»

عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: «شورای عالی استان‌ها نامه‌ای مبنی بر قانونی‌تر کردن این لایحه ارسال کرده است. شورای عالی طبق اصل 104 قانون اساسی، می‌تواند مثل دولت که لایحه به مجلس می‌دهد، هم برای دولت و هم برای مجلس، لایحه ارسال کند. تا به حال نیز دولت دو بار این موضوع را تایید کرده است. دولت هم سال 93 و هم چهارشنبه هفته گذشته مجدداً آن را تایید کرد و مصوبه گذاشت.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها