سناتورهای آمریکایی به ترامپ درباره اقدام برجامی ایران نامه نوشتند

سه نماینده مجلس سنای آمریکا که قبلاً خواستار پاره‌کردن «برجام» بودند، در نامه‌ای به ترامپ ایران را به نقض مفاد این توافق هسته‌ای متهم کرده‌اند.

سناتورهای آمریکایی به ترامپ درباره اقدام برجامی ایران نامه نوشتند
کد خبر: 317711
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۰۹:۴۸:۲۲

اعتمادآنلاین| سه نماینده مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور با اشاره به عبور ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف 300 کیلوگرم خواستار تشدید فشارها بر برنامه هسته‌ای ایران شده‌اند.

«تد کروز»، «تام کاتن» و «مارکو روبیو»، سناتورهای جمهوری‌خواه ایالت‌های تگزاس، آرکانزاس و فلوریدا که هر سه از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای «برجام» هستند و قبلاً خواستار پاره کردن این توافق شده‌اند در نامه به ترامپ ایران را به «نقض» مفاد این توافق متهم کرده‌اند.

سناتورها در این نامه با اشاره به بیانیه روز دوشنبه یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که عبور ذخائر اورانیوم ایران از 300 کیلوگرم را تأیید کرده بود نوشته‌اند: «آژانس تأیید کرد که ایران محدودیت‌های مشخص‌شده در "برنامه جامع اقدام مشترک" (برجام) در خصوص ذخیره اورانیوم را نقض کرده است.»

قانونگذاران آمریکایی در بخش دیگری از نامه از ترامپ خواسته‌اند با لغو معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران که توسط وزارت خارجه آمریکا صادر می‌شود فشارها بر برنامه هسته‌ای این کشور را تشدید کند.

سناتورهای آمریکایی همچنین از ترامپ خواسته‌اند از یکی از بندهای تعبیه‌شده در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، موسوم به «مکانیسم ماشه» برای بازگردان خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

آنها این درخواست را در حالی مطرح کرده‌اند که برخی از کارشناسان می‌گویند دولت آمریکا به دلیل آنکه از برجام خارج شده و دیگر یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران نیست، نمی‌تواند از ساز و کار یاد شده برای احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند. سناتورها علی‌رغم این نوشته‌اند: «بند 10 در قطعنامه 2231 شورای امنیت، ایالات متحده آمریکا را به عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان برای کلید زدن این مکانیسم معرفی می‌کند. از شما می‌خواهیم این کار را انجام دهید.»

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها