بخش معدن ایران تحریم‌ناپذیر است

نایب رئیس انجمن سنگ ایران گفت: بخش معدن ایران و صادرات مواد معدنی قابل تحریم نیست زیرا کشورها به این مواد احتیاج دارند و به هر شکل ممکن خریدار آن هستند.

بخش معدن ایران تحریم‌ناپذیر است
کد خبر: 317817
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۳:۲۱:۳۷

اعتمادآنلاین| مالک رحمتی امروز در نشست خبری اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران کشوری است که هفت درصد ذخایر معدنی دنیا را در خود جای داده است اما هیچگاه از مزیت‌های غیرقابل انکار این جایگاه آنطور که باید استفاده نشده است؛ لذا باید نسبت و سهم نهادهای مختلف همچون وزارت صنعت، تشکل‌های تخصصی همچون انجمن سنگ، اتاق بازرگانی و… برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها مشخص شود. آنچه که اکنون دیده می‌شود بیشتر حرف و سخنرانی است، بنابراین لازم است با توجه به ظرفیت‌های ما با اخذ نظرات کارشناسی و برنامه‌ریزی‌های درست در بازه زمانی مشخص، این ظرفیت بالقوه تبدیل به بالفعل شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر چالش اصلی ما در زنجیره ارزش صنعت سنگ است. مهمترین چالش ما این است که هیچگاه زنجیره به طور کامل دیده نشده است. زنجیره ارزش ما شامل اکتشاف، استخراج، فرآوری و در نهایت صادرات است. اکتشاف باید به صورت عملی و اصولی و با برنامه‌ریزی مشخص باشد. در سنگ‌های ساختمانی 2.5 میلیارد تن ذخیره قطعی در کشور وجود دارد که نیازمند یک برنامه اکتشاف است. پس از آن استخراج است؛ دو دهه قبل استخراج توسط مواد انفجاری صورت می‌گرفت اما اکنون تحول صورت گرفته و با روش سیم برش صورت می‌گیرد. حلقه بعدی فرآوری است که باید با استانداردهای بین‌المللی صورت گرفته و متصل به حلقه صادرات شود. پس از آن با فرآوری استاندارد بین‌المللی به حلقه نهایی زنجیره می‌رسیم که صادرات است. مشکل ما این است که کسی که در بخش صادرات است، کاری به فرآوری ندارد یا بخش استخراجی ما جدا از دخالت در صادرات مشغول به کار است، بنابراین این زنجیره متصل نیست؛ لذا لازم است تا این زنجیره ارزش به صورت کامل و متصل دیده شود.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران با تاکید بر اینکه بخش معدن ایران قابل تحریم نیست، خاطرنشان کرد: کشوری که می‌تواند 30 میلیون تن تولید سنگ ساختمانی داشته باشد امروز تنها 13.5 میلیون تن تولید انجام می‌دهد که یک سوم ظرفیت کشور است. از سوی دیگر ما 180 میلیون متر مربع توانایی تولید سنگ بریده و کار نشده داریم در حالی که تولید ما تنها 80 میلیون متر مربع است. در سال گذشته 581 هزار تن صادرات به ارزش 144 میلیون دلار صادرات سنگ‌های ساختمانی تولیدات ایرانی به بیش از 110 کشور بوده که 42 کشور هدف سنگ‌های کار نشده ما و 69 کشور هدف سنگ‌های فرآوری شده یا اصطلاحاً کار شده ما بوده‌اند. 269 هزار تن از صادرات سنگ ایران به عراق و 110 هزار تن آن به امارات بوده بنابراین 65 درصد صادرات سنگ‌های کار شده ایرانی به این دو کشور انجام می‌شود. در حوزه سنگ کوپ نیز به 44 کشور دنیا صادرات داریم و بیشترین صادرات کشور به چین با 812 هزار تن و کمترین آن به فرانسه صورت می‌گیرد.

وی افزود: این در شرایطی است که در سال 97 کل صادرات سنگ کوپ ما یک میلیون تن است. حجم صادرات ما نیز به لحاظ ارزشی 161 میلیون دلار است که 140 میلیون دلار به چین صادر می‌شود. کشورهای هند، امارات، ایتالیا، ترکیه، عراق، اسپانیا، عمان، تایوان و مالزی نیز بیشترین واردات سنگ ایران را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین با بیش از 110 کشور کانال ارتباطی وجود دارد که می‌توانیم با قاطعیت اعلام کنیم؛ هرچیزی قابل تحریم باشد، مواد معدنی قابل تحریم نیست. مواد معدنی را نمی‌توان تحریم کرد زیرا کشورها به هر شکل ممکن به آن نیاز دارند و خریدار آن هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها