کامران باقری لنکرانی:

اهدای عضو نباید با موضوع اعدام گره بخورد

وزیر اسبق بهداشت و فوق تخصص گوارش و کبد ضمن در واکنش به آیین‌نامه اخیر قوه قضاییه درباره پیوند عضو از اعضای زندانیان محکوم به اعدام، تاکید کرد: اهدای عضو، اساس "پیوند" است و نباید با موضوع اعدام گره بخورد.

اهدای عضو نباید با موضوع اعدام گره بخورد
کد خبر: 318791
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۶ ۰۸:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ کامران باقری لنکرانی در این باره گفت: کسانی که این بند را در این آیین‌نامه پیشنهاد داده‌اند، مقداری تصمیم غیرعالمانه‌ای گرفته‌اند؛ چراکه این اقدام از نظر اخلاق پزشکی کار درستی نیست و تقریبا همه جامعه پزشکی با چنین اقدامی مخالفند.

وی افزود: حُرمت رشته پیوند فراتر از این است که بخواهیم با چنین دستاویزی برایش متمسک شویم. گمان نمی‌کنم این اقدام و این بند از آیین‌نامه ادامه داشته باشد و طبق اطلاعی که دارم قوه قضاییه این بند از آیین‌نامه را اصلاح خواهد کرد.

لنکرانی با تاکید بر اینکه این اقدام اصلا کار درستی نیست، ادامه داد: برخی از کشورها این اقدام را انجام داده‌اند و از نظر اخلاق پزشکی محکوم شده‌اند. کسانیکه این بند را پیشنهاد داده‌اند، شاید گمان کرده‌اند که اقدام خوبی است و شاید اطلاع نداشته‌اند که این اقدام اشتباه است. حتی شاید ارگان‌ها قابل استفاده هم باشد، اما از نظر اخلاق پزشکی کسی این کار را انجام نمی‌دهد. فردی که محکوم به اعدام است، نباید در شرایطی قرار گیرد که از عضوش استفاده شود. زیرا بحث و مسیر اعدام متفاوت با مسیر اهدای عضو است.

وی با بیان اینکه اهدای عضو اساس پیوند است، نباید با موضوع اعدام گره بخورد، تاکید کرد: پیوند عضو بر اساس اهدای عضو انجام می‌شود، اما ربط دادن اعدام به آن از نظر اخلاق پزشکی کار درستی نیست. نمی‌توانیم از ارگان‌های محکومان به اعدام استفاده کنیم. حتی اگر خودشان هم بگویند که رضایت داریم، اما چون در شرایط خاصی قرار دارند، پیوند عضوشان مورد قبول نیست. اهدای عضو باید کاملا داوطلبانه انجام شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها