در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید

مهم‌ترین تنگه‌های نفتی دنیا کدام‌اند؟

تنگه، کانال یا گذرگاه آبی، آبراهی است باریک که 2 توده آبی بزرگ‌تر را به هم وصل می‌کند و بنابراین 2 توده خاکی با این خط از هم جدا خواهند شد. تعدادی از تنگه‌ها ارزش اقتصادی دارند.

حجم ویدیو: 20.71M | مدت زمان ویدیو: 00:00:54 دانلود ویدیو
کد خبر: 320836
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۴ ۱۲:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تنگه، کانال یا گذرگاه آبی، آبراهی است باریک که 2 توده آبی بزرگ‌تر را به هم وصل می‌کند و بنابراین 2 توده خاکی با این خط از هم جدا خواهند شد. تعدادی از تنگه‌ها ارزش اقتصادی دارند.

بنا بر آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تنگه هرمز پرترددترین تنگه نفتی دنیاست که شاهد عبور حدود 19 میلیون بشکه نفت در روز است.

صادرات نفت عراق، ایران، کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی از طریق تنگه هرمز انجام می‌شود که شامل 56 درصد کل نفت حمل‌شده در جهان است.

دومین تنگه مهم از نظر حجم تجارت نفت، تنگه مالاکا معروف به قیف تنگه‌ها، بین اندونزی و مالزی است که انتقال یک‌چهارم نفت دنیا از طریق آن انجام می‌شود.

تنگه مالاکا اقیانوس هند و اقیانوس آرام را به یکدیگر متصل می‌کند و چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان است، منافع استراتژیکی در عبور بدون مانع نفتکش‌ها از این تنگه دارد.

تنگه باب‌المندب یا تنگه اشک‌ها مسیری باریک بین شاخ آفریقا و خاورمیانه (بین جیبوتی و یمن) است. این تنگه دریای سرخ و خلیج عدن را به یکدیگر متصل می‌کند و به طور کلی متصل‌کننده مدیترانه و اقیانوس هند است.

باب‌المندب راه سریع و ارزان رسیدن کشتی‌های هندی به کانال سوئز و دریای مدیترانه را فراهم می‌کند.

از دیگر تنگه‌های مهم دنیا می‌توان به دماغه امید نیک، کانال سوئز، تنگه‌های دانمارک، تنگه‌های ترکیه و کانال پاناما اشاره کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها