رئیس سازمان بهزیستی کشور مطرح کرد:

تلاش مافیای پشت‌پرده کودکان کار برای جمع آوری نکردن کودکان

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه 92 درصد کودکانی که در طرح جدید ساماندهی، جمع آوری شده‌اند از اتباع خارجی هستند، گفت: از این تعداد، 50 درصد کودکان اوراق هویتی ندارند و کودکانی هستند که از طریق قاچاق انسانی، از خارج مرزها وارد کشور شده‌اند.

تلاش مافیای پشت‌پرده کودکان کار برای جمع آوری نکردن کودکان
کد خبر: 322145
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۶ ۱۵:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌ وحید قبادی دانا افزود: موضوع کودکان کار، موضوعی است که نه تنها از سوی افرادی که این کودکان را به خیابان می کشانند بلکه از سوی افراد جنجال ساز دیگری که همواره در حال برجسته سازی آنچه کم کاری مسوولان یا کاستی ها عنوان می کنند، مورد سواستفاده قرار می گیرد، بر این اساس باید نسبت به آن از طریق رسانه هاف اطلاع رسانی کامل صورت گیرد.

وی ادامه داد: پیش از این عنوان می شد که 70 درصد کودکان کار خیابان از اتباع خارجی هستند و بخش عمده های از آنها اوراق هویتی ندارند. تلاش کردیم با پیاده سازی طرح جدید ساماندهی کودکان ضمن گسترش دایره حضور مستقیم سازمان های مردم نهاد به این صورت که 50 درصد فعالیت سازمان های مردم نهاد هم توسط ان جی او های پیگیر اتباع خارجی انجام شود، وضعیت هویتی کودکان کار خیابانی که به دفعات در خیابان مشاهده شده اند را هم از طریق انگشت نگاری و تشخیص هویت از طریق عنبیه چشم مورد بررسی قرار دهیم.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: در این مسیر، بنا شد کار توسط دستگاه های مختلف دخیل در این امر و سازمان بهزیستی و شهرداری ها با هم در قالب سازمان اجتماعی کشور انجام شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه موضوع کودکان کار اتباع خارجی هستند، اداره اتباع نقش محوری را بر عهده دارد، یادآور شد: در بررسی هایی که در طرح جدید صورت گرفت، مشخص شد 92 درصد کودکانی که در این طرح جمع آوری شده اند از اتباع خارجی هستند و از این تعداد، 50 درصد کودکان اوراق هویتی ندارند و کودکانی هستند که از طریق قاچاق انسانی، از خارج مرزها وارد کشور شده اند.

وی با بیان اینکه حل مسایل فرهنگی می تواند بخشی از این معضل را مرتفع می کند، ادامه داد: برای این امر تلاش کردیم رسانه ها و خبرنگاران را در جریان ریزترین اطلاعات قرار دادیم. حتی خبرنگاران با این کودکان مصاحبه گرفتند و در این گفت وگوها مشخص شد که کمتر از یک پنجم درآمد این بچه ها به آنان تعلق می گیرد و مابقی سود را باندهای مافیایی سواستفاده کننده از این کودکان بر می دارند.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: بسیاری از کودکانی که در مراکز جمع آوری شده اند خواهان رد مرز شدن هستند تا به کشور خود بازگردند.بسیاری از کودکانی که در مراکز جمع آوری شده اند خواهان رد مرز شدن هستند تا به کشور خود بازگردند.

وی در مورد روند کار شناسایی این کودکان هم گفت: بنا براین شد مراکزی به صورت فیزیکی در اختیار سازمان های مردم نهاد قرار گیرد تا ضمن جمع آوری، کودکان را برای معاینه پزشکی در اختیار مراکز خدمات اجتماعی شهرداری و برای تشخیص هویتی در اختیار اداره اتباع قرار گیرند.

قبادی دانا با تقسیم بندی کودکان کار خیابانی به ایرانی و خارجی و دارای سرپرست یا بدسرپست، اظهار داشت: آن هایی که ایرانی هستند به بهزیستی و خانواده آنان سپرده می شوند و توصیه های فرهنگی، اجتماعی و روانشناسی و اقتصادی به آنان داده می شود و کودکان ایرانی هم که سرپرست ندارند به مدت سه ماه در بهزیستی نگه داری می شوند و پس از آن در اختیار مراکز شبه خانواده انتقال پیدا می کنند. کودکانی هم که اتباع خارجی هستند اداره اتباع تکلیف آنان را روشن می کند به این معنا که چه آن هایی که مدارک هویتی دارند چه ندارند، رد مرز می شوند تا به آغوش خانواده بازگردند.

وی تاکید کرد: جمع آوری این کودکان با حکم دادستانی و ترخیص آنان با حکم دادستانی صورت می گیرد. در این پروسه، وزارت بهداشت، تامین اجتماعی، شهرداری ها، استانداری ها، اداره اتباع و فرمانداری ها هم همکاری لازم را مبذول دارند.

قبادی دانا در مورد قدرت اجرایی سازمان های مردم نهاد در این طرح هم خاطرنشان کرد: فرمانداری، با سازمان های مردم نهاد قرارداد بسته و کار را به آنان واگذار کرده است. بر همین اساس دادستانی مجوزهای لازم را به این نهادها داده تا قدرت عمل بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مافیای پشت پرده کودکان کار تلاش می کند جلوی جمع آوری این کودکان را بگیرد، یادآور شد: این افراد خواهان این هستند که مردم این کودکان را در چهره شهر ببیند تا بنا به خواسته آنان مستندی بر وجود فقر و کاستی ها و عدم مدیریت نظام باشد و همچنین با این کار، خوراک رسانه های خارجی را تهیه می کنند.

قبادی دانا افزود: از مبنای حقوق بشری، اسلامی و دینی و همچنین فرهنگ ایرانی، کودکان کار چه ایرانی و چه اتباع مورد توجه و برنامه بهزیستی هستند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها