توسط انتشارات نیلوفر؛

بازار نشر ایران شانزدهمین چاپ «شازده احتجاب» را تجربه کرد

شانزدهمین چاپ رمان «شازده احتجاب» اثر هوشنگ گلشیری توسط نشر نیلوفر در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

بازار نشر ایران شانزدهمین چاپ «شازده احتجاب» را تجربه کرد
کد خبر: 322727
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۹ ۱۱:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| نشر نیلوفر شانزدهمین چاپ رمان «شازده احتجاب» اثر زنده‌یاد هوشنگ گلشیری را با شمارگان چهار هزار و 400 نسخه، 120 صفحه و بهای 18 هزار تومان منتشر کرد. پانزدهمین چاپ این کتاب در سال گذشته (1397) به بهای 12 هزار و پانصد تومان منتشر شده بود.

این کتاب که برای نخستین بار در سال 1348 منتشر شده بود، چهاردهمین چاپش را در سال 1384 تجربه کرد و پس از آن تا سال 97 دیگر تجدید چاپ نشده بود.

«شازده احتجاب» یکی از مشهورترین رمان‌ها در ادبیات فارسی است که به روایت فروپاشی نظام شاهی و خانی در سنت فرهنگی ایران می‌پردازد. شخصیت اول رمان، که «شازده احتجاب» نامیده می‌شود، در اوهام و گذشته، به روایت قسمتی از استبداد و بیداد خود و خانواده‌اش می‌پردازد. این اثر به زبان‌های انگلیسی و فرانسه نیز ترجمه شده و فیلمی نیز با اقتباس از آن در سال 53 اکران شده است.

نوع روایت این رمان غیرخطی است. نویسنده با تک‌گویی‌هایی که در دل داستان گنجانده، به شخصیت‌پردازی عمیقی دست زده است.

شخصیت‌های شازده احتجاب، انسان‌های بحران‌زده، مردد، بی‌هویت و در جست‌وجوی هویتی تازه، مسخ‌شده، خسته و درمانده، مرگ‌اندیش و مأیوس‌اند.

شازده احتجاب، آخرین بازمانده‌ی خاندانی اشرافی، آخرین شب زندگی خود را می‌گذراند. سر شب وقتی به خانه می‌آمده، مراد را دیده است؛ شاهدی که در تمام صحنه‌های مرگ حضور دارد و به تعبیری منادی مرگ به‌شمار می‌آید و اینک، که یقین دارد زمان مرگش فرا رسیده، می‌خواهد خودش را بشناسد؛ بنابراین، به سفری در رویا و تاریخ می‌رود، سفری که محرّکش عکس‌های بازمانده از گذشتگان است.

فخرالنساء همسر درگذشته‌ی شازده، مهم‌ترین خاطرات را در ذهن او دارد و در حقیقت وجود او بیشترین دلیل برای رفتن شازده به گذشته است؛ زیرا تنها وسوسه‌ی ذهنی شازده، شناخت فخرالنساء است. گذشته به شکل کابوس‌هایی هولناک و گاهی در ابهامی تاریک بر شازده ظاهر می‌شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها