یک کارشناس بازار ارز مطرح کرد:

فرصت ها و تهدیدهای بیت کوین برای اقتصاد ایران/ بانک مرکزی بخشی از ذخیره ارزی خود را به ارز دیجیتال تبدیل کند

بیت کوین و یا ارزهای دیجیتال معتبر برای کشور با شرایطی ارز آوری نیز دارد و بنابر پیشنهاد برخی از صاحب نظران به بانک مرکزی ایران درخواست شد تا بخشی از حساب ذخیره ارزی خود را به ارز دیجیتال تبدیل کند.

فرصت ها و تهدیدهای بیت کوین برای اقتصاد ایران/ بانک مرکزی بخشی از ذخیره ارزی خود را به ارز دیجیتال تبدیل کند
کد خبر: 323185
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ ۰۸:۳۳:۳۸

اعتمادآنلاین| ‌ « فرصت ها و تهدیدهای بیت کوین » کدامند؟ این سوالی است که امروز با رایج شدن ارز دیجیتال و استخراج آن در کشور، بسیار پرسیده است.

کریپتو کارنسی یا ارز دیجیتال به یک سیستم انتقال وجه الکترونیک گفته می شود که برای تایید تراکنش‌ها و تشکیل واحدهای جدید، متکی به بانک های مرکزی نبوده و نیازی به شخص ثالث ندارند. در عوض در سیستم ارزهای دیجیتال، تراکنش ها در یک دفتر کل توزیع شده به نام بلاک چین ثبت و رمزنگاری می شوند و این موضوع امکان پرداخت های مستقیم و همتا به همتا را فراهم می کند.

در همین رابطه جواد نقوی، کارشناس بازار ارز در رابطه با ارز دیجیتال یا همان بیت کوین گفت: ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر بسیار بین مردم دنیا رایج شده است و هر شخصی در حد توانش به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و اگر هم شود کسب سود از این فناوری است. سال گذشته همراه با اوج گرفتن ناگهانی ارزهای دیجیتال تب و تاب کریپتو در بین تمام جوامع به وجود آمد. پای مردم ایران به دلیل مشکلات ارزی که داشتند بیشتر به این ماجرا باز شد. طی یک سال گذشته جست و جوی کلمه "بیت کوین" در گوگل در ایران 50 برابر شده است که نشان دهنده جذابیت این موضوع برای مردم ایران است.

وی افزود: از آنجا که یکی از ویژگی های جهان سوم عمل بدون آگاهی است، برخی از افراد بدون کسب اطلاعات کافی وارد این حوزه می شوند. از طرف دیگر برخی از افراد سودجو از آب گل آلود ماهی گرفته و از فرصت ایجاد شده، سوء استفاده می کنند. یکی از کلاهبرداری‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال، اخیرا در شیراز اتفاق افتاد. شرکتی با نام «فایننشال» اقدام به جذب سرمایه و فروش ارز دیجیتال خود با نام «فوین» کرده بود. علی رغم گزارش رویترز و سایت آرمانی از تقلبی بودن این شرکت و کوین آن، بسیاری از مردم به ویژه از استان فارس در دام لیدرهای این شبکه هرمی افتادند و خسارت مالی زیادی دیدند. تا اینکه اخیرا رئیس پلیس استان فارس از دستگیری 15 نفر از سرشاخه های این شرکت هرمی خبر داد.

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: بنابر گزارش مجله TechCrunch در روز 7 سپتامبر، برایان آرمسترانگ، مدیر عامل صرافی کوین بیس، پیش‌بینی کرد که در طی 5 سال آینده تعداد افراد حاضر در اکوسیستم ارز دیجیتال از 40 میلیون نفر به یک میلیارد نفر افزایش خواهد یافت. همچنین علی میزانی اسکویی یک مخترع و پژوهشگر ارزهای دیجیتالی و عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای در مصاحبه ای عنوان داشته مارکت «کپ» یا همان مجموع ارزش ارز دیجیتال در دنیا تقریبا 300 میلیارد دلار است و تا سال 2021 به بیش از 7 تریلیون دلار خواهد رسید.

وی اظهار کرد: تمامی این آمار و ارقام نشان دهنده این است که بشر در حال مهاجرت تدریجی از جهان واقعی به جهان مجازی است و این مهاجرت الزاماتی دارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شاسی نظام اقتصادی دنیا در حال تغییر است، بیان کرد: ارزهای دیجیتال در آینده، پول رایج در دنیا خواهند بود و این یک امر گریز ناپذیر است که دلیل افزایش قیمت بیت کوین در کمتر از یک دهه از پایه 6 سنت به بیش از 10 هزار دلار می رسد و با توجه به استقبال مردم از ارز دیجیتال، باید شاهد رشد آن باشیم.

نقوی با بیان اینکه بیت کوین به زبان ساده مانند پول موجود در کارت بانکی شماست با این تفاوت که کارت بانکی شما را بانک صادر می کند اما حساب بیت کوین را شبکه بلاک چین ایجاد می کند، عنوان کرد: بانک می تواند حساب شما را به هر دلیلی مسدود کند اما حساب بیت کوین حذف شدنی نیست.

در عابر بانک می توانید کارت خود را وارد کنید و ریال تحویل بگیرید اما بیت کوین ماهیت فیزیک ندارد. گرچه در حال حاضر عابر بانک بیت کوین نیز در سراسر دنیا استفاده می شود و با وارد کردن مشخصات حساب خود می توانید پول نقد دریافت کنید. همچنین بانک شما به هر دلیلی ممکن است در جامعه جهانی تحریم شود و حساب شما فقط در محدوده خاصی کاربرد دارد، اما بیت کوین توسط هیچ شخص یا حکومتی کنترل نمی شود و قابل تحریم نیست.

این کارشناس بازار ارز در پاسخ به این سوال که دلیل استقبال مردم از ارز دیجیتال و بیت کوین چه بود؟ اظهار کرد: بیت کوین در پاسخ به بحران اقتصادی آمریکا در سال 2008 به وجود آمد. این بحران اقتصادی در کل جهان نیز ملموس بود و بسیاری از بانک های بزرگ مانند بانک برادران لمن ورشکست شدند. در آن سال یک بی اعتمادی گسترده به نظام پولی جهانی بین مردم و سرمایه داران به وجود آمد. مردم به ذخیره پول به روش های نامتعارف یعنی خرید طلا و ذخیره آن در خانه روی آوردند که امن نبود.

در این بین جای خالی یک سیستم پولی امن و شفاف که دچار کمبود نشود، کاملا احساس می شد. سیستمی که نه بهره بانکی داشته باشد و نه هزینه تراکنش هایش بالا باشد. یک سیستم پولی که ارزش پول در آن افت نکند و تورم بر آن تاثیر نداشته باشد. این جای خالی با بیت کوین پر شد و اولین کاربرد بزرگ تکنولوژی بلاک چین به ظهور رسید.

وی در ادامه عنوان کرد: در واقع حل این مشکل بزرگ پولی در جهان با فناوری نوینی به نام بلاک چین حل شد. فناوری که در آن یک فرد یا یک گروه برای همه تصمیم نمی گیرد، بلکه همه افراد جامعه به یک اندازه در تصمیم گیری و امنیت جامعه کمک می کنند.

نقوی افزود: بیت کوین توانست در کمتر از یک دهه اغلب مشکلات نظام پولی دنیا را حل کند از جمله کنترل سیستم توسط جمع، امنیت بالا، کاهش هزینه تراکنش ها، حذف بهره بانکی، شفافیت کامل، حذف واسطه ها و حذف تورم از مزایای بیت کوین نسبت به سیستم پولی جهانی است. همین مزایا باعث شد که نه تنها اشخاص حقیقی بلکه شرکت های بزرگ و کوچک از بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت جدید استفاده کنند.

این کارشناس بازار ارز بیان کرد: برای انتقال پول توسط کارت خود باید هزینه تراکنش بپردازید اما هزینه تراکنش بیت کوین بسیار کم است و از طرفی اگر پولی به کارت شما یا از کارت شما به اشتباه وارد یا خارج شود از طریق بانک قابل ردگیری است.

وی در ادامه گفت: یکی از ایرادات بیت کوین این است که بیت کوینی که از کیف پول بیت کوینی شما خارج شد به هیچ وجه قابل برگشت نیست.

نقوی با بیان اینکه در دنیا متولی نظارت و کنترل سیستم پولی با پشتوانه ارز و یا طلا است و حفظ ارزش دارایی و پایه پولی آن کشور بر عهده بانک مرکزی آن کشور است، گفت: از این بابت دولت نگرانی هایی را دارد که ارز دیجیتال باعث خروج ارز از کشور می شود چرا که اغلب مسافرت های خارجی به لحاظ محدودیت در انتقال ارز بیش از 5 هزار دلار موجب شده که به سمت ارزهای دیجیتال روی آورند و افراد با خرید ارزهای دیجیتال و جایگزین کردن با ارزهای دیگر به راحتی بتوانند سرمایه خود را به سایر کشورها انتقال دهند.

وی افزود: دلیل افزایش قیمت ارزهای دیجیتال، میزان علاقه و استقبال مردم است که به این سمت رو می آورند البته کارکرد ارزهای دیجیتال هرگز نمی‌تواند جایگزین پول ملی آن کشور باشد زیرا پول ملی کارکردهایی را دارد که ارزهای دیجیتال این خصوصیت را نداشته و بیشتر ارزهای دیجیتال در دنیا رایج هستند که حکم طلای جهان مجازی و سرمایه گذاری را دارند.

نقوی با بیان اینکه بانک مرکزی در اغلب کشورهای دنیا نظارت کافی بر ارز دیجیتال را ندارد، افزود: علی رغم اینکه بانک مرکزی نظارت کافی بر ارز دیجیتال را ندارد اما از آن استقبال می شود و جهت حفظ پایه پولی کشور ، خود سیستم تبدیل ارز دیجیتال به واحد پولی خود و یا ارزهای معتبر را از طریق بانک یا صرافی ها و برخی فروشگاه ها و عابر بانک ها پذیرفته است.

وی ادامه داد: در کشور ما هنوز زیر ساختارهای انتقال وجوه کلان از طریق ارز دیجیتال در این زمینه وجود ندارد که کشور ما دچار نگرانی است و آن را ممنوع کرده است.

بانک مرکزی ایران بخشی از حساب ذخیره ارزی خود را به ارز دیجیتال تبدیل کند.


این کارشناس بازار ارز بیان کرد: بیت کوین و یا ارزهای دیجیتال معتبر برای کشور با شرایطی ارز آوری نیز دارد و بنابر پیشنهاد برخی از صاحب نظران به بانک مرکزی ایران درخواست شد تا بخشی از حساب ذخیره ارزی خود را به ارز دیجیتال تبدیل کند. همچنین دولتمردان کشور به اهمیت این موضوع پی برده اند و این دغدغه وجود دارد و دولت درصدد تدوین آیین‌نامه مربوط به کسب‌وکار ماینینگ و تولید ارزهای دیجیتال است که به زودی ابلاغ می شود و «ققنوس» به‌عنوان پلت‌فرم اقتصاد دیجیتال با کمک بانک‌های ملت، ملی، پاسارگاد و پارسیان و هلدینگ های فناوری اطلاعات این بانک‌ها تولید شده است و زمینه عرضه توکن به‌ صورت گسترده برای انواع دارایی‌ها را فراهم می‌کند که این خود نوید بسیار خوبی از رویکرد دولت به این بازار ارز دیجیتال است.

منبع: اقتصاد 24

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها