کد خبر: 324148
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ ۱۴:۱۴:۵۶
| |

بیانیه واشنگتن درباره رایزنی پمپئو با مسرور بارزانی

وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با «مسرور بارزانی»، ضمن تبریک انتخاب او به نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، درباره روابط دوجانبه و مسائل اربیل و بغداد رایزنی کرد.

بیانیه واشنگتن درباره رایزنی پمپئو با مسرور بارزانی
کد خبر: 324148
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ ۱۴:۱۴:۵۶

اعتمادآنلاین| «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ عصر سه‌شنبه (دیروز) دو هفته بعد از انتخاب «مسرور بارزانی» به عنوان نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق با او درباره روابط واشنگتن- اربیل و برخی دیگر از مسائل گفت‌و‌گوی تلفنی ترتیب داد.

وزیر خارجه آمریکا در توییتر از تماس تلفنی با نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق خبر داد و نوشت: «من به مسرور بارزانی انتخابش به عنوان نخست‌وزیر حکومت منطقه‌ای کردستان را تبریک گفتم و از رهبری او تشکر کردم. ایالات متحده به حمایت از عراق در تلاش‌هایش برای مقابله با داعش ادامه داده و به شرکای عراقی خود متعهد باقی می‌ماند».

وزارت خارجه آمریکا هم بیانیه‌ای درباره رایزنی تلفنی پمپئو و بارزانی منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه (آمریکا) به نخست‌وزیر و حکومت منطقه‌ای کردستان تشکیل موفق کابینه را تبریک گفت و بر لزوم تداوم پیشرفت در مسیر حل مسائل باقی مانده بین بغداد و اربیل طبق چارچوب گفت‌گوی مندرج در قانون اساسی عراق تاکید کرد».

بنا بر اعلام این وزارتخانه، پمپئو در این تماس تلفنی همچنین بر تداوم تعهد آمریکا در قبال حکومت و مردم عراق تاکید کرد.

دفتر نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق هم بیانیه‌ای درباره صحبت تلفنی مسرور بارزانی با مایک پمپئو منتشر کرد.

در این بیانیه اعلام شد: «مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به مسرور بارزانی نخست‌وزیر (منطقه کردستان عراق) انتخابش را تبریک گفت و بر دوستی بلندمدت بین ایالات متحده و منطقه کردستان تاکید کرد».

دفتر بارزانی همچنین خبر داد نخست‌‍وزیر منطقه کردستان عراق، وزیر خارجه آمریکا را در جریان سفر اخیرش به بغداد و تعهدش برای همکاری با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق برای حل موضوعات امنیتی، ارضی، بودجه و نفت و گاز قرار داد.

طبق این بیانیه، بارزانی به پمپئو گفته است که «در بغداد یک تمایل آشکاری برای حل این مسائل (اختلافی بین دولت مرکزی عراق و منطقه کردستان این کشور) به روشی مثبت و مبتنی بر حقوق و وظایف مندرج در قانون اساسی مشاهده کرد. وزیر خارجه آمریکا هم گفت که او تماس‌هایش با اربیل و بغداد درباره این موضوع را حفظ خواهد کرد».

به گفته دفتر بارزانی، او و وزیر خارجه دولت ترامپ درباره «تهدید داعش» و «اهمیت تداوم کمک‌های امنیتی و اقتصادی آمریکا به عراق و منطقه کردستان» هم صحبت کردند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها