در ۴ ماه نخست امسال انجام شد

حفر 41 حلقه چاه‌ نفت و گاز جدید در کشور

در چهار ماه نخست امسال در مناطق نفت‌خیز خشکی و دریایی کشور 41 حلقه چاه‌ نفت‌ و گاز حفر و تکمیل شد که از این 41 حلقه چاه، 17 حلقه توسعه‌ای/ توصیفی و 24 حلقه تعمیری تکمیلی بوده است.

حفر 41 حلقه چاه‌ نفت و گاز جدید در کشور
کد خبر: 325258
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۱۱:۰۹:۵۴

اعتمادآنلاین| از مجموع این چاه‌ها 29 حلقه در گستره عملیاتی شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، دو حلقه نفت مناطق مرکزی، سه حلقه نفت فلات قاره، سه حلقه مهندسی و توسعه نفت و چهار حلقه در قالب پروژه حفر شده است. در این باره محمد آل‌خمیس - معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری - با بیان این‌که در مدت پیش گفته متراژ حفاری چاه‌ها به 50 هزار و 929 متر رسید، اظهار کرد: هم‌اکنون 13 دستگاه حفاری در مناطق عملیاتی نفت‌خیز کشور در حال جابه‌جایی است.

وی با اشاره به این‌که شرکت ملی حفاری ایران 72 دستگاه حفاری شامل 69 دکل خشکی و سه دکل دریایی در تملک دارد، بازسازی و تعمیرات سیستم جکینگ دستگاه حفاری دریایی شهید مدرس و آماده به کار شدن آن را از فعالیت‌های قابل توجه به عمل آمده در این مدت برشمرد.

طبق اعلام شرکت ملی حفاری، آغاز عملیات و شروع کارهای اجرایی چند پروژه حفاری در خشکی از جمله حفاری 10 حلقه چاه جدید در میدان نفتی آزادگان جنوبی از اقدام‌های این معاونت از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه امسال بوده است.

چندی پیش سیدصالح هندی - مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت - اعلام کرد حدود 35 تا 40 مخزن کشف‌شده توسعه پیدا نکرده در ایران وجود دارد. به عبارت دیگر اکتشاف در ایران از توسعه و تولید جلوتر است. آمارها حاکی است که از مجموع 250 ذخیره نفتی 120 و از مجموع 130 ذخیره گازی 100 ذخیره توسعه پیدا نکردند.

این ذخایر توسعه‌نیافته در کنار برخی مناطق کشف نشده قرار گرفته و باعث شده است برخی رتبه نخست ذخایر نفتی را برای ایران پیش‌بینی کنند. به گفته کارشناسان اگر کشفیات جدید در لایه‌های ماسه‌ای برای نفت و گاز و هیدرات‌های گازی را به آن اضافه کنیم، شاید در ذخایر نفتی هم در جایگاه نخست قرار بگیریم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها