کد خبر: 325559
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

عبدالخالق طاهری ؛

طبیعت ایران باید مستند شود

عبدالخالق طاهری کارگردان فیلم مستند «نوروز مجید» اعتقاد دارد مناطق بکر و زیبای طبیعت ایران بستر مناسبی برای مستندسازی هستند و مخاطبان جشنواره مستند، مخاطبان رسانه سراسری تلویزیون هستند.

طبیعت ایران باید مستند شود
کد خبر: 325559
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ، کارگردان فیلم مستند «نوروز مجید» در خصوص ساخت فیلم خود توضیح داد: به‌هنگام ساخت فیلم قبلی خودم که به حوزه حیات وحش در منطقه ماهور، یعنی مرز بین ممسنی و گچساران می‌پرداخت؛ با مجید و نوروز یعنی سوژه‌های مستند حاضر آشنا شدم. نحوه زندگی مجید و تنهایی او در چادری که محل زندگی او بود مرا به ساخت این مستند علاقمند کرد.

منطقه ماهور طبیعتی بکر و زیباست که قشلاق ایلات قشقایی به‌شمار می‌رود.

طاهری یادآور شد: شروع فیلمبرداری زمستان سال 94 و پایان آن نوروز 97 بود. مرحله تدوین اثر هم حدود سه ماه زمان برد.

او درباره نحوه ساخت فیلم عنوان کرد: همه کارها، از رانندگی و مدیریت تولید تا صدا و تصویر و تهیه را به‌تنهایی انجام دادم. این مستند به‌سفارش شبکه تلویزیونی دنا، سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد ساخته شد.

این مستندساز در خصوص جشنواره مستند سیما ابراز کرد: در جشنواره‌های زیادی از جمله جشنواره سبز، جشنواره صد، جشنواره سینما حقیقت و دوره‌های پیشین جشنواره مستند سیما حضور داشته‌ام. به‌طور کلی همه جشنواره‌ها جدا از ایجاد فرصت دیده‌شدن برای آثار، یک جنبه تشویقی ایجاد می‌کنند که موجب دلگرمی فیلمسازان می‌شود.

در این میان، ویژگی بارز جشنواره مستند سیما، سراسری بودن پخش آثار از تلویزیون با توجه به گستره بزرگ مخاطبان رسانه تلویزیون است، به‌طوری که مخاطب بیشتری به تماشای فیلم‌های مستند می‌نشیند، در حالی که در جشنواره‌های دیگر در بهترین حالت سه اکران در یک سالن با تماشاگر محدود به آن سالن اتفاق می‌افتد.

طاهری همچنین درباره تأثیر آرای مردمی اظهار کرد: قطعاً داوری مردمی تأثیر بسزایی در شناخت آثار فیلمسازان خواهد داشت، اما این احتمال وجود دارد که خارج از دامنه پخش تلویزیونی، تبلیغاتی در دنیای مجازی برای بعضی فیلم‌ها اتفاق بیفتد. مسلماً شکی نیست که فیلم باید خوب باشد تا توسط مردم رأی بیاورد اما بین فیلم‌های خوب، فیلمی که میان فالوورهای دنیای مجازی تبلیغات بیشتری دارد، رأی بیشتری هم خواهد آورد.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از پانزدهم تیرماه با پخش آثار راه‌یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده و فیلم مستند «نوروز مجید» نیز روز دوشنبه هفتم مردادماه ساعت 19 از شبکه مستند روی آنتن می‌رود و ساعت 24 و 11 صبح روز بعد بازپخش می‌شود.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها